Har ett nytt kylskåp från Samsung av typen RR39M inhandlat och monterat av Mediamarkt. När kompressor och/eller fläkten går så finns där ett skumt gurglande läte som är väldigt störande. Perioden är 10 min på sedan 20 minuter av. Någon som vet om detta är normalt eller om jag skall reklamera ? Blir det bättre med tiden ? Hjälper det att låta kylen vila några timmar ? (Vill bara ha svar från folk med erfarenhet av just detta kylskåp eller snarlikt och av märket Samsung)
 
Redigerat:
A
Hållis 13 Hållis 13 skrev:
Har ett nytt kylskåp från Samsung av typen RR39M inhandlat och monterat av Mediamarkt. När kompressor och/eller fläkten går så finns där ett skumt gurglande läte som är väldigt störande. Perioden är 10 min på sedan 20 minuter av. Någon som vet om detta är normalt eller om jag skall reklamera ? Blir det bättre med tiden ? Hjälper det att låta kylen vila några timmar ?
låter mer som om något ligger emot och skramlar någonstans
kom den i originalförpackning? utställningsex? återtagning?
skador från transport?
låg eller stod upp under transport?

Jag skulle hur eller hur reklamera
 
electroluxaren skrev:
låter mer som om något ligger emot och skramlar någonstans
kom den i originalförpackning? utställningsex? återtagning?
skador från transport?
låg eller stod upp under transport?

Jag skulle hur eller hur reklamera
Fabriksny. Kom stående i orginalförpackningen som killen från Mediamarkt öppnade innan han satte dit skåpet. Enligt hans instruktion så stod skåpet avslaget i 3 timmar innan jag satte igång det. ”Så att oljan får rinna ner” sa han.
 
A
Hållis 13 Hållis 13 skrev:
Fabriksny. Kom stående i orginalförpackningen som killen från Mediamarkt öppnade innan han satte dit skåpet. Enligt hans instruktion så stod skåpet avslaget i 3 timmar innan jag satte igång det. ”Så att oljan får rinna ner” sa han.
som jag skrev det låter som om något sitter löst,
men även om det gurglar så brukar det inte bli bättre så därför vidhåller jag min tidigare ståndpunkt att den bör reklameras, om inte annat för att se om något sitter löst, sen finns ju alltid risken att den som kommer ut säger att det är ett normalt ljud.
Nu vet jag ju inte vem MM använder för reklamationer eller garantier, troligtvis inte samsung själva då deras serviceorganisation är lite tunn så att säga. Men stå på dig!
 
  • Gilla
oshu och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Har precis haft äran att prova Samung Kyl-Frys (RR39C7/RZ32C7 fristående modell). Väldigt fina, bra utrymme och finish. Upplevdes verkligt bra men ljudet var otroligt irriterande som sagts av många.
Support svarade:
"Våra experter har nu lyssnat på ljudet och kan inte höra något avvikande från skåpet.
Ljudet man kan höra är övergångar mellan gas och vätska i kompressorrören"

Bifogar pdf.

Bytte nu till AEG med mycket, på papperet, sämre mätvärden men upplevs avsevärt tystare.

De skyller på "nya miljövänliga gasen" men den har väl alla numera.
 
A
R rispalt skrev:
Hej,
Har precis haft äran att prova Samung Kyl-Frys (RR39C7/RZ32C7 fristående modell). Väldigt fina, bra utrymme och finish. Upplevdes verkligt bra men ljudet var otroligt irriterande som sagts av många.
Support svarade:
"Våra experter har nu lyssnat på ljudet och kan inte höra något avvikande från skåpet.
Ljudet man kan höra är övergångar mellan gas och vätska i kompressorrören"

Bifogar pdf.

Bytte nu till AEG med mycket, på papperet, sämre mätvärden men upplevs avsevärt tystare.

De skyller på "nya miljövänliga gasen" men den har väl alla numera.
Ära?
ljuden har lite med gasen R600A, mer med att de är dåligt sammansatta, slarviga med rör etc, därför skiljer det mellan olika exemplar
 
  • Gilla
oshu och 1 till
  • Laddar…
Det var ironi:) Kanske lite OT men med avseende på ära : Det borde inte vara rocketscience att köp kyl o frys men producenter gör allt de kan för att förvirra oss med namn & modeller. Till den grad att de inte vet själva vad de har, vilket jag kan förstå.
Sedan är det ingen ära att skyffla runt kyl & frys (packa upp/packa ihop), sitta i chat o teleköer. Supportas av ej produktkunniga, Hantera returer, få Klarna uppdaterat (fortfarande fel trots flera samtal med AEG, deras ordersystem verkar vara yesterday - eller tomorrow (nytt), knöligt är det uppenbart-).

Chat är nog det värsta. När man väl tagit sig förbi chatboot.. Uppenbart att de med kött & blod kör multitask, ingen direkt respons. Kan ta allt mellan 1minut och timmar att få respons. Då är det bättre att sitta telekö i en timme och få allt utrett. Nu funkar det inte heller då de inte gör som de säger "vi ringer tillbaka", vi ordnar det etc. Chat & support eländet gäller inte endast Samsung support, tyvärr samma erfarenhet från aeg-elektrolux (nästan var man än vänder sig faktiskt)..
Så mitt råd, , köp en kyl och frys som är tyst och håller minst 10år direkt, krångla inte med att köpa fel modell. Otroligt tröttsamt! Lycka till...Vi är snart förbi detta drama:)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Köldmedlet 600a skrivs med litet 'a' för att det är en enkomponents-köldmedel - nämligen en isoform version av butan (R600) som benämns isobutan, samma sak med R134a (1,1,1,2-tetraflourethane) som är en isoform av R134 (1,1,2,2,-tertraflourethane) - samma antal och typ av atomer men olika stuvade där normalformen (den mest ogrenade formen, normal-formen, n-formen]) har inte någon bokstav efter numret medans isovarianter får små bokstäver beroende på hur kompakt tillknölningen är gjort - då tillknölningen och förgrening ofta gör att köldmedlets kokpunkt blir lägre vid samma tryck. - för n-butan (R600) är det strax under 0 grader C vid atmosfärstryck medans för isobutan (R600a) är det runt -10 grader C vid samma tryck. - butan kan bara vara i två former medans molekyler med fler atomer kan snabbt anta väldigt många iso-varianter.


Man har stora bokstäver i slutet av numret när det börja med 4 eller 5 så avses det olika varianter av blandgas med flera olika köldmedel

tex. R407 finns i formen R407A, 407B, 407C, 407D och R407F alla med olika proportioner i de ingående delarna och därmed olika stor glide (temperaturen från när det börja bubbla till sista resten av vätska av gasen precis försvinner - för R407C är intervallet runt 7 grader och efter expansionsventilen och inkommande köldmediet kokat av sig för att kyla ned sig själv till evapratortemperatur ca 4.5 grader C glide kvar i evaporatorn och som man rattar in den termiska expansionsventilens överhettning med, medans med singel-komponents köldmedel (som R134a) är man kring 1-2 grader överhettning för att inte rest av köldmedel i flytande form skall sugas in i kompressorn av misstag - för kappillärsystem där man inte reglera flödet aktivt, har man ofta en receiver i slutet där rest-kölmedlet sakta kokar upp för att ta hand om 'slasket' av de som inte kokat upp efter rörslingan från insläppet för att det inte skall sugas in i flytande form in i kompressorn.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
A
R32 ???

R12

R22

R290

R717

R744

mfl.

är väl även i din värld enkomponents?

receivrar använd i mycket större omfattning än det du nämner men aldrig i konsumentkylskåp (vilka har kapilärrör) typ samsung
 
Inte Samsung, men jag har ett gurglande Electrolux kyl/frys, skåpet är från -14 och har gurglat så länge jag bott här sen -18.
Har även en separat frys Electrolux från -18, den gurglar inte, hörs knappt alls.
Båda har R600a.
 
A
Isakare Isakare skrev:
Inte Samsung, men jag har ett gurglande Electrolux kyl/frys, skåpet är från -14 och har gurglat så länge jag bott här sen -18.
Har även en separat frys Electrolux från -18, den gurglar inte, hörs knappt alls.
Båda har R600a.
tyvärr är det så
Men du skulle hört de första skåpen från denna ungerska fabrik, de skrek så man trodde att en katt sätt fast, gick inte att vara i samma utrymme, fast det ansågs oxå vara normalt, i alla fall från den fabriken. tilläggas kan att även om samma gas användes i skåp från Mariestad så var det aldrig detta ljudet.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Löstes ditt problem?
Min nya frys från Samsung hade exakt samma ljud. Det lät som en kaffekokare o hördes i hela lgh.
Samsung var bara "så ska det låta" trots att jag skickade in ljudanalys gjord av professionell ljudmätare. Först när jag ville returnera skåpet till butiken kontaktade de Samsung som då erbjöd ett "goodwill"-besök.

Det tog reparatören max 15 minuter att hitta det rör som vibrerade. Han satte på ett antal dämpare (som han hade tagit fram innan han började felsöka) och sen försvann ljudet.
100 % fabrikationsfel alltså. Som Samsung blånekade till.
 
R rispalt skrev:
Hej,
Har precis haft äran att prova Samung Kyl-Frys (RR39C7/RZ32C7 fristående modell). Väldigt fina, bra utrymme och finish. Upplevdes verkligt bra men ljudet var otroligt irriterande som sagts av många.
Support svarade:
"Våra experter har nu lyssnat på ljudet och kan inte höra något avvikande från skåpet.
Ljudet man kan höra är övergångar mellan gas och vätska i kompressorrören"

Bifogar pdf.

Bytte nu till AEG med mycket, på papperet, sämre mätvärden men upplevs avsevärt tystare.

De skyller på "nya miljövänliga gasen" men den har väl alla numera.
Jag fick också samma standardsvar när jag reklamerade min frys.
Samsung support är nötter. Det var ett fabrikationsfel. Händer när det blir vibrationer i rör som ligger för nära varandra.
 
Löstes genom att lämna tillbaka Samsung (de har generösa köpvillkor) och istället köpa AEG. Synd om det var så enkelt som kunde ha lösts på plats. Dock lite tveksam till att det vi hörde kunde vara samma fel, lät inte som en vibration.

Vi är numera mycket nöjda med AEG, på papperet mera dB men i praktiken inget vi stör oss på. Inte alls. Milsvid skillnad till det bättre.
 
oshu oshu skrev:
Löstes ditt problem?
Min nya frys från Samsung hade exakt samma ljud. Det lät som en kaffekokare o hördes i hela lgh.
Samsung var bara "så ska det låta" trots att jag skickade in ljudanalys gjord av professionell ljudmätare. Först när jag ville returnera skåpet till butiken kontaktade de Samsung som då erbjöd ett "goodwill"-besök.

Det tog reparatören max 15 minuter att hitta det rör som vibrerade. Han satte på ett antal dämpare (som han hade tagit fram innan han började felsöka) och sen försvann ljudet.
100 % fabrikationsfel alltså. Som Samsung blånekade till.
Japp. Trots att Samsung var tveksamma till att det var något fel och ”meddelade vänligt” att jag skulle få betala om serviceteknikern inte hittade något fel. Men det gjorde han. Precis samma fel och lösning som dig så nu är det relativt tyst.
 
  • Arg
oshu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.