På östtaket är det ju bara 10 paneler(12 st?)
och på västtaket bara 10 paneler (16 st ?)

Det stämmer inte med vad som angavs i trådstartarens 1:a inlägget, inom parentes.

Konstiga foton som bara visar del av östertak och västertak. Det vore bättre att visa hela takfallen så man ser vad som finns som kan skugga.

Skaffar du 4 st Tigo TS4-A-O och sätter på de 4 st panelerna med största lutningen blir det nog bra. Kolla bara att Tigona är kompatibla med din kina-växelriktare. Det finns kompabilitetstabeller.

Hur ser effektkurvorna ut för MPPT1 och MPPT2 en jämnmulen dag? Då får nämligen alla panelerna samtidigt ungefär samma belysning med diffust ljus. Alltså oberoende av vilket väderstreck de är mot eller vilken lutning de har.
 
Redigerat:
  • Gilla
1921
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
På östtaket är det ju bara 10 paneler(12 st?)
och på västtaket bara 10 paneler (16 st ?)

Det stämmer inte med vad som angavs i trådstartarens 1:a inlägget, inom parentes.

Konstiga foton som bara visar del av östertak och västertak. Det vore bättre att visa hela takfallen så man ser vad som finns som kan skugga.

Skaffar du 4 st Tigo TS4-A-O och sätter på de 4 st panelerna med största lutningen blir det nog bra. Kolla bara att Tigona är kompatibla med din kina-växelriktare. Det finns kompabilitetstabeller.

Hur ser effektkurvorna ut för MPPT1 och MPPT2 en jämnmulen dag? Då får nämligen alla panelerna samtidigt ungefär samma belysning med diffust ljus. Alltså oberoende av vilket väderstreck de är mot eller vilken lutning de har.
Det som står i trådstarten stämmer. Bilderna visar inte alla paneler, bara området där lutningen skiljer sig åt för att ni ska få en bild av skillnaden. Takkupan med fönstret är det som skuggar. Panelerna som inte är med på bilderna skuggas inte. Ville inte ha med hela huset på bild. Hittar inte i appen att jag kan se effektkurva för MPPT1 eller MPPT2 separat. Men det känns ändå som att någonstans landar vi i att testa med optimerare. Tack för hjälpen.
 
Jag menar, effektkurvor på MPPT1 och MPPT2 i samma diagram. Så du ser under en dag hur effekten varierar. Foto av hela takfallen är för att se om de 4 st panelerna skulla kunna monteras annanstans på takfallen.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Jag menar, effektkurvor på MPPT1 och MPPT2 i samma diagram. Så du ser under en dag hur effekten varierar. Foto av hela takfallen är för att se om de 4 st panelerna skulla kunna monteras annanstans på takfallen.
Hittar inte det. Okej, panelerna placerades där för att det inte finns plats någon annanstans. Alla ytor där paneler får plats är täckta med paneler. Hittade tabellen du nämnde och Tigo optimerarna är kompatibla med min Sungrow enligt den 👍
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Nu har jag äntligen fått upp optimerare på de 4 paneler som har annan taklutning och som skuggas del av dagen. Bifogade bilder visar skillnaden från ungefär likvärdiga dagar med sol nu i maj månad. 4 maj utan optimerare och 10 maj med optimerare. Dippen mitt på dagen vände och blev en topp istället. Även om jag hade hoppats på lite högre topp så blev det en stor skillnad! Kanske kan vara intressant om andra har liknande förutsättningar.
 
  • Graf som visar solpanels effekt med jämförelse av ström och spänning före och efter installation av optimerare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf som visar effektförändringar för solpaneler före och efter installation av optimerare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över solpanelers dagliga energiproduktion den 4 maj före optimering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solpanelsproduktionsgraf med jämförelse av energiproduktion före och efter installation av optimerare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vilken sträng/MPPT sitter optimerarna på, PV1 eller PV3?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vilken sträng/MPPT sitter optimerarna på, PV1 eller PV3?
2 på varje sträng/mppt.
 
1921,
Du nämner inte exakt vilka effektoptimerare du valde att montera på dina strängar. Det är ju intressant att veta. Du nämner 2 st på varje sträng.
 
A Arnodt skrev:
1921,
Du nämner inte exakt vilka effektoptimerare du valde att montera på dina strängar. Det är ju intressant att veta. Du nämner 2 st på varje sträng.
Det blev Tigo TS4-A-O.
 
Vad kostade det att komplettera med 4 optimerare?
 
En effektoptimerare Tigo TS4-A-O 700 W kostar väl ca 700 kr. Den kläms fast på undersidan av solcellspanelen i panelens aluminiumram. Enkelt jobb, om panelerna lätt kan nås. Om takfotshöjden är hög, säg 6 à 8 meter, då behöver du nog byggställning.
 
B BJohan skrev:
Vad kostade det att komplettera med 4 optimerare?
I mitt fall fick jag det som kompensation för en annan miss som gjorts vid installation. Googlade lite snabbt och verkar som att en optimerare kostar 600-900kr, sen vad det kostar med installation vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.