Tack för alla tips! I första hand, om vi köper huset, kommer vi att renovera de fönster där träet är OK. Ett par fönster är väldigt dåliga, men det är möjligt att man kan byta ut vissa delar och behålla vissa. Vi är väldigt måna om att bevara allt original så långt det går, och som någon tipsade om kan man ju köpa antingen gammalt glas, eller nytillverkat glas som ser ut som gammalt glas (ett par rutor är spruckna) och det tror jag blir kanon :)

VI har även fått tips av ett fönsterföretag att man kan byta ut fönsterrutorna i innerglasen till isolerglas (av någon form), så det kan vara ett alternativ för att få lite bättre värmekostnader :)
 
Handblåst glas går att köpa. Bl.a. Centrum för byggnadsvård i Gysinge har gammalt fönsterglas. Dom tillverkar även nytt handblåst glas som enligt dom själva (!) ser ut exakt som gammalt glas eftersom det är tillverkat exakt som gammalt glas. Vet inte hur det är med den saken men kanske värt att kolla. Ganska dyrt visseligen men är det bara ett mindre antal rutor kanske det är värt pengarna...
 
Hej!

Trevligt att träffas i helgen…

Jag kollade in Erat objekt och huset ser fantastiskt charmigt ut. Det har otrolig potential! Fönstrena är underbara och om det går så skulle jag försöka låta tillverka nya tätare innerfönster och behålla de yttre.

Hoppas att Ni kan lösa alla oklarheter runt huset. Jag blev själv helsåld på det, men jag har ju mitt projekt som Ni sett… ;)

Hör av Er med hur det hela går…

mvh plexi
 
PLexi: Tack själv! Har skickat ett meddelande till dig...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.