@Marlen Eskilsson du måste ta upp detta att byta färg på sin dörr kan behövas bygglov, framförallt på hus som har något skydd gällande kulturhistoria. Allt detta enligt BBR.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
O
FreQa FreQa skrev:
att byta färg på sin dörr kan behövas bygglov
Det behövs väldigt sällan bygglov. Däremot krävs det allt för ofta.

FreQa FreQa skrev:
Allt detta enligt BBR.
Nej. De tekniska kraven i BBR har över huvudet taget inget med gestaltning och andra estetiska aspekter av en byggnad att göra. De bestämmelserna du tänker på ligger i PBL och utgår från kap9 § 2, med en rad tillägg och modifikationer i efterföljande paragrafer.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Jag är lite förvånad att man bara koncentrerar sig på dörrens färg. Minst lika viktigt är ju dörrens geometriska utformning, eller hur man nu ska uttrycka det. Exempelvis är ju exempelbilden med en gul dörr som ser ut som om den har "liggande träpanel" rent svinful. Den dörren passar verkligen inte till det huset, och det hade inte blivit bättre med någon annan färg heller. Svart eller mörkbrun hade maskerat problemet bättre, men det hade fortfarande varit svinfult. Dessutom matchar den gula nyansen inte alls grannhuset - det är helt olika gula nyanser som skär sig på ett helt magnifikt sätt.
 
P
Dags att måla om vår ytterdörr, tror jag. Huset är falurött med mörkt svartbruna knutar och vindskivor samt vita fönster. Ytterdörren, som vetter rakt mot söder, har varit gul en gång i tiden, men är nu närmast grisskär.

Blå dörr på rött hus såg rätt snyggt. Vi kanske ska höja statusen på vårt hus. :)
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Dags att måla om vår ytterdörr, tror jag. Huset är falurött med mörkt svartbruna knutar och vindskivor samt vita fönster. Ytterdörren, som vetter rakt mot söder, har varit gul en gång i tiden, men är nu närmast grisskär.

Blå dörr på rött hus såg rätt snyggt. Vi kanske ska höja statusen på vårt hus. :)
Grön brukar fungera bra i många lägen. Jag körde all in postverkets gula! Lätt att hitta hem är det ju😊

Rött trähus; öppen orange dörr; uppblåsbart spabad med ljus; solnedgång; träd; fridfull atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Själv valde jag grå. Numera har även garageporten och taket grå nyanser. För att få in ljus i hallen när vi tog bort sidoljuset är det stora frostade glasrutor också. När det inte lyser inne ser den därför ut att vara enhetligt grå.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.