R
F fribygg skrev:
Kostar sådana svenska kvalitetsfönster mindre än 200 000kr monterade och klara kan det kanske vara ett alternativ för TS, att nya lågprisfönster som är svåra att underhålla skulle höja husets värde tvivlar jag på.
Jag tror tvärtom ett vanligt träfönster med treglas kommer att göra den största höjningen för värdet för huset. Aluminium utsida kanske höjer lite till men kan i många fall vara försumbart i prishöjningen då folk inte främst fokuserar på vilken sorts fönster det är vid köp utav hus..
 
R Rejäl skrev:
Jag tror tvärtom ett vanligt träfönster med treglas kommer att göra den största höjningen för värdet för huset. Aluminium utsida kanske höjer lite till men kan i många fall vara försumbart i prishöjningen då folk inte främst fokuserar på vilken sorts fönster det är vid köp utav hus..
Tror du att priset för att montera nya Elit i en mexivilla generellt är lägre än vad huset ökar i värde? Går ett fönsterbyte normalt sätt till mer än 200 000kr?
 
R
F fribygg skrev:
Tror du att priset för att montera nya Elit i en mexivilla generellt är lägre än vad huset ökar i värde? Går ett fönsterbyte normalt sätt till mer än 200 000kr?
Omöjligt att svara på men är det en vanlig 12-150m2 villa så finns möjligheten till ett fönsterbyte om 200tkr då äldre hus oftast inte har så stora förnster utan ofta är det många med samma storlek..
Fönsterbyte brukar löna sig vid försäljning då 70-80 tals fönster varken är energieffektiva eller av någon vidare kvalitet…
 
E Erikhall skrev:
Ah, okej, vad målade ni med för färg?

Tyvärr så är ju RAL-koderna så begränsade, minst sagt en utmaning att hitta matchande vit för just mexitegel. Tyvärr gör också Traryds priser att kalkylen för ett byte inte ser lika lockande ut.
RAL D2 är 1825 olika kulörer. Tycker själv inte det är så dåligt utbud.
 
R Rejäl skrev:
Omöjligt att svara på men är det en vanlig 12-150m2 villa så finns möjligheten till ett fönsterbyte om 200tkr då äldre hus oftast inte har så stora förnster utan ofta är det många med samma storlek..
TS skriver ju att han har stora partier..
 
R
F fribygg skrev:
TS skriver ju att han har stora partier..
Som jag skrev tidigare omöjligt att svara på..
Vad innebar stora partier för dig?
 
E Erikhall skrev:
Typiska 70-talsfönster, skavanker finns, inga större fel på dem. Stora partier som gör att värmepumparna får jobba hårt. Altandörrar i behov av att bytas (slitna/rangliga).

40.000kr kostar fönstren, kommer i det här fallet öka värdet på huset och gå att räkna hem på under 10 år.
Låter som ett väldigt bra pris på fönster? Är det något du kan tänka dig att dela med dig av var du hittat dessa?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Låter som ett väldigt bra pris på fönster? Är det något du kan tänka dig att dela med dig av var du hittat dessa?
Det är klarfönster.se som avses i det här fallet, anledningen till att det blir så billigt är att de flesta fönster blir fasta (FTX-vent finns redan).

Vad gäller diskussionen om värdeökningen så bryr sig 9/10 köpare om två saker, när fönstren är bytta och antal glas i bågen. Kvalitet/trä/aluminium är nog skitsamma.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tack för tipset.
Det kan nog skilja vad man värderar, jag hade nog reagerat om de flesta fönster är fasta. Alldeles oavsett FTX :)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R
E Erikhall skrev:
Det är klarfönster.se som avses i det här fallet, anledningen till att det blir så billigt är att de flesta fönster blir fasta (FTX-vent finns redan).

Vad gäller diskussionen om värdeökningen så bryr sig 9/10 köpare om två saker, när fönstren är bytta och antal glas i bågen. Kvalitet/trä/aluminium är nog skitsamma.
Tänk på att alla rum som sovrum bör ha öppningsbart förnster om du inte har en altandörr pga. Brand evakuering..
 
H
R Rejäl skrev:
Tänk på att alla rum som sovrum bör ha öppningsbart förnster om du inte har en altandörr pga. Brand evakuering..
Så mycket lättare med öppningsbara när man ska putsa fönster på andra våning.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tänk på att alla rum som sovrum bör ha öppningsbart förnster om du inte har en altandörr pga. Brand evakuering..
Måste man verkligen ha det? Eller är undantaget om man har sprinkler och brandlarm?
 
H
R Rejäl skrev:
Jag tror tvärtom ett vanligt träfönster med treglas kommer att göra den största höjningen för värdet för huset. Aluminium utsida kanske höjer lite till men kan i många fall vara försumbart i prishöjningen då folk inte främst fokuserar på vilken sorts fönster det är vid köp utav hus..
Kanske inte det stora hela me jag skulle byta fönster till aluminium när det bli dax att måla om. Fy katten för att skrapa och måla fönsterbågar.😀
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
john68 john68 skrev:
Måste man verkligen ha det? Eller är undantaget om man har sprinkler och brandlarm?
Jag vet inte vad som gäller ärldre hus men vid nyproduktion så gäller två utrymnings vägar enligt PBL:

Grundkravet där personer vistas mer än tillfällig är att det ska finnas två utrymningsvägar, exempelvis två trapphus eller dörrar direkt till det fria.
I vissa situationer kan en av dessa utrymningsvägar utgöras av fönster där personer själva kan ta sig ut och ner till marken eller få hjälp av räddningstjänstens stegutrustning. En förutsättning för det är att utrymningen kan ske på ett betryggande sätt.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...de/boverkets-byggregler/brandskydd/utrymning/

Men jag tänker att man vill väl ha den säkerheten oavsett krav eller inte om man byter fönster och dörrar i sitt hus..
Brandlarm är väl krav men sprinklers har jag inte stött på i en villa😊
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tänk på att alla rum som sovrum bör ha öppningsbart förnster om du inte har en altandörr pga. Brand evakuering..
Absolut, sovrum utan altandörr och två fönster där jag annars måste använda stege för att putsa är tänkta att bli öppningsbara. Dvs 4/11 fönster. 😊
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.