Vi har fortfarande ett gammalt proppskåp och till proppskåpet har det kopplats en huvudsäkring.

Nu på morgonen löste säkringen ut. Jag gick igenom säkringarna/propparna en efter en och kom fram till att det var diskmaskinen som löser ut huvudsäkringen.

Problemet är att diskmaskinen inte är igång?
Mig veterligen är det inget annat som är kopplat till den säkringen. Vad kan vara problemet och hur felsöker jag?
 
Det var alltså inte en gruppsäkring till TM i elcentralen som löste ut, utan en huvudsäkring eller mätarsäkring före elcentralen?

Hur kom du fram till att det är gruppen för TM som orsakar detta? Var det samma huvudsäkring som löste? Hur snabbt löste den ut efter att du bytte den?

Om det ska ske så har du en ganska hög belastning på i denna grupp. Om det inte är TM så är det någon annan förbrukare som du ha glömt.

Det är osannolikt att ett (isolations)fel på gruppen skulle orsaka detta symptom.
 
Jag använde nog fel terminologi.
Försöker igen:

Jordfelsbrytaren löser ut så fort jag skruvar i proppen för diskmaskinen. Det är nr 1, den tomma högst upp till höger i bild.

Det har inte hänt förut. Diskmaskinen gick igår utan problem och den var inte på när jordfelsbrytaren löste ut.
 
  • Elcentral med säkringar, energimätare, jordfelsbrytare och säkerhetsanordning i fördelningslåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter rimligare. Då har du ett isolationsfel. Om du drar ut stickproppen till TM så ser du om felet ligger i TM eller i gruppledningen.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
P Plide skrev:
Jag använde nog fel terminologi.
Försöker igen:

Jordfelsbrytaren löser ut så fort jag skruvar i proppen för diskmaskinen. Det är nr 1, den tomma högst upp till höger i bild.

Det har inte hänt förut. Diskmaskinen gick igår utan problem och den var inte på när jordfelsbrytaren löste ut.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det är inga konstigheter att det kan vara fel rent elektriskt i en maskin utan att den går. Den är fortfarande spänningsatt. Troligen nå fukt i anslutningar från kontakt eller liknande.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Har naturligtvis provat med en fräsch propp också.
 
Det kanske blev lite lurigt med terminologin igen. Bo föreslog att du drar ut kontakten till tvättmaskinen innan du sätter i en ny propp, har du testat det?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
lisaskywalker lisaskywalker skrev:
Det kanske blev lite lurigt med terminologin igen. Bo föreslog att du drar ut kontakten till tvättmaskinen innan du sätter i en ny propp, har du testat det?
Är det inte bättre att dra ut kontakten till diskmaskinen? 🤓
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
amen vad krångligt det här blev, Bo lurade mig 🙂
Jo, i just det här fallet kan det väl va bäst att dra ut diskmaskinen..
 
på ren svenska blir det nog dra ur kontakten till diskmaskinen........dra ut den blir nåt helt annat om man ska vara riktigt petiga idag.
 
såg inte Bo:s svar innan jag postade mitt om proppen så där var det inte terminologin som spökade 😅👌

Nu har jag testat med kontakten utdragen och då löser inte brytaren ut. Dvs att det är maskinen som är problemet.

Nästa moment är alltså att felsöka maskinen🤔
 
  • Gilla
lisaskywalker och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter rimligare. Då har du ett isolationsfel. Om du drar ut stickproppen till TM så ser du om felet ligger i TM eller i gruppledningen.
Yes, och det var mkt riktigt så det var.

Med TM urkopplad löser inte brytaren ut.

Nu får jag felsöka TM.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.