A
J Johnsson 56 skrev:
Den heter Elektro Helios SK 6430S
Nämen då har du ingen snabbstarts automatik
så har du mätt båda slingorna så är det avbrott någon stans
har du haft överkok kan ungsväljaren fått kortis
hur eller hur så samtliga element på denna ugn utgått
kolla om inte anslutningarna bak på inkommande plint är brända
 
Mama's Bosch gör samma sak, riktigt irriterande och hela köket blir varmt. Själv har jag haft både nya Smeg och IKEA och ingen av dom gjorde mer än att bara trycka ut lite luft nån gång ibland så verkar def. inte vara ett fall av "alla nya"
 
electroluxaren skrev:
Nämen då har du ingen snabbstarts automatik
så har du mätt båda slingorna så är det avbrott någon stans
har du haft överkok kan ungsväljaren fått kortis
hur eller hur så samtliga element på denna ugn utgått
kolla om inte anslutningarna bak på inkommande plint är brända
Tack, jag ska kolla det
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Reumatism är ett slarvigt samlingsnamn för ett antal olika sjukdomar. De flesta med förmodat autoimmun genes, dvs att man tror att kroppens immunsystem ger sig på den egna vävnaden. Rökning och kanske exponering av kisel-och andra mineraldamm har visat sig ge ökad risk för att insjukna i reumatoid artrit. Mycket bevis finns inte. Däremot att insjukna pga drag är en myt (draget kan ju dock påverka upplevelsen för den enskilda patienten). Jag misstänker att du vet det här men för framtida referens så om någon annan hittar tråden.

Vad det gäller att det blir varmt i köket så gäller termodymnamiska lagar. Tillförd energi till ugnsutrymmet är detsamma på sommaren som på vintern både med den här ugnen och din gamla. Fläktar man ut det i köket så blir det troligen varmare i rummet snabbare, däremot ger en ugn utan fläkt en lika stor värmeökning till rummet per energienhet. En bra grej kanske skulle kunna vara att bygga någon sorts strut att samla upp och leda ut den varma luften med? I framtiden tror jag vi kommer se ugnar där man leder överskottsvärme till FTXn/värmesyatemet då man behöver varmvatten även på sommaren.

Min lösning på samma problem var att placera ugnen bort från där man t ex sitter och äter, vilket kanske inte är möjligt i ditt fall. Annars löser det snabbt problemet med fläkten att öppna upp luckan efter användning, helt eller delvis.
Vilket meningslöst svammel
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
A
J Johnsson 56 skrev:
Vilket meningslöst svammel
I sann byggahus anda
 
  • Gilla
Coolman
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Vilket meningslöst svammel
Nja. Det är ju mer fakta än svammel?
Mängden tillförd energi från din entusiastiska fläkt är nog inte så stor att du ska märka av den. Däremot så är ju spridningen av ugnens värme effektivare. Direktverkande element är ju inte helt olika ugnar.
Eller syftade du på hur reumatism uppkommer?
 
J Johnsson 56 skrev:
Vi har en Spis från 2003, Elektro Helios. Den fungerar ff helt perfekt förutom att "grillslingan" har slutat fungera.
Så vi köpte en ny Cylinda spis. Så fort man sätter på ugnen, så börjar det blåsa rakt ut över ugnsluckan.
Först kallt och sedan varmt, det fortsätter en halvtimme efter att man stängt av ugnen.
Det blåser alltså så hårt att man får nackspärr om man sitter 2 meter ifrån den.
Den blåser nästan som en vanlig värmefläkt och höjer temperaturen i köket med 3 grader.
På Cylinda säger de att alla spisar är så nuförtiden, efter ett EU-krav för ett antal år sedan.
Min fråga är : Finns det nya spisar som inte beter sig såhär ?
När infördes detta krav ? Alltså, alternativet är kanske att köpa en begagnad från ett årtal innan det infördes.
Mer svammel: Om man har problem med nackspärr så vore det väl enklast att inte sätta sig 2 meter från spisen. Själv brukar jag stå vid den när jag lagar mat. 😉 (Flåt, ville bara lätta upp stämningen lite)
 
  • Gilla
BHK och 1 till
  • Laddar…
A
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Mer svammel: Om man har problem med nackspärr så vore det väl enklast att inte sätta sig 2 meter från spisen. Själv brukar jag stå vid den när jag lagar mat. 😉 (Flåt, ville bara lätta upp stämningen lite)
bra spanat!
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vad det gäller att det blir varmt i köket så gäller termodymnamiska lagar. Tillförd energi till ugnsutrymmet är detsamma på sommaren som på vintern både med den här ugnen och din gamla.
Är ugnen dåligt isolerad och det ventilerar hårt borde den behöva mer ström för hålla temperaturen i ugnen väl?
 
A
B Byggmarodören skrev:
Är ugnen dåligt isolerad och det ventilerar hårt borde den behöva mer ström för hålla temperaturen i ugnen väl?
 
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Mer svammel: Om man har problem med nackspärr så vore det väl enklast att inte sätta sig 2 meter från spisen. Själv brukar jag stå vid den när jag lagar mat. 😉 (Flåt, ville bara lätta upp stämningen lite)
Du menar att man ska acceptera att man inte ska kunna sitta 2 meter från spisen ?
Brukar du stå vid spisen och vänta när du har satt in något i ugnen menar du ?
Det torde vara unikt.
 
Som tur var så hade jag köpt den på Elgiganten. Där får man prova varan i 30 dagar, så jag lämnade givetvis tillbaka den. Så nu kan ni som, i varenda tråd, ska försöka vara roliga lägga ner. Tack electroluxaren (även om du verkar gilla vissa pajasers kommentarer), Nyatag och BirgitS.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ingen anledning att fantisera här.

Återigen, drar mitt case med en ca 8-10 år gammal Siemens inbyggnadsugn med pyrolys.

Internt finns en varmluftsfläkt son cirkulerar spisvärmen inne i ugnsutrymmet. Denna är helt ointressant i sammanhanget vi diskuterar.

Utöver detta finns en extern fläkt som går igång efter behov, dess uppgift är:
- att alltid se till att ugnsluckans glas håller sig på lägre än 40 grader (eller vad nu normen är)
- se till så att ugnens utsida, utanför isoleringen, håller sig under det normerande värdet. Vet ej vad detta kan vara men säg 50 grader C. Omgivande paneler, skåp etc ska givetvis inte kunna bli så varma att de kan fatta eld.

Så är det och så ska det fungera. Aktuell gammal Siemens-ugn fixar ovanstående uppgifter med så litet fläktpådrag som möjligt alltid. Kör man pyrolys 500 grader så är ugnsluckan låst, externa kylfläkten jobbar en hel del för att bla kunna hålla luckans glas under det normerande värdet 40 grader eller vad det kan vara. Samt, givetvis, att tempen utanför ugnsutrymmets isolering ligger inom en betryggande norm så att inte angränsade skåp antänds.
 
Såg nu att TS lämnat tillbaka. Men då kan man ju se ovanstående inlägg som en liten redogörelse för vad man ska vänta sig av ugnar idag. Ja, det finns fläktar, de kan implementeras mer eller mindre vettigt.

Finns stenhårda krav på att man inte ska kunna bränna sig på ugnsluckan, samt att ugnen inte under några som helst omständigheter ska kunna sätta fyr på angränsande skåp osv.
 
Redigerat:
Min inflikning är att om jag har stoppat in något i ugnen så drar jag igång en timer eller två och gör något roligare än att titta in i ugnen... Men jag kan ju vara onormal även i det fallet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.