Gammalt hus, 40-tal. Just nu är 70% av innertaket isolerat med cutterspån. Där taket sluttar så finns det bitar som är helt oisolerade. Detta gör att det blir väldigt kallt i trappan. Vill få det varmt där.

Har mineralull, är det bara att påta dit eller kan risk för kondens uppstå?

Det finns en hel del springor ovanför innertaket så det luftas väl.
 
T
Om det är en kallvind brukar man iaf spara en glipa ner mot mötet mellan bjäklag och tak för att ha en god ventilation. I övrigt ska det väl inte finnas några hinder för att isolera mer ovanpå kutterspånet eller där det saknas isolering.
Du vill ju inte trycka upp isolering mot råsponten.
 
Vårt gamla tak är helt fyllt i snetaken, utan luftspalt. Jag tror man gjode så på den tiden man hade sågspån eller annat som kunde torka, och innan man hade plast innerst. Om man har ett tak där innerluften kan läcka ut så tror jag en luftspalt bara gör att det kommer kondensera just där. Gäller att välja så att konstruktionen är "samma" rakt igenom, antingen enligt gamla standarder och material, eller ny standard. När man börjar blanda så uppstår problemen.

Jag skulle inte ta glasull utan tex lin eller cellulosaskivor. De har en förmåga att torka OM det blir fukt. Om det är gjort så uteluften kan cirkulera vid råsponten skulle jag behålla en luftspalt. Om det är tätt så skulle jag tänka att det är tänkt att inte vara luftspalt.

Men jag tror nån kunnig bör se det på plats. Och ingen nybakad "snickare" som bara vet hur man bygger nytt. Måste vara nån som fattar både gammalt och nytt och vet hur detta löses.
 
  • Gilla
BengtSpikar och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vårt gamla tak är helt fyllt i snetaken, utan luftspalt. Jag tror man gjode så på den tiden man hade sågspån eller annat som kunde torka, och innan man hade plast innerst. Om man har ett tak där innerluften kan läcka ut så tror jag en luftspalt bara gör att det kommer kondensera just där. Gäller att välja så att konstruktionen är "samma" rakt igenom, antingen enligt gamla standarder och material, eller ny standard. När man börjar blanda så uppstår problemen.

Jag skulle inte ta glasull utan tex lin eller cellulosaskivor. De har en förmåga att torka OM det blir fukt. Om det är gjort så uteluften kan cirkulera vid råsponten skulle jag behålla en luftspalt. Om det är tätt så skulle jag tänka att det är tänkt att inte vara luftspalt.

Men jag tror nån kunnig bör se det på plats. Och ingen nybakad "snickare" som bara vet hur man bygger nytt. Måste vara nån som fattar både gammalt och nytt och vet hur detta löses.
Tack för svar. Behöver ta reda på mer info innan jag börjar packa dit isolering och eventuellt förkortar livslängden på huset drastiskt.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.