Hej! Ny husägare gör och första inlägget 😀 Jag flyttade förra året till ett hus med grundvattenvärme. Om jag förstått det rätt så har vi 2 punkter i trädgården där rören går innan de går in i huset. MEN, vart går rören? Tidigare ägare visste inte och bolaget som installerade värmepumpen för ett par år sedan sa att rören fanns sedan tidigare. Vi ska gräva på ett par ställen i trädgården och vill inte råka ta sönder något rör.

Någon som har ett tips på hur jag kan ta reda på det? Har börjat gräva runt en av ventilerna(?) men ser ingen riktning efter ca 50cm grävande. Bilderna visar fågelvägen mellan punkterna.
 
  • Trädgård, grävning, metallsökare, fynd, spade, hink, barn leker i bakgrunden, grönska, uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gammelt trästaket, vildvuxna grenar, och en ritad pil pekar på en kabelanslutningslåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundvattenvärme kräver som sagt dubbla hål, kraftig pump och en extra rejäl värmeväxlare. Vet du var pumpen och värmeväxlaren är placerade? Måste ju vara frostfritt och rören i trädgården borde också ligga på säkert frostfritt djup, dvs ganska så djupt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej jag vet inte men den andra bilden med plastlocket ser ut att ha en sladd inkopplad så kanske där?

Bor i Malmö, googlade frostfritt brukar klassas som 1,2m här. Då borde det vara lugnt att gräva ner ca 70-80 cm?
 
Redigerat:
Försök ta ut riktningen till där slangarna med köldbäraren går in i huset och markera på gräsmattan. Gräv väldigt försiktigt just där.
 
P PelleBetong skrev:
Nej jag vet inte men den andra bilden med plastlocket ser ut att ha en sladd inkopplad så kanske där?

Bor i Malmö, googlade frostfritt brukar klassas som 1,2m här. Då borde det vara lugnt att gräva ner ca 70-80 cm?
Om det är grundvatten bör det vara betydligt djupare än frostfritt?
 
Troligtvis går de från huset till plastlocket men det är närmre det andra locket som det är viktigt för mig att veta hur det ser ut.
J Josth skrev:
Försök ta ut riktningen till där slangarna med köldbäraren går in i huset och markera på gräsmattan. Gräv väldigt försiktigt just där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.