En altan tillbyggnad med nytt tak som ska isoleras.
Det är inglasat men glaspartierna möts inte utan överlappar med 1 cm luftspalt. Det är således väl ventilerat och inte uppvärmt.

Träkonstruktion, isolering, oskyddade elektriska kablar, underkonstruktion, pågående byggnadsarbete, oavslutad innertak installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppifrån och ner.
Längst upp: bitumen tätskikt mono-pc (helt tätt).
Råspont
Reglar
brevid reglarna sitter 25mm läkt som bildar luftspalt.
120 mm träfiber isolering från Nativo Hunton
70 mm träfiber isolering från Nativo Hunton
Träpanel vaxad på undersidan.

För att underlätta ventilation så har jag borrat ungeför 10-12 st. hål per sektion (mellan reglarna) á 12 mm i diameter under hängrännan i bild utifrån.jpg (man kan se hålen i spalten om man tittar noga längst in, det är fler hål nu sen bilden togs.
Trångt utrymme under trästruktur med fluffigt material och små vita prickar, troligen avfall från trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock är det två reglar intill varandra i kanten av konstruktionen så det är 90 mm tjockleck innan luften når luftspalten.
Det existerar ingen takfotsventilation förutom de 12mm hål jag borrat genom de två reglarna.
Problemet jag har är hur luften skall cirkulera och om den nu behöver cirkulera i detta utymme?

Så här resonerar jag:
Isoleringen har möjlighet att buffra fukt det är ingen plast eller membran utan det kan torka neråt, utrymmet nedåt är väl ventilerat och solen värmer mycket snabbt upp ytan på taket vid solsken således behövs ingen ventilation enligt det resonemanget.

Men vid kall väderlek och eventuell snö på taket och fuktig luft så kan det bli läckage nedifrån av fuktig luft upp i konstruktionen, denna skulle kunna kondensera på läkten och där bli hängande som vattendroppar och på sikt bli ett problem.
För att motverka detta vill man kunna ha utrymmet ventilerat, dock kan detta också medföra att vinden kan ta med sig den fuktiga luften in i utrymmet och få den att kondensera ännu mera mot kallare delar...

I alla fall så har jag tänkt att man kunde borra hål mellan reglarna och därmed sammankoppla de olika sektionerna och låta de komma ut bakon vindbrädan till höger i bild på bilden utifrån.jpg
Bild på en byggnadsdetalj med tak, fasad och träbeklädnad i gult och vitt.

Vinden blåser mellan under hängrännan och via kanaler till bakom vindskivan om det nu är en bra lösning se bild ventilations_ide.jpg
Handritad skiss på rutigt papper av flödesdiagram eller system med pilar och rektanglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativt så har jag bara hålen under hängrännan kvar men då kommer inte luften att flyttas alls.
Som det är nu har jag redan börjat bygga innertaket och nått cirka 1,8 meter av det, där finns ingen hål mellan sektionerna.

Utmaningen med att luften alltid tar enklaste vägen tänkte jag lösa genom att öka diametern på hål mellan sektionerna med hur långt in man kommer där längst in skulle vara störst hål på 22-25 mm och i mitten cirka 10 mm.

P.S Det sitter inbyggnadsspottar i pottor på 8 ställen i konstruktionen som genererar lite värme när de är på. Det skulle bara kunna bidra positivt som jag ser det.

Vad säger experterna på byggahus?
 
Redigerat:
Tror säkert det fungerar även om det inte handlar om nå enorma flöden av luft. Det rör sig ändå och jag antar att ni inte ska bosättta er därute eller bygga nåt spa med dusch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.