Hej!

I början på veckan så regnade det ordentligt här i Stockholm. Så en morgon när vi vaknade var det en pöl på golvet i hallen. Efter lite undersökning förstod jag att det läckte in genom taket.

I dag var jag upp på ttaket och kollade och jag tyckerd et ser ut lite som om plåtslagaren snålat lite med plåten när jag tittar. Jag skulle tro att då det regnar ordentligt sipprara det ner mellan plåtten och pappen eftersom det är en glipa på ca 1 cm, där jag tycker att övre plåt borde täcka med minst några cm. Så rinnande vatten landar på plåten nedanför. Se bild röd markerta område.

Nu skulle jag vara tackasam för tips om hur jag bäst fixar detta.

Min teori är att lossa plåtskivorna vid glipan. Klippa till en extra skiva 6, "kupor" bred och 70 cm lång. Sticka in den nya extra skivan så denna täcker glipan. Dra fast skruven igen.

Vad tror ni om denna lösning? Kanske fins det smartare?
Mvh
Fredrik
 
  • takplat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det är lite svårt att beskriva ränndalar men en ränndal som i ditt fall måste sluta med en uppvikt kant på minst en cm. alltså uppvikt lite mer än 90 grader annars vid storm tex. så blåser ju vattnet uppåt i motsatt rikning som taket lutar . vatten kan blåsa bakåt 2 dm. Svårt att säja om detta är hela problemet.

Tordmule
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.