Hej,

Jag är med i en budgivning på en fastighet på ca 6500 kvm. Min plan är att köpa tomten och stycka av 3 tomter och behålla huset. Ägaren till fastigheten har tidigare styckat av 3 tomter. Finns det chans att man fortfarande kan stycka av?
 
Det vet kommunen och inte vi. Fast om det var möjligt så antar jag att ägaren skulle ha gjort det i stället för att sälja i klump och missa miljonerna. Speciellt om ägaren redan gjort det och vet vad det kan ge.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Ta
Hep Hep skrev:
Det vet kommunen och inte vi. Fast om det var möjligt så antar jag att ägaren skulle ha gjort det i stället för att sälja i klump och missa miljonerna. Speciellt om ägaren redan gjort det och vet vad det kan ge.
Tack för svar, tyvärr så har bygglovsavdelningen stängt på fredagar.
Ägaren är dement, en godman som sköter affären via mäklaren.
 
B
Detaljplanen kanske kan indikera något.
 
Förhandsbesked tar upp till 10veckor. Så kanske svårt hinna få svar om budgivningen startat.
 
B BSOD skrev:
Detaljplanen kanske kan indikera något.
På TS beskrivning låter det som det inte finns någon detaljplan. Om det finns en så kan TS få snabbare svar än genom förhandsbesked. Kommunen vet.
 
D David__11 skrev:
Förhandsbesked tar upp till 10veckor. Så kanske svårt hinna få svar om budgivningen startat.
Så är det ju. Du behöver inte vara vi ägare till en fastighet för att ansöka om förhandsbesked. En möjlighet för TS kan vara att köpet villkoras med att ett förhandsbesked beviljas. Om det är många som är intresserade av fastigheten kanske det är svårt att få igenom, men detta är något som TS får ta upp med den gode mannen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Tyvärr blir det svårt att få med något villkoret i avtalet då det är många som är intresserade. Enligt mäklaren så ska det gå att stycka av - men jag har googlat och där står det att man kan stycka av upp till 4 tomter ifrån stamfastigheten. Tre tomter är redan avstyckade sedan tidigare. Får fundera/försöka ringa kommunen imorgon och hoppas på att någon kan ge mig ett svar. Man vet ju aldrig om någon av budgivarna sökt ett förhandsbesked.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Zabri Son Zabri Son skrev:
Tack för svar! Tyvärr blir det svårt att få med något villkoret i avtalet då det är många som är intresserade. Enligt mäklaren så ska det gå att stycka av - men jag har googlat och där står det att man kan stycka av upp till 4 tomter ifrån stamfastigheten. Tre tomter är redan avstyckade sedan tidigare. Får fundera/försöka ringa kommunen imorgon och hoppas på att någon kan ge mig ett svar. Man vet ju aldrig om någon av budgivarna sökt ett förhandsbesked.
Som sagt, kolla med kommunen. Ta inte mäklarens ord för sanning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Som nämnts tidigare så är det kommunen som vet, men hur stora är fastigheterna omkring ? Brukar vara en indikation på hur stor fastigheten bör vara.
Samt är detta i ett villa område eller ute i skogen?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Zabri Son Zabri Son skrev:
Enligt mäklaren så ska det gå att stycka av - men jag har googlat och där står det att man kan stycka av upp till 4 tomter ifrån stamfastigheten. Tre tomter är redan avstyckade sedan tidigare.
1) Ta inget för givet från vad mäklaren säger i en sådan sak.
2) Du kommer högst troligt inte få ett svar från byggnadsavdelningen, speciellt inte ett som är juridiskt bindande.
3) Det enda vägledningen du kan få är om fastigheten är detaljplanerat och vad planen isåfall medger.

Utöver ovan spelar 100 faktorer in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.