Hej på er,

Sitter och planerar inför sommarens projekt som ser ut att bli fönsterbyte, och har stött på ett problem...

Det är så att jag har mexitegelfasad, fönster och takfot är idag målat vitt (NCS S 1002-Y50R), det här är ett färgval som jag gärna inte byter bort. RAL 9010/NCS 0502 på fönstren kommer inte att se bra ut.

Egentligen är det ju inte svårare än att jag beställer träfönster i RAL 9010 och målar dessa i rätt kulör, problemet är då att aluminiumutsida just nu går att få tag i billigare än träfönster...

Att måla pulverlackad aluminium är tydligen inte helt okomplicerat, så frågan är hur man gör?
Givet samma pris, köpa aluminiumbeklädda fönster och måla dessa eller köpa träfönster och måla dessa?

Som ett sista alternativ finns svart aluminiumbeklädnad att välja, det skulle kunna vara ett alternativ, men som absolut sista utväg känns det just nu...
 
Om du funderar på att köpa fönster i ett mtrl som du tycker är svårt att underhålla undrar jag hur du ska göra när fönstren behöver målas nästa gång, blir det byte då också?
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du funderar på att köpa fönster i ett mtrl som du tycker är svårt att underhålla undrar jag hur du ska göra när fönstren behöver målas nästa gång, blir det byte då också?
Fått för mig att pulverlackad aluminium inte kommer att behöva målas kommande 30-40 år, så ett fönsterbyte då vore ju ingen katastrof, alternativt börja måla fönstret där och då.

Det är ju lite synd om jag köper "underhållsfria" aluminiumfönster som jag kommer att behöva måla oftare än dito träfönster för att färgen inte fäster... Men jag hoppas ju att så inte är fallet?
 
Jag anser inte att det är ok att byta fönster vart 30år, men du gör ju som du vill..

Hur ser de befintliga fönstren ut nu?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
R
E Erikhall skrev:
Fått för mig att pulverlackad aluminium inte kommer att behöva målas kommande 30-40 år, så ett fönsterbyte då vore ju ingen katastrof, alternativt börja måla fönstret där och då.

Det är ju lite synd om jag köper "underhållsfria" aluminiumfönster som jag kommer att behöva måla oftare än dito träfönster för att färgen inte fäster... Men jag hoppas ju att så inte är fallet?
Har monterat aluminium förnster ifrån Elitfönster i över 25år och har inte sett att dessa behöver målas om, träfönster behöver däremot ganska titt som tätt underhåll speciellt dom handmålade fönstrerna som har problem med att ingen färg finns i trädelarna som möter varandra i konstruktionen där vattnet alltid letar sig in och orsakar att färgen släpper…
 
F fribygg skrev:
Jag anser inte att det är ok att byta fönster vart 30år, men du gör ju som du vill..

Hur ser de befintliga fönstren ut nu?
Typiska 70-talsfönster, skavanker finns, inga större fel på dem. Stora partier som gör att värmepumparna får jobba hårt. Altandörrar i behov av att bytas (slitna/rangliga).

40.000kr kostar fönstren, kommer i det här fallet öka värdet på huset och gå att räkna hem på under 10 år.
 
E Erikhall skrev:
Typiska 70-talsfönster, skavanker finns, inga större fel på dem. Stora partier som gör att värmepumparna får jobba hårt. Altandörrar i behov av att bytas (slitna/rangliga).

40.000kr kostar fönstren, kommer i det här fallet öka värdet på huset och gå att räkna hem på under 10 år.
Vad kostar det att underhålla de befintliga fönstren? (Färg, kitt och nya lister brukar göra underverk) Ekonomiskt blir det nog en bättre affär om du sätter 39tusen i en bred globalfond och kikar på värdet om tio och trettio år, då kan det ju dessutom hunnit uppstå några fel på dina orginalfönstren så det finns skäl att byta dem.

Om altandörrarna verkligen behöver bytas byter du dem.. nu vill vi se bilder på både fönster och altandörrar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
När vi bytte fönster förra året så valde vi aluminiumbeklädda träfönster från Traryd. Det går att få vilken kulör en vill från dem. Ange RAL vid beställning.
Kan tillägga att vi inte kände till det när vi byggde Attefallshus året innan. Dessa handmålade vi i önskad kulör. Återstår att se hur länge det står sig. Ett jäkla pilljobb för övrigt ...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S Solidsoulbassman skrev:
När vi bytte fönster förra året så valde vi aluminiumbeklädda träfönster från Traryd. Det går att få vilken kulör en vill från dem. Ange RAL vid beställning.
Kan tillägga att vi inte kände till det när vi byggde Attefallshus året innan. Dessa handmålade vi i önskad kulör. Återstår att se hur länge det står sig. Ett jäkla pilljobb för övrigt ...
F fribygg skrev:
Vad kostar det att underhålla de befintliga fönstren? (Färg, kitt och nya lister brukar göra underverk) Ekonomiskt blir det nog en bättre affär om du sätter 39tusen i en bred globalfond och kikar på värdet om tio och trettio år, då kan det ju dessutom hunnit uppstå några fel på dina orginalfönstren så det finns skäl att byta dem.

Om altandörrarna verkligen behöver bytas byter du dem.. nu vill vi se bilder på både fönster och altandörrar.
Jag kan hålla med om att många fönster byts ut i onödan, men jag vill påstå att finns goda anledningar i det här fallet.

Mäklare uppskattar värdeökning till 200K om fönster byts (köpare är inte alltid rationella...). Byta fönster och sälja om 10år = 200k nettovinst. Köpa fonder och sälja huset om 10år=39k nettovinst.

Ska försöka ta lite bilder senare! :)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
S Solidsoulbassman skrev:
När vi bytte fönster förra året så valde vi aluminiumbeklädda träfönster från Traryd. Det går att få vilken kulör en vill från dem. Ange RAL vid beställning.
Kan tillägga att vi inte kände till det när vi byggde Attefallshus året innan. Dessa handmålade vi i önskad kulör. Återstår att se hur länge det står sig. Ett jäkla pilljobb för övrigt ...
Ah, okej, vad målade ni med för färg?

Tyvärr så är ju RAL-koderna så begränsade, minst sagt en utmaning att hitta matchande vit för just mexitegel. Tyvärr gör också Traryds priser att kalkylen för ett byte inte ser lika lockande ut.
 
Förstår inte dilemmat. Varför köper du inte bara fönstren i den kulören du vill ha? Visst d kostar några tusen extra med du slipper massa arbete
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
Förstår inte dilemmat. Varför köper du inte bara fönstren i den kulören du vill ha? Visst d kostar några tusen extra med du slipper massa arbete
Ungefär dubbla priset får jag räkna med, om jag ska fritt välja RAL-kod. Men det hjälper ändå inte, då det går runt 5 NCS-koder på en RAL-kod.
 
R Rejäl skrev:
Har monterat aluminium förnster ifrån Elitfönster i över 25år och har inte sett att dessa behöver målas om,
Kostar sådana svenska kvalitetsfönster mindre än 200 000kr monterade och klara kan det kanske vara ett alternativ för TS, att nya lågprisfönster som är svåra att underhålla skulle höja husets värde tvivlar jag på.
 
Du kan välja ncs kod till alu också hos vissa tillverkare. Hur många fönster är det? Brukar inte bli dubbla kostnaden men visst är det bara 2-3st så sticker d iväg lite då dom flesta har en ställkostnad per kulör på X tusen oavsett om d är 1 eller 100 fönster av den i ordern.
 
R
E Erikhall skrev:
Ungefär dubbla priset får jag räkna med, om jag ska fritt välja RAL-kod. Men det hjälper ändå inte, då det går runt 5 NCS-koder på en RAL-kod.
Elitfönster har 12st kulörer till aluminium utan pristillägg, har för mig att egen kulör låg på ca 10% påslag senast vi beställde..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.