• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Läckert bygge. Är det du som byggt eller är det gammalt? Knappast optimalt som primär uppvärmning dock.
 
2-3 liter kan inte vara ett problem. Vi hänger upp en tvätt om dagen framför kakelugnen. Blir ju samma men under längre tid.
 
  • Gilla
  • Wow
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Jag hade inte vågat.

Klättra upp på vinden och kolla, finns risk för att vattnet letar sig dit.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du kanske skulle använda täljstensblock på spisen istället eller köpa vanliga cementplattor 35x35cm för värmeutjämning.
[länk]
Du ska nog undvika att lägga saker på spisen då det kommer isolera mer och spisen blir varmare.
/W
 
A AG A skrev:
Du behöver absolut inte oroa dig. Jag kan garantera att din relativa luftfuktighet legat på högt 30% om du inte kokat vatten. Har man kamin, köksspis, eller även vattenfyllda element värmda med ved, olja eller pellets, så blir luften oerhört torr så här års. Dina 2-4 liter vatten gör bara gott. Men ska sanningen fram så skulle du sannolikt behöva koka dubbelt så mycket, för att få en bra inomhusluft.
Jag håller absolut med. Vi eldar kamin som huvudsaklig värmekälla och får väldigt torr luft inomhus. Lösningen blev två kastruller (utan lock) med vatten på kaminen och skillnaden blev markant. Mycket bättre luft i huset och ingen kondens på fönstren. Jag räknade på att det dunstar 3-4 liter vatten per dygn. För jämförelse svettas man normalt 4-5 dl per dygn.
 
  • Gilla
BengtSpikar
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Så här års är det fuktigt utomhus. Om det är 0ºC och 100% RH ute så innebär det en mättnadsånghalt på 4,85 g/m³.
Bor du i södra Sverige? Såhär års hos mig är det riktigt kallt och därmed riktigt torrt utomhus.
 
  • Gilla
BengtSpikar
  • Laddar…
E Einh skrev:
Bor du i södra Sverige? Såhär års hos mig är det riktigt kallt och därmed riktigt torrt utomhus.
Är det kallt kan inte luften hålla så mycket fukt. Därför blir det torrt inomhus om man vädrar och värmer upp utomhusluften. Men utomhus är det oftast en mycket hög relativ luftfuktighet på vintern. Så här har den varierat hemma hos mig i Nykvarn under februari.
Graf som visar relativa luftfuktighetsprocent (%) över tid eller cykler. Fluktuerande, ökande trend, dataanalys, mätvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtSpikar
  • Laddar…
B BengtSpikar skrev:
Hemmagjord, man eldar direkt under spisplattorna. Lågorna tar alltså i järnplattorna. Ej byggd som en normal vedspis
Jag har en helt normal vedspis (Husqvarna 3027 eller om det är 3026) och där är eldstaden också rakt under några av kokplattorna. De spricker inte.
 
  • Gilla
BengtSpikar
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du ska nog undvika att lägga saker på spisen då det kommer isolera mer och spisen blir varmare.
/W
Värmeledningsförmågan för vatten är lägre än betong, dvs vatten isolerar mer än betong, så jag tror inte det är något problem

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Värmeledningsförmåga
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Värmeledningsförmågan för vatten är lägre än betong, dvs vatten isolerar mer än betong, så jag tror inte det är något problem

[länk]
Om du läser vad jag svarar på så förstår alla bättre.
/W
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Plattorna borde inte spricka. Om de ändå gör det så finns det nya.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du ska nog undvika att lägga saker på spisen då det kommer isolera mer och spisen blir varmare.
/W
Spisar är gjorda för att lägga saker på. Kärl med vad vatten är en av de vanligaste sakerna. Ibland lägger man i kaffepulver i vattnet. Ibland salt, pepppar, buljong, grönsaker och kött också.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Spisar är gjorda för att lägga saker på. Kärl med vad vatten är en av de vanligaste sakerna. Ibland lägger man i kaffepulver i vattnet. Ibland salt, pepppar, buljong, grönsaker och kött också.
Kärl med vatten har ju finessen att det är svårt att få dom speciellt mycket varmare än 100 grader.

Till skillnad från ett betongblock eller andra kreativa förslag.

Så har man en spis designad så den spricker om den blir varm (!?) så är en gryta med vatten rätt bra lösning
 
A AG A skrev:
Spisar är gjorda för att lägga saker på. Kärl med vad vatten är en av de vanligaste sakerna. Ibland lägger man i kaffepulver i vattnet. Ibland salt, pepppar, buljong, grönsaker och kött också.
Spisar är inte gjorda för att lägga saker på, de är gjorda för att ställa saker på med god värmeavledning.
Lägger du saker med dålig värmeavledning på så isolerar du överdelen på spisen och därmed kan den överhettas och spricka vid eldning.
Så om du förstår vad jag menar så kanske du kan dra in lite av dina mindre roliga påhopp som kan indikera att någon kan lägga saker på spisen ostraffat för att tjäna några ören.
Jämförelsen att täcka över ett element haltar lite, men det kanske ökar förståelsen för att isolera spisen med olika saker som man lägger ovanpå.
Men en fin täljstensbit på den svalare delen av spisplattorna borde fungera fint.
Den svalare delen brukar vara den som är längst från vedluckan om man har rätt drag.
/Workingclasshero
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.