Hej,

Det skulle vara bra att få kommentarer på vårat "egen" ritade hus. Vi har utgått från Götenehus, Skarpö, från början men nu finns inte så stora likheter kvar.

Vi har tänkt att bygga väl isolerat, men garaget kanske vi ändrar till lite mindre isolering.

Vi har funderat en del på om trappan kommer störa när man kommer in i huset, men vi tror att det kommer fungera. Vi har försökt få trappan så att man inte har uppgången precis intill ytterdörren.

Det är svårt att möblera allrummet på andra våning, tips?

Jätte roligt om ni vill kommentera!

MVH
Mikael & Lisa
 
Tjusigt må jag säga. Allrummet på övervåningen blir precis som du säger, lite svårmöblerat. Det har att göra med att så mycket väggyta försvinner på grund av alla dörrar där. Det finns ju lite olika sätt att öka mängden 'vägg'. Har ni funderat på några alternativ?
 
Snyggt!
Men jag är nog nästan partisk då det liknar vårat nya ganska mycket.
http://adriansbacke.blogspot.com/search/label/Planl%C3%B6sning kan du se hur vi löst övervåningen. Vi har dock bara en kupa... Men möbleringen skulle nog funka hos er också även om man måste sitta med ryggen mot fönstren.

/Adrian
 
Ser trevligt ut! Det skulle vara bra att veta var tex syd- och västsida är någonstans, med tanke på veranda mm, viktigt för oss åtminstone. Hur är det med höjden till tak på entreplanet? 260 cm gör underverk jfrt med tex 240 cm, och kostar ofta inte speciellt mycket mer.

:) Vika
 
Eventuellt skulle man kunna göra vänsta väggen något längre genom att göra en mini korridor in till sovrummen och vrida sovrumsdörrarna 90º. På den högra sidan är det lurigare. Men som du skriver Adrian kanske det inte är hela världen att placera en soffa under ena fönstret.

Vänster på ritningen är söder, ner på ritningen är ut mot en gata, upp på ritningen är mot en dunge och till höger så är det en grannhus. Vi vill undvika stora fönster från golv till tak då huset kommer ligga i ett villa område.

Vi har också funderat på att bygga med Villa Varm. Läste att du, Adrian, hade haft lite bekymmer med glömda dosor i yttervägg. Innebar det att ni blev tvugna att riva spånskivor och dra om slang? Har ni haft andra bekymmer eller har det fungerat bra för övrigt? Vår plan är att få huset levererat i slutet av sommaren och flytta in i december. Vad valde ni för värmesystem?

Takhöjden på bottenvåningen har vi tänkt 2,50 och på övervåningen 2,40, eventuellt blir det ryggåstak i allrumet på övervåningen.

/Mikael
 
Jo vi blev tvungna att riva spånskivor men de var i de flesta fall skruvade. Villa Varm ersätter oss för det jobbet med en peng plus att de givetvis betalar elektrikern för det extraarbete som det medför. I annat fall funkar det rätt så bra, en del smågrejer men det tror jag inte man kommer ifrån vilka man än bygger med. Kom bara ihåg att dokumentera samtal och skicka över till hustillverkaren för "godkännande", det är lätt att missuppfatta när man inte har rätt ord för saker och ting.
Jag måste ändå rekommendera Villa Varm för det känns som om vi får ett mkt bra hus för pengarna.

Ja just det, vi valde ingjuten golvvärme efter mycket om och men.

Vill ni ha ett hus i slutet på sommaren 2008 är det dags att bestämma sig för hustillverkare nu. Det tar ofta längre tid än man tror med bygglov och allt pappersarbete innan man ens kommit till bygglovshandlingar...
 
Nu har jag uppdaterat ritningarna lite och lyckats klämma in våran stora soffa på övervåningen. Vore ju kul att kunna återanvända lite möbler så man slipper köpa allt nytt.

Vilken värmekälla har ni till golvvärmen? Vi har funderat en del på både solvärme och värmepumpar men oavsett vad man väljer tycks det ta ut sig om man lägger in räntekostnader... liten energiräkning dyr ränta och vice versa.

Förhoppningsvis har vi ett bygglov i mitten av februari men då måste allt flyta på.

Vi har tittat lite på Fiskarhedens nya hus, Vråken, som är ganska likt, det känns som det är ganska långt ifrån samma standard men prisskillnaden är någonstans mellan 300' och 500'. Den skillnaden kan ibland vara svår motiverad.

/Mikael
 
Det börjar ju se riktigt bra ut. Varför inte en sådan där hall på andra sidan också, 'tv-sidan, då får ni mer vägg där också. Om ni gör det börjar eran planlösning på övervåningen likna vår väldigt mycket. ;)

Vi har valt bergvärme som vämekälla till golvvärmen i vårt hus. Ett bra sätt att inte få så höga energikostnader i framtiden. Satsa också på golvvärme i bägge planen så slipper ni bökiga radiatorer i rummen uppe.
 
Oj, hur kan det skilja så mycket?
Vad kostar en Vråken och vad har ni fått för pris från VV??? PM:a gärna om du inte vill lägga ut priser här.

Vi har köpt en luft/vatten-värmepump (Airwell). Min pappa har en likadan som han är nöjd med.
Plus att ack-tanken (500l) är anpassad för att kunna ansluta solpaneler om andan faller på.

För oss blev det el-radiatorer uppe. Även det ett val som stöttes och blöttes i flera månader. Men efter att ha pratat med ett par i bekantskapskretsen som investerat i golvvärme på övervåningen och inte var helt nöjda (det var så varmt på övervåningen iallafall så golvvärmen där gick inte igång på hela vintern) så återanvänder vi de radiatorer vi har i nuvarande hus och visar det sig att de inte går igång så tar vi bort dem.

Förresten, jag tycker också att planlösningen blev bättre nu.
 
m_mellegard skrev:
Vänster på ritningen är söder, ner på ritningen är ut mot en gata, upp på ritningen är mot en dunge och till höger så är det en grannhus. Vi vill undvika stora fönster från golv till tak då huset kommer ligga i ett villa område.
Skulle bygga en uteplats mot väster, enligt det som är markerat RÖTT i den bifogade bilden, dels med sadeltak min 12 m2, dels utan tak. Blir husets populäraste plats, med sol hela dagen och kvällen. Dubbeldörr i glas i stället för de två smala fönstren.

Tycker också att det går åt alldeles för mycket boyta till korridor i det område som är markerat GRÖNT. Öppna upp! Gör ett stort härligt kök integrerat med vardagsrummet, och med direktaccess till klädvården. Blir det för öppet, så kan ni stänga igen senare...

:) Vika
 
  • planeri.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska ni ha två fasta fönster på ovanvåningen? Då kommer ni behöva stege för att putsa de fönsterna från utsidan.
Toaletten på bv måste disponeras om så ni klarar kraven på tillgänglighet för rörelsehindrade.
Kommer ni ha klädkammare under trappan? Jag ser inte någon garderob nära entrén. Och är det ingen klk under trappan, kommer ni klara er utan en klk?
 
Det är sant, fönstrena är nu ändrade till öppningsbara på övervåningen.

Okej får leta reda på vad det är för krav på toaletter.

Vi har försökt göra klädvården stor istället för klädkammare, dessutom finns det ju ganska mycket garderober i sovrummen som borde täcka det mesta. Eventuellt placerar vi en garderob nära entré men vi har tänkt att klara oss med utrymmet i klädvården, men möjligheten finns att komplettera senare.
 
Skulle bygga en uteplats mot väster, enligt det som är markerat RÖTT i den bifogade bilden, dels med sadeltak min 12 m2, dels utan tak. Blir husets populäraste plats, med sol hela dagen och kvällen. Dubbeldörr i glas i stället för de två smala fönstren.
Väster är långsidan, där du ritat in uteplatesen är söder. Men helt klart blir det en uteplats åt väster!

Tycker också att det går åt alldeles för mycket boyta till korridor i det område som är markerat GRÖNT. Öppna upp! Gör ett stort härligt kök integrerat med vardagsrummet, och med direktaccess till klädvården. Blir det för öppet, så kan ni stänga igen senare...
Verkligen lurigt att få till... Från början var det en dörr mellan klädvården och köket men det kräver nästan att man flyttar ut ytterväggen 600 mm (lika som det ät i Götenehus Skarpö).
 
Men då måste ju jag fråga...
Ska ni bara ha två 60cm breda fönster åt söder (även om de nu är 200cm höga)?
60cm är yttermåttet på karmen så själva fönsterrutan blir ju ca 50cm.

Kommer inte det bli ganska mörkt under vinterhalvåret då? eftersom solen går så lågt på vinter så kommer det inte in så mycket "västerljus" heller.
 
Hmmm.. jo, det kan ju bli något dåligt med ljus under vintern. Eventuellt kan man ju bredda dem något, men samtidigt vill vi inte ha "för" stora fönster med tanke på insynen...

Får kolla lite på det. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.