P Puttovich skrev:
Vad menas med kopplade fönster? Har ett litet öppningsbart tvåglasfönster från Bauhaus på sidoväggen, standard, inga konstigheter.

Ut Mot vattnet har jag ett Stort 150x180cm,
Ej öppningsbart. Det är också vanligt glas i det, fick det av mina föräldrar då de köpte fel.

Är verkligen ingen expert men Vad jag förstår så skippar många härdat glas och det går fint ändå. Klart det kan spricka om man har otur, men tror härdat glas är såpass mkt dyrare så de flesta chansar å kör vanliga glas.
Hej Se bild på kopplat fönster. Jag antar då att det är ett isolerglas. Har du fått permanent imma mellan glasen?
 
  • Två öppna vita fönsterbågar som möts vid hörnet, placerade på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Puttovich skrev:
Vad menas med kopplade fönster? Har ett litet öppningsbart tvåglasfönster från Bauhaus på sidoväggen, standard, inga konstigheter.

Ut Mot vattnet har jag ett Stort 150x180cm,
Ej öppningsbart. Det är också vanligt glas i det, fick det av mina föräldrar då de köpte fel.

Är verkligen ingen expert men Vad jag förstår så skippar många härdat glas och det går fint ändå. Klart det kan spricka om man har otur, men tror härdat glas är såpass mkt dyrare så de flesta chansar å kör vanliga glas.
Hej!
Hur är väggen uppbyggd? Luftspalt bakom bastupanelen?

P Puttovich skrev:
Hej Fabian! Kul med bastubygge👍

Tilluft: Springorna i golvet räcker definitivt som tilluft, det ger rikligt med luft, kaminen är mkt lätt att tända. Jag har ca 2-3m2 med springor, de går från fönstret till början av kaminen ungefär.

[bild]

Frånluft: Jag beslutade mig för att börja med att testa om det räckte med endast skorstenen som frånluft och det gjorde det, det är bra luft i bastun, fin ventilation och lätt att andas. Skall nämnas att jag dock har ett litet öppningsbart fönster för utvädring. Bastun är också väldigt rymlig och har högt i tak samt är helisolerad. Detta bör inte inverka på ventilationen tänker jag, men nämner det ändå.

Ventilation i relaxen: här har jag kört det klassiska med en ventil i ena nedre hörnet och en i övre hörnet av rummet på motsatt sida. Då jag har två fönster och helglasad verandadörr så bildas mkt kondens (kondens bildas där varm luft möter kall luft/yta). Jag satte senare in en pax-fläkt men den orkar ändå inte med så jag har istället ytterdörren lite på glänt för att öka ventilationen när det behövs.

En sak som kan påverka kondensen i relaxen i mitt fall är att jag har spikat upp takpanelen innan jag byggde mellanväggen. Detta gjorde att det finns springor högst upp i taket där mellanväggen står där den varma luften kan rymma ut till relaxen.

[bild]

Detta bidrar till kondensbildning i relaxen. Har försökt täta springorna med träfiberisolering men det funkar sådär. Det är inte bara av ondo då det blir en härlig lagom värme i relaxen, men irriterande med kondensen. Så se till att inte ha springor i mellanväggen helt enkelt, då kanske luften tar skortstensvägen istället (?). I efterhand skulle jag struntat i paxfläkten då den ändå inte orkar med och låter en del. I alla fall kan du vänta med den och börja utan tycker jag och testa. Jag har ju väldigt mkt fönster, så det behöver inte bli samma för dig. Bifogar några bilder så du får en tydligare bild med planlösningen.

Slutligen om isolering: jag helisolerade min bastu pga att jag hade någon befängd idé om att den kanske någon gång skulle göras om till sovstuga. Jag förstod snabbt att det aldrig kommer att hända 😉 kanske var det tur ändå eftersom min kamin är lite underdimensionerad och det är högt i tak. Men jag rekommenderar alla gånger takisolering om man ska basta på höst/vinter. Det kostar inte så mkt och är extremt jobbigt att göra i efterhand.

/Patrik
Hej!
Hur är väggen uppbyggd? Luftspalt bakom bastupanelen?

Vilken typ av isolering använde du till golvet? Behövs en luftspalt mellan isolering och golvplank?
 
A Antropocen skrev:
Hej Se bild på kopplat fönster. Jag antar då att det är ett isolerglas. Har du fått permanent imma mellan glasen?
Aha, misstänkte att det var det du menade. Ja det det lilla som jag använder som vädringsfönster är kopplat. Det är detta: https://www.bauhaus.se/fonster-solid-elements-overhangt-10x5-1-1-obehandlat#go-to-description


Har inte fått någon permanent imma. Imma uppstår där kall och varm luft möts, så sålänge du har två fönsterrutor som är täta så borde du inte få imma. I relaxen däremot så har jag bara enkelglas, gamla renoverade bågar, där immas det friskt :)
 
J Jarnis8000 skrev:
Hej!
Hur är väggen uppbyggd? Luftspalt bakom bastupanelen?


Hej!
Hur är väggen uppbyggd? Luftspalt bakom bastupanelen?

Vilken typ av isolering använde du till golvet? Behövs en luftspalt mellan isolering och golvplank?
Hej! Isolering i bastu tvistas det om och jag hade ett jäkla schå att komma fram till vad jag tror är bäst. Har helt uteslutit bastufolie/plast pga att det det bara krävs ett litet hål i plasten så faller allt och fukten tränger igenom. Byggnaden är dessutom helt i trä och behöver andas. Har därför gått på gamla metoder och målet är att huset ska kunna torka ut naturligt.

Så valde därför Hunton träfiberisolering och en ångbroms (duk, påminner om vindpapp). Träfiberisolering möglar inte och blir den blöt så torkar den, sakta men säkert. Den är brandsäker och dessutom fantastiskt att jobba med i jämförelse med gullfiber. Lite dyrare men mkt bättre.

I väggarna har jag (sett utifrån): ytterpanel —> luftspalt —>vindpapp —> regelstomme/isolering —>ångbroms —> luftspalt (egentligen spikläkt) —>bastupanel

I golvet har jag lite svårt att minnas, men tror inte det behövs luftspalt. Där har jag (sett nerifrån): trossbottenskivor —-> isolering —>golv. (endast isolering i relax, skulle inte rekommendera isolering i bastuns golv)

Disclaimer att jag är hobbybyggare, men inga fuktskador än så länge ;)

Bifogar några bilder från bygget.
 
  • Inuti en oavslutad trästommebyggnad, isolering syns, oskyddade golv, byggarbetsplats, verktyg, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt utomhus visar trätrall, verktyg, sågbockar och material på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med trävägg, stegar, isoleringsmaterial, solig dag, träd, grön stol, pågående konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästuga nära vatten, grön stol framför, stenig mark, träd i bakgrunden, delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ofärdigt rum med isolering, träreglar, fönster, en stege och delar av möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt, isoleringsmaterial på väggar, fönster med grönt landskap, verktyg och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
P Puttovich skrev:
Hej! Isolering i bastu tvistas det om och jag hade ett jäkla schå att komma fram till vad jag tror är bäst. Har helt uteslutit bastufolie/plast pga att det det bara krävs ett litet hål i plasten så faller allt och fukten tränger igenom. Byggnaden är dessutom helt i trä och behöver andas. Har därför gått på gamla metoder och målet är att huset ska kunna torka ut naturligt.

Så valde därför Hunton träfiberisolering och en ångbroms (duk, påminner om vindpapp). Träfiberisolering möglar inte och blir den blöt så torkar den, sakta men säkert. Den är brandsäker och dessutom fantastiskt att jobba med i jämförelse med gullfiber. Lite dyrare men mkt bättre.

I väggarna har jag (sett utifrån): ytterpanel —> luftspalt —>vindpapp —> regelstomme/isolering —>ångbroms —> luftspalt (egentligen spikläkt) —>bastupanel

I golvet har jag lite svårt att minnas, men tror inte det behövs luftspalt. Där har jag (sett nerifrån): trossbottenskivor —-> isolering —>golv. (endast isolering i relax, skulle inte rekommendera isolering i bastuns golv)

Disclaimer att jag är hobbybyggare, men inga fuktskador än så länge ;)

Bifogar några bilder från bygget.
Tack för ett väldigt bra svar! Ska i sommar dra igång med ett bastubygge och det jag har velat fram och tillbaka med är väggens uppbyggnad där jag funderat på att skippa den inre luftspalten helt och bara spika bastupanelen direkt på regelstommen. Plast/folie har jag helt slutit ut, men kanske kör på ångbroms och luftspalt ändå.
 
P Puttovich skrev:
Hej! Isolering i bastu tvistas det om och jag hade ett jäkla schå att komma fram till vad jag tror är bäst. Har helt uteslutit bastufolie/plast pga att det det bara krävs ett litet hål i plasten så faller allt och fukten tränger igenom. Byggnaden är dessutom helt i trä och behöver andas. Har därför gått på gamla metoder och målet är att huset ska kunna torka ut naturligt.

Så valde därför Hunton träfiberisolering och en ångbroms (duk, påminner om vindpapp). Träfiberisolering möglar inte och blir den blöt så torkar den, sakta men säkert. Den är brandsäker och dessutom fantastiskt att jobba med i jämförelse med gullfiber. Lite dyrare men mkt bättre.

I väggarna har jag (sett utifrån): ytterpanel —> luftspalt —>vindpapp —> regelstomme/isolering —>ångbroms —> luftspalt (egentligen spikläkt) —>bastupanel

I golvet har jag lite svårt att minnas, men tror inte det behövs luftspalt. Där har jag (sett nerifrån): trossbottenskivor —-> isolering —>golv. (endast isolering i relax, skulle inte rekommendera isolering i bastuns golv)

Disclaimer att jag är hobbybyggare, men inga fuktskador än så länge ;)

Bifogar några bilder från bygget.
Spikade du panelen i relaxan direkt på reglarna? Då min bastu och relax ska vara avdelade med en glasvägg vill jag ha samma väggtjocklek. Antar jag kan sätta läkt även i relaxen men då är fråga om man ska sätta vindduk/ångbroms även där?
 
J Jarnis8000 skrev:
Spikade du panelen i relaxan direkt på reglarna? Då min bastu och relax ska vara avdelade med en glasvägg vill jag ha samma väggtjocklek. Antar jag kan sätta läkt även i relaxen men då är fråga om man ska sätta vindduk/ångbroms även där?
Hej! Alla ytterväggar har ångbroms, men på innerväggen ska det inte behövas vad jag förstår, fukten letar sig utåt genom ytterväggarna. Kom ihåg ångbroms i taket också.

Jag satte upp spikläkt för bastupanelen. Dels för att jag tror det rekommenderades som extra luftspalt, men det kan också vara lite knöligt att spika så tunn panel direkt på reglar om panelen sitter vertikalt som i mitt fall. och du får ojämna spikrader dessutom ;)
 
P Puttovich skrev:
Hej! Alla ytterväggar har ångbroms, men på innerväggen ska det inte behövas vad jag förstår, fukten letar sig utåt genom ytterväggarna. Kom ihåg ångbroms i taket också.

Jag satte upp spikläkt för bastupanelen. Dels för att jag tror det rekommenderades som extra luftspalt, men det kan också vara lite knöligt att spika så tunn panel direkt på reglar om panelen sitter vertikalt som i mitt fall. och du får ojämna spikrader dessutom ;)
Man skulle kunna sätta vindpapp istället för ångbroms på innerväggar. Det bromsar ångan lite men inte så mycket som en ångbroms. Har man inte något på innerväggarna så går ju ångan först in i den väggen och kondenseras ev där eftersom ångbromsen bromsar den vid ytterväggarna. Så småningom kommer vattnet att migrera ut genom ytterväggarna mellan bastubaden beroende på hur ofta man bastar och hur mycket vatten man använder. sedan har det ju betydelse om bastun är uppvärmd på vintern Jag vet inte hur det är. Jag har ingen erfarenhet av det. Men et är kanske någon annan som har det.
 
A Antropocen skrev:
Man skulle kunna sätta vindpapp istället för ångbroms på innerväggar. Det bromsar ångan lite men inte så mycket som en ångbroms. Har man inte något på innerväggarna så går ju ångan först in i den väggen och kondenseras ev där eftersom ångbromsen bromsar den vid ytterväggarna. Så småningom kommer vattnet att migrera ut genom ytterväggarna mellan bastubaden beroende på hur ofta man bastar och hur mycket vatten man använder. sedan har det ju betydelse om bastun är uppvärmd på vintern Jag vet inte hur det är. Jag har ingen erfarenhet av det. Men et är kanske någon annan som har det.
Ja det går säkert bra det också. Det kan lätt bli så att man blir överdrivet nojig när man talar om hus och fukt. Kanske med viss rätt, men man ska också komma ihåg att en bastu är egentligen en väldigt torr och varm miljö (om man inte skopar på helt överjävligt med vatten jämt förstås). Det används heller inte lika frekvent som ett bostadshus och hinner torka ut mellan bastuna.

Men skulle nog ändå rekommendera ångbroms, bra försäkring för billig peng om man ändå ska ge sig på att isolera.
 
P Puttovich skrev:
Ja det går säkert bra det också. Det kan lätt bli så att man blir överdrivet nojig när man talar om hus och fukt. Kanske med viss rätt, men man ska också komma ihåg att en bastu är egentligen en väldigt torr och varm miljö (om man inte skopar på helt överjävligt med vatten jämt förstås). Det används heller inte lika frekvent som ett bostadshus och hinner torka ut mellan bastuna.

Men skulle nog ändå rekommendera ångbroms, bra försäkring för billig peng om man ändå ska ge sig på att isolera.
Tack. Jag pratade med en ev. byggare också. Han sa absolut ångbroms på alla ytterväggar och i taket.
 
  • Gilla
Puttovich
  • Laddar…
P Puttovich skrev:
Ja det går säkert bra det också. Det kan lätt bli så att man blir överdrivet nojig när man talar om hus och fukt. Kanske med viss rätt, men man ska också komma ihåg att en bastu är egentligen en väldigt torr och varm miljö (om man inte skopar på helt överjävligt med vatten jämt förstås). Det används heller inte lika frekvent som ett bostadshus och hinner torka ut mellan bastuna.

Men skulle nog ändå rekommendera ångbroms, bra försäkring för billig peng om man ändå ska ge sig på att isolera.
Detta
bastu är egentligen en väldigt torr och varm miljö
är ngt missvisande. Man mäter oftast relativ fuktighet i ett rum och det är helt rätt att i en bastu mellan badkasting har en låg Rh. Säg 15-20%. Uteluft en torr vinter/vårdag kan vara mellan 20-40%.
Problemet är den stora temperaturgradienten, inte Rh(Rf) luft i bastu vid 80c har mycket större vattenbindande kapacitet än uteluften som kanske är -5.
Dvs bastuluften vid 80c og rh 15 innehåller mera vatten än uteluften -5 och rh 25.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet

Dvs kondensering sker lätt i all ytor där denna luften kommer i kontakt med lägre temp.

Det är därför viktigt att inte isolera för mycket om ångspärr inte används(så att väggen värms upp helt och väggen torkar) . Har man för mycket isolation så kommer man at ha kondensering mitt i isolation som inte torkar bra. Likaså är det viktigt att fukt inte blir stängt inn- t.ex utrummet över takisolation bör vara gott ventilerad.

Om ångspärr används så är det viktigt att denna då är tät övrigt gäller samma principer i konstruktion, men man kan använda mera isolation utan risk för kondens.

Med bara panel innanför isolation kommer det att tränga varm bastuluft inn konstruktion genom vägg och tak(specielt tak), det är närmast helt öppen konstruktion mtp ånga.

Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Puttovich
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.