Vedspis. Eldar för värme. Plattorna spricker om jag ej har en kastrull med vatten på dem.

Kokar ca 2-3L vatten om dagen. Vattenångan kommer ut i huset. Ingen köksfläkt ovanför spisen.

Fara för mögel? Bör mäta luftfuktighet? Eller allt ok?
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
definitivt inte att rekommendera nej
kolla runt fönster och taklister, ventilation i övrigt?
du kanske kan prova fylla det du värmer med sand ist.,
 
  • Gilla
BengtSpikar
  • Laddar…
Låter som en bra idé att köpa en hygrometer där, ja. Finns billiga, som kanske inte visar exakt rätt, men du får åtminstone en indikation på om det hamnar på skadliga nivåer eller inte.
 
B BengtSpikar skrev:
Vedspis. Eldar för värme. Plattorna spricker om jag ej har en kastrull med vatten på dem.

Kokar ca 2-3L vatten om dagen. Vattenångan kommer ut i huset. Ingen köksfläkt ovanför spisen.

Fara för mögel? Bör mäta luftfuktighet? Eller allt ok?
Troligen har du torr luft nu under eldningsäsongen så kanske bara ger bra inomhusklimat, men en hygrometer kan ju vara bra för att hålla koll
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är en orimlig uppvärmningslösning du har, om du ska behöva koka vatten hela tiden för att inte din vedspis ska spricka. Tyder på att denna vedeldade ugn används långt över sin kapacitet.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 9 till
  • Laddar…
Lock på grytan?
Och elda lite försiktigare, så spricker inte plattorna och du sparar på brännjärnen runt eldstaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B BengtSpikar skrev:
Vedspis. Eldar för värme. Plattorna spricker om jag ej har en kastrull med vatten på dem.
Du får en indikation på luftfuktigheten genom att se om du får kondens på fönstren. Men jag skulle inte koka bort 2 liter om dagen ens utan kondens på fönstren. Vad är det för vedspis? Det låter inte rimligt att plattorna spricker om du eldar sansat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Du behöver bli av med värmen från plattorna.
Man kan lägga på en värmeledande klump på plattan, typ en större en kylfläns.

Kanske fungerar med en sån där fläkt man ställer på kaminen för att sprida värmen.

Om de avger tillräckligt med värme blir nog upp till trial and error.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du får en indikation på luftfuktigheten genom att se om du får kondens på fönstren. Men jag skulle inte koka bort 2 liter om dagen ens utan kondens på fönstren. Vad är det för vedspis? Det låter inte rimligt att plattorna spricker om du eldar sansat.
Hemmagjord, man eldar direkt under spisplattorna. Lågorna tar alltså i järnplattorna. Ej byggd som en normal vedspis
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
B
Daga att byta vedspis, alternativt kraftigt reducera eldningen, innan du får mögelproblem i huset låter det som.
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Du behöver absolut inte oroa dig. Jag kan garantera att din relativa luftfuktighet legat på högt 30% om du inte kokat vatten. Har man kamin, köksspis, eller även vattenfyllda element värmda med ved, olja eller pellets, så blir luften oerhört torr så här års. Dina 2-4 liter vatten gör bara gott. Men ska sanningen fram så skulle du sannolikt behöva koka dubbelt så mycket, för att få en bra inomhusluft.
 
  • Gilla
  • Wow
Sernando och 7 till
  • Laddar…
Jag tror fortfarande att enklaste sättet att bedöma om det är ett problem är att titta på fönstren. Blir det imma på fönstren är det mer fukt än önskvärt. Annars är det lugnt.

För att få lite begrepp om mängden. Mättnadsånghalten för luft vid 20ºC är 17,3 g/m³. Det är alltså mängden vatten som luft av 20ºC och 100 %RH innehåller. Sedan finns det fukt i luften utifrån. Så här års är det fuktigt utomhus. Om det är 0ºC och 100% RH ute så innebär det en mättnadsånghalt på 4,85 g/m³. Om vi värmer upp utomhusluften till 20ºC så resulterar det i 4,85 / 17,3 = 28 %RH. Sedan kan vi titta på hur mycket luft som krävs för att hålla 3 liter vatten. Vi har ventilerat så att det är 4,85 g/m³ och luften kan hålla max 17,3 g/m³. 3000 g vatten / (17,3 - 4,85 g / m³) = 241 m³. Är det 2,4m i takhöjd innebär det en yta på 100 m² i huset.

Det finns två okända saker som påverkar här. Hur stort är huset och hur mycket ventileras det? Det är fullt tillräcklig vattenmängd för att ställa till problem i ett litet eller dåligt ventilerat hus. Men med tillräcklig ventilation blir det inga problem.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 5 till
  • Laddar…
Ett hus utan köksfläkt som värms med hemmabyggd vedspis.
Min gissning blir då att risken är ganska stor att väggar och tak inte är speciellt ångspärrade och ventilationen inte är speciellt kontrollerad.

Risken att det lokalt flödar ut skön, fuktig luft ut i betydligt kallare byggnadsdelar skulle jag säga är överhängande. Men är svårt att gissa sig till utan att se/mäta.
Jag skulle säga överhängande risk för fuktskador om du gör detta under längre perioder.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Ett par liter/dygnet är troligen ingen stor problem - det gasar nog ut nära lika mycket vattenånga från en lite längre duschning gissar jag (kolla temperaturen på vattnet vid strilmunstycket resp när den landar vid fötterna - hela temperatursänkningen på sträckan ned är i stort sett avkylning med avdunstning från dropparna och därmed vattenånga ut i lokalen!)

Vedspisen själv käkar rätt mycket luft så en del försvinner den vägen - sedan i en träkåk uttorkad av uppvärmning vintertid kan svälja rätt många hundra liter vatten innan fukthalten når problematiska nivåer om det hela görs i kortare perioden. Är det inte imma på fönstren mer än högst temporärt så är det troligen ingen problem.

Dock pekar det på annan problem att ha vedspisen som primäruppvärmning och dessutom i utförande där plattor riskera att spricka indikerar att värmeavgivande ytan är liten gentemot eldningstakten och värmebehovet.

kaminfläktar är ett förslag att ställa på plattorna - alternativt bordsfläkt från sidan och riktad så att luftströmmen sveper över den varma ytan och den vägen avger betydligt mer värme och håller ytorna kallare.

Hur är rökgastemperaturen in i murstocken (och blir hög temperatur om spisen har svårt att göra sig av med värme) - den får heller inte vara för hög under för lång tid - även om murstock tål mer värme under längre tid är dito med isolerade kaminrör-lösningar

Traditionella vedspisar är byggda på sådant sätt att plattor och dito ringar normalt inte skall spricka vid normal matlagningseldning - så varför spricker dina, blir dom lysande glödvarma (> 500 grader C) ? - en mycket het/glödvarm yta slutar dessutom att ta emot stor del av värmen från eldningen och värmen som inte avges i rökgaserna går då istället ut i murstocken (och påfrestar den extra mycket) och du eldar för kråkorna...
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Ett par liter/dygnet är troligen ingen stor problem - det gasar nog ut nära lika mycket vattenånga från en lite längre duschning gissar jag (kolla temperaturen på vattnet vid strilmunstycket resp när den landar vid fötterna - hela temperatursänkningen på sträckan ned är i stort sett avkylning med avdunstning från dropparna och därmed vattenånga ut i lokalen!)

Vedspisen själv käkar rätt mycket luft så en del försvinner den vägen - sedan i en träkåk uttorkad av uppvärmning vintertid kan svälja rätt många hundra liter vatten innan fukthalten når problematiska nivåer om det hela görs i kortare perioden. Är det inte imma på fönstren mer än högst temporärt så är det troligen ingen problem.

Dock pekar det på annan problem att ha vedspisen som primäruppvärmning och dessutom i utförande där plattor riskera att spricka indikerar att värmeavgivande ytan är liten gentemot eldningstakten och värmebehovet.

kaminfläktar är ett förslag att ställa på plattorna - alternativt bordsfläkt från sidan och riktad så att luftströmmen sveper över den varma ytan och den vägen avger betydligt mer värme och håller ytorna kallare.

Hur är rökgastemperaturen in i murstocken (och blir hög temperatur om spisen har svårt att göra sig av med värme) - den får heller inte vara för hög under för lång tid - även om murstock tål mer värme under längre tid är dito med isolerade kaminrör-lösningar

Traditionella vedspisar är byggda på sådant sätt att plattor och dito ringar normalt inte skall spricka vid normal matlagningseldning - så varför spricker dina, blir dom lysande glödvarma (> 500 grader C) ? - en mycket het/glödvarm yta slutar dessutom att ta emot stor del av värmen från eldningen och värmen som inte avges i rökgaserna går då istället ut i murstocken (och påfrestar den extra mycket) och du eldar för kråkorna...
Ok, nej aldrig i närheten av glödande varma.
 
  • Traditionellt vedeldat kök med spisplattor och öppen lucka, kastruller ovanpå, disktrasa hängande på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En eldstad med brinnande ved, mörkt runtomkring, möjligen utomhus, otydlig bakgrund, intressant perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.