R Rejäl skrev:
Om du tittar närmare är det tomt bakom den perforerade plåten? I så fall är det luftningen till din vind där den som har utfört jobbet har valt en perforerad plåt istället för myggnät ett snyggt utfört jobb tycker jag…
Detta är inanslutningen vägg och takfot alltså inte i gaveln där vindskivor sitter…
Precis. Det är tomt bakom plåten. Jag misstänkte att det var myggnät/ insektsnät, men blev mest konfunderad över limningen på fasaden. Det ser inte så trevligt ut just nu. Vissa tycker vi ska spraya nederdelen svart.. känns som en lite halvdålig lösning att dölja nätet på fasaden. Jag tänker spontant antingen svart plåt ovanpå, men har ingen aning. 🤷🏻‍♂️
 
R
J Jontebusen skrev:
Precis. Det är tomt bakom plåten. Jag misstänkte att det var myggnät/ insektsnät, men blev mest konfunderad över limningen på fasaden. Det ser inte så trevligt ut just nu. Vissa tycker vi ska spraya nederdelen svart.. känns som en lite halvdålig lösning att dölja nätet på fasaden. Jag tänker spontant antingen svart plåt ovanpå, men har ingen aning. 🤷🏻‍♂️
Du får inte täcka hålen som för med sig luft till vinden, svårt att se vart din luftning är ifrån bilderna men det ser du lätt på plats…
Bara du har 20-30mm med perforerad plåt längs hela takfoten så räcker det för luftningen resten kan du täcka tex. med en plåt i valfri kulör😊
 
yn
R Rejäl skrev:
Du brukar ha bra inlägg med mycket kunskap..
Men här är jag inte säker på det, för mig är det uppenbart att det är en perforerad plåt som sitter i vägg anslutningen mot takfoten håller du inte med?
Syntes inte så bra. så inte helt omöjligt att plåten går ända ut till takfoten och med lite bock för att passa. Och det är bra, men oavsett det seriösa som gjort så måste det tätas till mellan plåt och vägg så dom inte kryper runt.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du får inte täcka hålen som för med sig luft till vinden, svårt att se vart din luftning är ifrån bilderna men det ser du lätt på plats…
Bara du har 20-30mm med perforerad plåt längs hela takfoten så räcker det för luftningen resten kan du täcka tex. med en plåt i valfri kulör😊
Har ingen vind. Huset är öppet upp till nock, eller menar ni vinden som i taket då alltså? 😇
 
R
  • Sektionsdiagram av ett värmeisolerat tak med numrerade komponenter och förklarande text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jontebusen
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja men du har luftning emellan takstolarna även om man har ryggåstak..

[länk]
Då är jag med. Man lär sig alltid något nytt. 😊
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Här är en annan del där det även är svart plåt.
 
  • Industriell interiör, belyst tegelvägg, metallträbjälkar, perforerat paneltak, nedsken från spotlight.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett interiörhörn med perforerad metallpanel, svart tak och strukturerad tegelvägg under belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Pengarna tog slut🙈🤷
 
R Rejäl skrev:
Pengarna tog slut🙈🤷
Säkert. 😅 För jag får inte riktigt ihop hur dom har tänkt här.
 
R
J Jontebusen skrev:
Säkert. 😅 För jag får inte riktigt ihop hur dom har tänkt här.
Det är svårt för oss att säga utan o se helheten, du har ingen kontakt med den gamle ägaren?
 
Något åt det där hållet hade jag funderingar på för några år sedan när jag hade ett gäng ekorrar som bröt sig in mellan takfot och hammarband, insektsnätet är enbart för just insekter och ingen match för en mus, råtta eller större gnagare som då en ekorre, dom tuggade helt enkelt upp ett tillräckligt stort mellanrum för att ta sig in.

Satte upp några kraftiga stålnät där de gått in och köpte elektrisk skrämma kopplat in i ett par uttag på övervåningen och sedan har det varit lugnt.
Så vad du än gör, behåll den påkostade lösningen.
 
  • Gilla
Jontebusen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.