Hej,

Vi har köpt ett hus i Lund som vi håller på att renovera.

Det är 1,5 plan med källare (180 + 115 kvm) byggt på 30-talet med vattenburet två-rörssystem för uppvärmning med en äldre oljepanna med elpatron samt en luft/luft värmepump.

Vi kommer byta till luft/vatten-vp när renoveringen är klar men jag hade tänkt köra elpatronen i oljepannan under renoveringen för att ha värme i huset iaf. Har siktat på 17-18 grader. Den nuvarande luft/luft-vp är nedmonterad för vi gjort jobb på fasaden.

Vi gör en omfattande renovering där vi rivit ut hela ovanvåningen till råsponten för att tilläggsisolera samt massa andra saker.

På ovanvåningen har vi ingen vattenburen värme för tillfället utan kör på en 2 kw byggfläkt och där är det varma 20 grader.

På nedervåningen sköter vi värmen med det det vattenburna systemet där värmen kommer från elpatronen i den gamla oljepannan. Där är det svala 14 grader.

Jag har försökt trixa lite med inställningarna på min oljepanna för att hitta en bra nivå på värmen, men jag tycker den drar el som tusan ändå. Just nu drar huset 8-10 kW/h när byggarna inte är där och jag funderar lite på var de kommer ifrån.

2kWh kommer från byggfläkten, och resten borde isf komma från pannan plus cirkulationspump.

Vad jag kan se sitter det en 6 kW elpatron i pannan som är inkopplad i efterhand. Jag gissar det finns en mindre elpatron i pannan också eftersom jag lyckades få värme i panna även med brytaren till elpatronen avstängt.

På elpatronen sitter det en temperaturvakt som jag satt på 40 grader, samt ett reglage på pannan där det står "el", det har jag satt på 50 grader.

Kan det vara rimligt att pannan kör på full effekt dygnet runt med enbart 50 grader ut i rören? Ser man på timförbrukningen ligger linjen nästan plant så den verkar köra med konstant värme. Om man känner på rören är vattnet in kallare än röret ut men fortfarande varmt. Gissar kanske på 35 grader.

Borde jag kanske tom öka värmen ut från pannan för att på så sätt värma upp huset helt så det inte förlorar så mycket värme och inte ligger och kör fullt hela tiden? Kan det vara så att jag genom att mixtra på temperaturvakten på elpatronen har suboptimerat hela systemet så den kör för fullt men ändå inte får ut någon vettig värme?

Det finns också en shuntventil som jag satt på 8/10, inget varmvatten används i huset.

Tacksam för alla tips på hur jag optimera min elförbrukning under renoveringen! Eller om jag helt enkelt får leva att dra 200-260 kWh om dagen under renoveringen...
 
Hej! Det är nästan 300 kvm uppvärmd yta och är det 0-gradigt ute och 18 grader inne så är ett värmebehov på ca 9 kW fullt realistiskt tycker jag om det är dåligt isolerat och dessutom extra dåligt nu i samband med renoveringen. Kanske ni ska köra oljepannan nu om oljan är billigare än el?
 
J Josth skrev:
Hej! Det är nästan 300 kvm uppvärmd yta och är det 0-gradigt ute och 18 grader inne så är ett värmebehov på ca 9 kW fullt realistiskt tycker jag om det är dåligt isolerat och dessutom extra dåligt nu i samband med renoveringen. Kanske ni ska köra oljepannan nu om oljan är billigare än el?
Reagerar mest på att jag inte har särskilt varmt ut från pannan, men det kanske inte gör så mycket som jag om jag skickar ut 50 eller 70 gradigt vatten? Det är deltat mellan in och ut i pannan som påverkar förbrukningen?

Sen är källaren relativt kall, elementen står på tvåan där medan de är fullt igång på nedervåningen.

Är heller inte särskilt ofta i huset så kan heller inte riktigt experimentera så mycket.
 
Ju högre framledningstemperatur man har relativt rumstemperaturen desto mer effekt lämnar radiatorerna. Strålningsvärmen från en radiator ökar t.ex. mycket om man kör 70 grader istället för 50 grader. Brukar då blir högre deltaT vid hög framledningstemperatur.
 
Det slutade med att vi sänkte temperaturen rejält på den externa el-patronen så enbart den inbyggda el-patronen i pannan kör så reglerar vi temperaturen med termostaten på pannan.

Satte den enbart på 35 grader vilket håller huset ok varmt. Hantverkarna kör lite värmefläkt när de är i huset men vi har sänkt vår elförbrukning från 200 kWh till 120 kWh per dag iaf.
 
Vi insåg också att vi hade shunten på max så det gick hela tiden ut enbart nytt varmvatten i rören utan att blanda upp med kallvatten...

Nu har vi iaf satt in Luft/Vattenvärmepump och minskat elförbrukningen med 2/3 trots hushållsel samt varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.