Stort tack för snabb återkoppling! Har tittat på dessa på Joom, men de har olika kontakter än den som jag har, hur kopplar man in dessa? Bir det problem med styrenheten i och med att det inte blir samma belastning? Om man köper annan typ av termostat, blir det problem med kompatibilitet? Hittade en annan modell som är EGO och ser snarlik den som jag har, men denna har en extra kontaktpinne, hittar ingen anslutningsskiss, vet ej hur den ska kopplas.
https://www.pbs.nu/sv/pannor/relek/...0c-1-polig-ego-1-stegs-vxl-onoff-6x147mm.html
Tacksam för förtydligande kring detta Jonas!
 
Jepp 3 stift. Den har en växlande kontakt i sig , nu syns det inte. men kommer säkert med lapp vilken som gemensam och vilken som sluter vid temp 4 C, Man använder då bara 2 stift.
 
  • Gilla
vjasmin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp 3 stift. Den har en växlande kontakt i sig , nu syns det inte. men kommer säkert med lapp vilken som gemensam och vilken som sluter vid temp 4 C, Man använder då bara 2 stift.
Så denna kan jag beställa som ersättning? Jag utgår ifrån att man får en kopplingsschema, den kontakten som inte används kan väl isoleras?
 
Med en så kan kapilärröret vara för långt som sägs och kanske , men bara rulla ihop. Sen det med infästningen, Kanske du får borra ett par hål, men använd ditt huvud och knäck nöten, då inte kanske passar riktigt. Det med den andra anslutningen som blir över, kan sättas lite eltejp på men sitter termotaten fast och är oåtkomlig behövs ingenting. Så om du är osäker och får hem den, väck upp tråden igen, så får du svar. Troligen finns folk på forumet 24/7 som kan svara.
 
  • Gilla
vjasmin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med en så kan kapilärröret vara för långt som sägs och kanske , men bara rulla ihop. Sen det med infästningen, Kanske du får borra ett par hål, men använd ditt huvud och knäck nöten, då inte kanske passar riktigt. Det med den andra anslutningen som blir över, kan sättas lite eltejp på men sitter termotaten fast och är oåtkomlig behövs ingenting. Så om du är osäker och får hem den, väck upp tråden igen, så får du svar. Troligen finns folk på forumet 24/7 som kan svara.
Ska beställa och testa, har några kompisar som är elektriker och förstår sig mycket bättre än vad jag gör själv. Har läst elektronik i grunden, så kan lite, men stark ström är inte mitt starka sidan kan man säga. Ha en bra kväll, jättetack för hjälpen Jonas!
 
J jonaserik skrev:
Med en så kan kapilärröret vara för långt som sägs och kanske , men bara rulla ihop. Sen det med infästningen, Kanske du får borra ett par hål, men använd ditt huvud och knäck nöten, då inte kanske passar riktigt. Det med den andra anslutningen som blir över, kan sättas lite eltejp på men sitter termotaten fast och är oåtkomlig behövs ingenting. Så om du är osäker och får hem den, väck upp tråden igen, så får du svar. Troligen finns folk på forumet 24/7 som kan svara.
Hej igen Jonas!
Hittade en ersättningsprodukt som kan ev. fungera, men denna är 240V och det som står på min är 300V/380V. Enligt en leverantör kan det funka, men jag är osäker kring spänning då det skiljer sig rätt mycket. Kan det funka?
 

Bästa svaret

Har ingen betydelse, normalt klarar alla kapilärtermostater 230 V utan att blinka, din klarar 400 V , det är hur dom är byggda invändigt med avstånd mellan blecken i dom, så kör på med den, klart ett bra val.

Edit står 230 på den den nya men gör inget, den klara sig
 
  • Älska
vjasmin
  • Laddar…
Kan vara att kapilärröret är lite för långt, med det fungerar lika bra i rullat format, tänk bara på att inte få ett veck på röret, mjuka svängar. Du ska säkert med så låg temp ha den till frysskydd för något med vatten i, kanske en fläkt som blåser ute luft genom ett batteri och då stannar fläkten eller något som värmer på lite extra, med en en el-slinga kanske. Bulben kan sitta strax före som är bäst eller mellan ev flänsra om det finns.
 
  • Gilla
vjasmin
  • Laddar…
Specifikation för den gamla termostaten visar att den har samma mått som den nya jag hittade, så rent utifrån mått ska det nog inte vara problem. Den sitter i FTX luftvärmepump som har en förvärmare (där den sitter, efter värmeelementet), sen går den uppvärmda luften vidare till huvudenhet. Bifogar bilden med specifikation samt position av termostaten
 
  • Produktinformation för EGO-termostat, skydd mot frost, fast temperatur, inget vred, enpolig, 870mm kapillär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Explosionsritning av en apparat, numrerade delar, monteringsinstruktioner, detaljer markerade för sammansättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk skiss av ventilationsystem som visar tilluft, frånluft, återluft och avfuktning med instruktioner och serviceinformation.
Förstod det. men det är någon riktigt gammal korsväxlare som sitter där, den har t.o.m. återluft som inte får vara i dag, Men fungerar nog sisådär mot de moderna nu, verkningsgraden är nog inte så bra. det fanns en korsväxlare Fläkfabriken förr och finns något liknande i dag att köpa, men lite ineffektiva och framför allt ingen återluft. Sitter det något spjäll på röret återluft, brukar var det, så man kan ställa hur mycket åter man vill ha.
 
  • Gilla
vjasmin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Förstod det. men det är någon riktigt gammal korsväxlare som sitter där, den har t.o.m. återluft som inte får vara i dag, Men fungerar nog sisådär mot de moderna nu, verkningsgraden är nog inte så bra. det fanns en korsväxlare Fläkfabriken förr och finns något liknande i dag att köpa, men lite ineffektiva och framför allt ingen återluft. Sitter det något spjäll på röret återluft, brukar var det, så man kan ställa hur mycket åter man vill ha.
Tänkte lösa det här då vi märker att strömförbrukningen har gått upp sedan den slutade fungera. Vi upptäckte det av slump, flugor och insekter började komma in i ventilation och efter kortare spårningsarbete samt lite mätningar lokaliserade vi det som fel. Kan hända att det är även annat som är trasigt. Vi ska nog byta ut hela systemet då den är rätt gammal, men så här, mitt i vintern känns det osäkert att byta. Den får rulla ett tag till, sen byter vi. Däremot är jag osäker om det räcker att byta ut FTX LV6 vi har eller är det även luftledningar som måste bytas? Kan du möjligen rekommendera någon ersättningssystem? Stort tack för alla råd hittills, jättesnällt av dig!
 
Normalt med korsväxlare med värmare, har en på vinden men ingen återluft. Vid inflytt på en höst och en god kännedom om vad kW är åch var den kan ta vägen. Så helt plötsligt när kylan kom, gasade elmätaren upp i hastighet med ca 10 -15 kW dygnet. Håll på att bli snurrig, var drog det så mycket. Kom på att det var växlaren som gjorde det, kopplade ur elementet och det vart normal förbrukning. I bland så startar elementen i dom runt mitten av November och stannar i Mars, det blir många kW på en vinter och inget kul för plånboken ned dessa priser idag. Vid tidpunkt för urkoppling så var elen billig ca 25 öre Kw
 
  • Gilla
vjasmin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.