Vi har en Spis från 2003, Elektro Helios. Den fungerar ff helt perfekt förutom att "grillslingan" har slutat fungera.
Så vi köpte en ny Cylinda spis. Så fort man sätter på ugnen, så börjar det blåsa rakt ut över ugnsluckan.
Först kallt och sedan varmt, det fortsätter en halvtimme efter att man stängt av ugnen.
Det blåser alltså så hårt att man får nackspärr om man sitter 2 meter ifrån den.
Den blåser nästan som en vanlig värmefläkt och höjer temperaturen i köket med 3 grader.
På Cylinda säger de att alla spisar är så nuförtiden, efter ett EU-krav för ett antal år sedan.
Min fråga är : Finns det nya spisar som inte beter sig såhär ?
När infördes detta krav ? Alltså, alternativet är kanske att köpa en begagnad från ett årtal innan det infördes.
 
Det är kylfläkten för ugnsutrymmets utsida du märker av här. En dålig konstruktion om den inte varierar blåset efter faktiskt kylbehov, dessutom ska den vara hyfsat tyst. Så är det på vår rätt gamla Siemens, fläkten går bara igång litet när det är varmt i ugnen. Vid pyrolysläget (ca 500 grader) så fläktar den givetvis mer och är som en värmefläkt, av naturliga skäl.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det är kylfläkten för ugnsutrymmets utsida du märker av här. En dålig konstruktion om den inte varierar blåset efter faktiskt kylbehov, dessutom ska den vara hyfsat tyst. Så är det på vår rätt gamla Siemens, fläkten går bara igång litet när det är varmt i ugnen. Vid pyrolysläget (ca 500 grader) så fläktar den givetvis mer och är som en värmefläkt, av naturliga skäl.
Om det hade varit så, så hade jag accepterat det, men den här sätter igång att vrålblåsa rakt ut så fort man vrider om vredet, sedan håller den alltså på så till en halvtimme efter att man stängt av ugnen. Jag tycker den borde dra extra mycket ström pga detta också.
Det är inte ljudet som är problemet, utan att jag dels kommer att få reumatism pga draget i hela köket och dels kommer köket att bli olidligt varmt på sommaren, förutom att man knappt kan stå och laga mat på hällen för att det blir så varmt.
 
BirgitS
Får blåsten ugnsluckan att hålla en temperatur som understiger 40 grader även när ugnen håller max-temperatur?
Om ugnsluckan blir het så låter det som ett produktionsfel som gör att luften går fel väg.

Nog för att det är en kraftigt låtande fläkt för att hålla vår ugnslucka (Husqvarna 2017) sval men det blåser ju inte så att det upplevs som dragit.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Får blåsten ugnsluckan att hålla en temperatur som understiger 40 grader även när ugnen håller max-temperatur?
Om ugnsluckan blir het så låter det som ett produktionsfel som gör att luften går fel väg.

Nog för att det är en kraftigt låtande fläkt för att hålla vår ugnslucka (Husqvarna 2017) sval men det blåser ju inte så att det upplevs som dragit.
Ja, fläkten kyler även ugnsluckan. Det finns utblås både över glaset och strax under överkanten på glasskivan. Om det bara hade varit det lägre utblåset så hade det säkert varit ok, under förutsättning att fläkten blåste en tiondel så hårt. Arket i filmen är ett A3
 
Redigerat:
BirgitS
Det är ett svagt vinddrag där på vår spis men det får ju inte ett vanligt kopieringspapper att lyfta. Jag tog några bilder på hur det är konstruerat så att du kan jämföra och se om det t.ex. verkar vara en felmonterad lucka.

Smal springa mellan plåten med vreden och luckan:
Vit spis med rattar i närbild, suddig bakgrund, köksmiljö, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är utblåshålen:
PXL_20240215_124651951.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sett från sidan så kan man se att hålen är under luckans överkant:
Bild på öppen diskmaskin sedd utifrån, med fokus på kanten och dörrens insida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här ser övre delen av luckans insida ut med hålen som leder ner luften mellan luckglasen:
Närbild på öppen ventilation av svart eldstad, dammig, med beige bakgrund och trägolv synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen går luften ut i nederkanten och sprids då i olika springor så det blir aldrig någon stark luftström på något enstaka ställe.
 
A
J Johnsson 56 skrev:
Vi har en Spis från 2003, Elektro Helios. Den fungerar ff helt perfekt förutom att "grillslingan" har slutat fungera.
Så vi köpte en ny Cylinda spis. Så fort man sätter på ugnen, så börjar det blåsa rakt ut över ugnsluckan.
Först kallt och sedan varmt, det fortsätter en halvtimme efter att man stängt av ugnen.
Det blåser alltså så hårt att man får nackspärr om man sitter 2 meter ifrån den.
Den blåser nästan som en vanlig värmefläkt och höjer temperaturen i köket med 3 grader.
På Cylinda säger de att alla spisar är så nuförtiden, efter ett EU-krav för ett antal år sedan.
Min fråga är : Finns det nya spisar som inte beter sig såhär ?
När infördes detta krav ? Alltså, alternativet är kanske att köpa en begagnad från ett årtal innan det infördes.
Bara att byta grillelemet och sätta tillbaka ehen
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ett svagt vinddrag där på vår spis men det får ju inte ett vanligt kopieringspapper att lyfta. Jag tog några bilder på hur det är konstruerat så att du kan jämföra och se om det t.ex. verkar vara en felmonterad lucka.

Smal springa mellan plåten med vreden och luckan:
[bild]

Här är utblåshålen:
[bild]

Sett från sidan så kan man se att hålen är under luckans överkant:
[bild]

Och så här ser övre delen av luckans insida ut med hålen som leder ner luften mellan luckglasen:
[bild]
Sen går luften ut i nederkanten och sprids då i olika springor så det blir aldrig någon stark luftström på något enstaka ställe.
Exakt så trodde jag den skulle vara, men på den här är det som sagt två utblås, varav det högre mynnar över luckglaset och som jag skrev så är pappret A3, hade jag satt ett A4 bara vid själva utblåset, så skulle pappret stått ännu mera ut. Vit spis med reglage, ugnslucka, något suddig förgrundsoskärpa, en del av ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Bara att byta grillelemet och sätta tillbaka ehen
Ok, för pga att värmeslingan inte fungerar så fungerar ju inte snabbuppvärmingen heller. Är det lätt att byta ?
 
A
J Johnsson 56 skrev:
Ok, för pga att värmeslingan inte fungerar så fungerar ju inte snabbuppvärmingen heller. Är det lätt att byta ?
absolut jättelätt
 
A
J Johnsson 56 skrev:
Exakt så trodde jag den skulle vara, men på den här är det som sagt två utblås, varav det högre mynnar över luckglaset och som jag skrev så är pappret A3, hade jag satt ett A4 bara vid själva utblåset, så skulle pappret stått ännu mera ut.[bild]
Produktutveckling för f-n
Åk ner till de polska ingentingjörerna på amicafabriken och tala om var skåpet skall stå! Jag vet ju inte vad för styrning de har men troligtvis vet de inte om att det blåser för mycket eller irriterande
 
electroluxaren skrev:
absolut jättelätt
Det finns ju 2 st, ett övre yttre och ett övre inre, 749 kr st. Men det konstiga är ju att båda slutade fungera samtidigt. Kan det vara något annat fel ? För annars borde väl bara ett åt gången ha slocknat ?
 
A
J Johnsson 56 skrev:
Det finns ju 2 st, ett övre yttre och ett övre inre, 749 kr st. Men det konstiga är ju att båda slutade fungera samtidigt. Kan det vara något annat fel ? För annars borde väl bara ett åt gången ha slocknat ?
iofs
Vilket pnc/produkt nummer har den
 
electroluxaren skrev:
iofs
Vilket pnc/produkt nummer har den
Den heter Elektro Helios SK 6430S
 
Fulkemisten
J Johnsson 56 skrev:
att jag dels kommer att få reumatism pga draget i hela köket och dels kommer köket att bli olidligt varmt på sommaren
Reumatism är ett slarvigt samlingsnamn för ett antal olika sjukdomar. De flesta med förmodat autoimmun genes, dvs att man tror att kroppens immunsystem ger sig på den egna vävnaden. Rökning och kanske exponering av kisel-och andra mineraldamm har visat sig ge ökad risk för att insjukna i reumatoid artrit. Mycket bevis finns inte. Däremot att insjukna pga drag är en myt (draget kan ju dock påverka upplevelsen för den enskilda patienten). Jag misstänker att du vet det här men för framtida referens så om någon annan hittar tråden.

Vad det gäller att det blir varmt i köket så gäller termodymnamiska lagar. Tillförd energi till ugnsutrymmet är detsamma på sommaren som på vintern både med den här ugnen och din gamla. Fläktar man ut det i köket så blir det troligen varmare i rummet snabbare, däremot ger en ugn utan fläkt en lika stor värmeökning till rummet per energienhet. En bra grej kanske skulle kunna vara att bygga någon sorts strut att samla upp och leda ut den varma luften med? I framtiden tror jag vi kommer se ugnar där man leder överskottsvärme till FTXn/värmesyatemet då man behöver varmvatten även på sommaren.

Min lösning på samma problem var att placera ugnen bort från där man t ex sitter och äter, vilket kanske inte är möjligt i ditt fall. Annars löser det snabbt problemet med fläkten att öppna upp luckan efter användning, helt eller delvis.
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.