Det är så liten yta att det blir svårt att hitta någon hantverkare. Är det i ett våtutrymme?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Tror också att det blir svårt att hitta en hantverkare för ett sånt litet jobb. Så då får man köpa dem för pengar. Minsta debiterbara tid är en halvdag för effektivt drivna företag. Firman brukar vilja ha 10 000-15 000 kr per heldag i totalt fakturerat belopp med material för småjobb med resor. Så jag gissar att det går att hitta en hantverkare för 5 000-7 500 kr som gör det. Inga avdrag medräknade. Stockholmspriser.

Eller så bor man i en småort och det finns en äldre kakelsättare som driver egen firma och tar detta lite vid sidan av när det finns tid över för ett betydligt mindre belopp. Lång väntetid om den firman inte kämpar för sin existens.
 
  • Gilla
Petronella46
  • Laddar…
För några veckor sedan, var det en på forumet som fick kaklat med 12 st kakeskivor i ett kök för det facila priset av 6000 kr.
Flera menade att det var sånt man fick räkna med.

Jag kaklade själv ca 6 x 0.5 meter till en kostnad under 2000 kr. Blev riktigt lyckat för att aldrig gjort något sådant tidigare.

Ett laserpass och instruktioner på nätet, så löser du detta med lite noggrannhet.

Finns säkert här på forumet också.

- Riktigt kul och inte minst ekonomisk att fixa själv.

Kök med trämöbler, vitvaror, bricka med frukt, och köksredskap på hängare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
HEM2121 och 5 till
  • Laddar…
OT

Det var ju ett fyndigt nickname.
W...

Jag kanske borde byta till "Livsnjutande Pensionär". Har fått mig kaffe o gjort eld i stora ugnen.

BT
 
P Petronella46 skrev:
Vad kostar det att kakla om en vägg på 1,5x2,4 m? Inklusive rivning av gammalt kakel.
En del beror ju på vad det är under kaklet. Det blir ofta stora eller små skador på väggen näår man knackar bort kakel. Beroende på vad det är för vägg, så kan man behöva putsa om väggen om det är murbruk, byta en gipsskiva om det är en gipsvägg, eller bara lite spackling med lite tur.

Att reparera underlaget kan ta både 2 och 3 gånger så lång tid som själva kaklingen.

Sedan vid kaklingen så är det mycket förbereedelsetid, det skall bäras in material, maskiner, mäta hur plattorna passar på väggen, planera hur de skall skäras osv. En duktig plattsättare sätter sedan plattorna på 1- 2h, kan gå på 30 minuter också. Och sedan är det efterarbete, med rengöring av verktyg, bära ut maskiner. Och sedan dagen efter skall det fogas, åter mycket för och efterarbete, men också att själva fogningen kan gå på en halvtimme eller mindre, men sedan måste man vänta rätt länge innan ytan kan tvättas av, men inte för länge. Så det blir bokstavligen att betala hantverkare för att stå och titta på när det torkar.
 
Jo visst...

Men det kanske finns lite egen tid, typ en helg som man kan sätta av.

Behöver ju inte leja folk till allt möjligt. Då blir det sjukt, sjukt dyrt.
 
Vi får anta att det inte är våtrum. I så fall vill man ju inte bara göra en vägg för det kan bli lite svårt med tätskiktet i skarven.
Så i brist på mer info.
Gör det själv. Investera i ett laserpass. Hyr en kakelskärare eller köp en på blocket.
Det tar lite tid men garanterat att du fixar det. Blir betydligt billigare än att leja. Ta inte för stora plattor bara för de kan va lite svårare om du inte gjort det tidigare.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
En plattsättare jag träffade tar 800kr/kvm svart. Och gör cirka 2kvm per timme. Bättre betalt än en läkare.
 
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
En plattsättare jag träffade tar 800kr/kvm svart. Och gör cirka 2kvm per timme. Bättre betalt än en läkare.
Betvivlar skarp att han i det priset står på plats med alla saker, färdigt underlag och färdigblandad fix och sen fogar kunden själv dagen efter för då är det att jämställa med ocker.

Ibland blir man trött på förståsigpåare men där är ganska mycket runt omkring mer än att bara kasta upp plattorna som man måste räkna med när det lämnas priser och därför blir det i TS fall dyrt per kvm när det bara är en liten yta för ställtiden och allt runt omkring är lika mycket oavsett 1kvm eller 10kvm.


1,5x2,4 = 2,88kvm
2,88 x 800kr = 2880kr... en hyfsad slant om allt flyter på men minsta problem så är det värdelöst

Ska man lämna ett fastpris vitt på den typen av jobb hade man fått räkna typ 1,5dag (tror många räknat 2 dagar) delat på två besök vilket skattat och klart genererat samma pengar som ovan räkneexempel men man hade sovit med gott samvete om att man hjälper till att driva runt Sverige och halva världen. 😉😂
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Betvivlar skarp att han i det priset står på plats med alla saker, färdigt underlag och färdigblandad fix och sen fogar kunden själv dagen efter för då är det att jämställa med ocker.

Ibland blir man trött på förståsigpåare men där är ganska mycket runt omkring mer än att bara kasta upp plattorna som man måste räkna med när det lämnas priser och därför blir det i TS fall dyrt per kvm när det bara är en liten yta för ställtiden och allt runt omkring är lika mycket oavsett 1kvm eller 10kvm.


1,5x2,4 = 2,88kvm
2,88 x 800kr = 2880kr... en hyfsad slant om allt flyter på men minsta problem så är det värdelöst

Ska man lämna ett fastpris vitt på den typen av jobb hade man fått räkna typ 1,5dag (tror många räknat 2 dagar) delat på två besök vilket skattat och klart genererat samma pengar som ovan räkneexempel men man hade sovit med gott samvete om att man hjälper till att driva runt Sverige och halva världen. 😉😂
Han tar 25 000 för att kakla ett badrum på 5kvm, svart. Han räknar 3 dagars jobb för det. Oavsett ställtider, slitage på verktyg etc så är det rätt skaplig inkomst. Just den här killen kommer till Sverige och jobbar svart i perioder för att sedan dra hem till hemlandet där han lever som en kung. Jag skulle aldrig välja en sådan framför att göra det själv eller anlita ett företag vitt.
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag gjorde ett mycket litet badrum, där det skulle vara halvkaklat upp till brösthöjd. Satte folien och allt annat klart så det var bara att kakla och lägga klinker på golv när han kom. Han började kl 9.30 och var klar kl 23. Jag fogade allt några dagar senare. Vågar inte en skriva vad jag betalade plattsättaren och hans assistent för dem 13 timmarna.
 
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Han tar 25 000 för att kakla ett badrum på 5kvm, svart. Han räknar 3 dagars jobb för det. Oavsett ställtider, slitage på verktyg etc så är det rätt skaplig inkomst. Just den här killen kommer till Sverige och jobbar svart i perioder för att sedan dra hem till hemlandet där han lever som en kung. Jag skulle aldrig välja en sådan framför att göra det själv eller anlita ett företag vitt.
I min värld säger det mig bara hur mycket okunniga människor det finns i vår värld då de betalar mer svart än vad det blivit vitt och dessutom betydligt mer om man även räknar med att man kan nyttja rotavdrag på vita arbetskostnader... sen gnälls det på att våra hantverkare är svin som tar höga timpengar... ja jisses, man blir fan mörkrädd 😱

Sen får jag inte ihop matten i ditt exempel för om han räknar 3 dagars jobb = 24tim och tar 25000kr så får jag det till 520kr/kvm om han nu sätter 2kvm/tim. ;)

Skulle han sätta 2kvm/tim och ta 800/kvm så blir det drygt 15tim och påstå inte för mig att han sätter ett 5kvm stort badrum och fogar det på det 15 tim för redan 24tim är ganska tufft om det är granitkeramik och storformat som tillhör vanligheterna idag. ;)

Men JA, jag förstår han lever som en kung för det hade jag med gjort även här i Sverige 😂😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.