Tänkte bygga en bänk i träverkstaden.

Jag är ute efter det billigaste materialet men bänken ska vara stabil. Ej något rackligt. Där går gränsen.

Vilket träslag ska jag använda?

Den ska skruvas fast i väggen på insidan och yttersidan stå på ben.

75 cm djup
3.5m lång
90cm hög


Vilken ungefärlig kostnad kan jag förvänta mig?

Jag har verktyg men ej material
 
45 45 eller 45 70 reglar borde räcka väldigt långt. Sen någon valfri bänk skiva på det. En näve träskruv av lite längre sort. Typ typ 80 lång .
 
  • Gilla
BengtSpikar
  • Laddar…
Gratis köksskåp från någon som river köket och sedan dubbla mdf ovanpå. Limma den undre och skruva den övre underifrån. Lacka ytan.
Då får du dessutom förvaring på köpet.
 
  • Gilla
BengtSpikar
  • Laddar…
T
Enklast möjliga underrede av 2x3 kommer inte kosta mycket, någon tusenlapp, men sen är det frågan av vad du vill ha för skiva på det. 75 djup gör ju att det inte funkar så bra att bara längskapa en plywood så beroende på om du vill ha tjock skiva eller inte så kommer det att bli ett par-tre skivor av valt material.

Lättast är väl om du ritar upp ungefär hur du tänkt och sen kollar vad du behöver för material. Sen är det bara att kolla listpriser hos närmaste köplada.

Jag hjälpte sonen och hans kompis i höstas att bygga bänk med hyllor över i deras garage men där gjorde vi den 60 cm djup och körde en OSB+masonite på och den gjorde vi 360 cm lång med två hyllor över som var 40 cm djupa.
Vill minnas att det gick på ca 2000 kr med reglar av 45x70 mm, lite 22x95 mm råspont till hyllbärare, OSB+board och sen ett par lådor skruv.
 
  • Gilla
BengtSpikar
  • Laddar…
Sonen byggde ett arbetsbord med 2x3 reglar. För att få det stabilt är det viktigt att ha ordentliga förskruvningar i hörnen samt diagonalsträvor. Sargen byggdes av 3x2 med en tjock plywoodskiva på detta.
Jag brukar täcka ytan med vit mjölkpapp som jag fäster med häftpistol. Jag byter till en ny fräsch yta ungefär två gånger om året.
Mjölkpappen fungerar även som tillfälligt anteckningsblock.
Bordet står på hjul.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.