Löst grus är hemskt som uppofart, skulle aldrig nergradera till mera grus

Alternativ 1
Hade för mig varit att ersätta gruset med enkel marksten. Fylla i mitten och en rad utanför betongen.

Alternativ 2:
bila upp betongen och gjuta ny betong eller lägga marksten.

Alternativ 3. Fyll gruset med torr cement och padda.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Många åsikter men inga svar på dina frågor.

Hur tjock är betongen? Om den inte är väldigt tjock skulle du kanske kunna gräva ut runt den och lite under för att slå sönder den till mindre bitar med en slägga? Mer lätthanterligt och går nog snabbare än att samla ihop en massa småbitar efter bilning.

Om det är görbart för en småbarnspappa? Ja absolut. Men det beror ju på hur mycket tid du är beredd att lägga ner på det. Allt är görbart!
 
Jag skulle göra så här - givetvis är det ett GDS-projekt:

Första helgen hur du en större elektrisk bilhammare och slår sönder betongen.

Andra helgen har du hyrt en container, en minigrävare och en kompaktlastare ELLER en minidumper (glöm skottkärran).

Med minigrävaren gräver du upp och antingen i dumpern eller till högar du flyttar med kompaktlastaren

Tänk på att du antagligen vill separera betong från resten av fraktionerna, kolla med den som levererar containers. Leta på blocket så blir det inte svindyrt. Maskiner från hygglo.se eller blocket.
 
Jag förstår inte problemet här. Men svaret på din fråga: glöm det! Du kommer inte orka. Finns inget jobbigare än det du tänker göra.

Jag tycker att du redan fått svar som är bra i tråden! Du ska lägga sten mellan den där betongen. Själv skulle jag bygga en cirkel högst upp ihop med huset och en bit ut på gräset för att skapa en plattform att kliva ut. Sen kan du ju också måla betongen så den passar bättre med plattorna. Den har ju ett sorts stenmönster? Skulle aldrig ens fundera på att gräva det där för hand. Enbart paddningen är dryg med all stenkross osv som ska ut. Du kommer avlida.

https://images.app.goo.gl/VSkfjrSc9rFsiSRB6

Hittar inte en exakt bild av vad jag menar, men en sån här inbyggd i spåren är nog vettigt.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
B BAv11 skrev:
Det hela är egentligen mycket av en gestaltningsfråga… vi är inte så glada i spåret och framförallt är det trist att välja mellan antingen att bilen står på spåret och fotgängare får gå på gräset intill, eller att man istället parkerar på gräset men då sliter sönder det.
Om det stora problemet är att gå runt bilen och gå på gräset så förstår jag inte varför ni inte kör in bilen i garaget
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag förstår inte problemet här. Men svaret på din fråga: glöm det! Du kommer inte orka. Finns inget jobbigare än det du tänker göra.

Jag tycker att du redan fått svar som är bra i tråden! Du ska lägga sten mellan den där betongen. Själv skulle jag bygga en cirkel högst upp ihop med huset och en bit ut på gräset för att skapa en plattform att kliva ut. Sen kan du ju också måla betongen så den passar bättre med plattorna. Den har ju ett sorts stenmönster? Skulle aldrig ens fundera på att gräva det där för hand. Enbart paddningen är dryg med all stenkross osv som ska ut. Du kommer avlida.

[länk]

Hittar inte en exakt bild av vad jag menar, men en sån här inbyggd i spåren är nog vettigt.
Givetvis gräver man inte för hand, men med stöd av maskiner så är det ju en högst rimlig insats. Ungefär som att gräva ur en källare fast utomhus. Logistiken är inte heller speciellt krånglig i detta fall, vilket annars kan vara ett problem.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis gräver man inte för hand, men med stöd av maskiner så är det ju en högst rimlig insats. Ungefär som att gräva ur en källare fast utomhus. Logistiken är inte heller speciellt krånglig i detta fall, vilket annars kan vara ett problem.
Men du ser väl att han skriver att ekonomin är körd. Det är spade och skottkärra som gäller nu.
 
Som svar på din fråga, skulle jag säga "glöm det"!
Allting går naturligtvis, och lägger man flera månader/år så kan man göra storverk. Men, risken är stor att detta projekt skulle förstöra din rygg för evigt.
Frågan är också hur du tänkt göra det. Ska du först bila bort betongen, och lägga den bakom huset? Ska du sedan gräva bort allt grus, och lägga det brevid uppfarten. Därefter gräva bort ca 30cm med jordmassor och lägga över betongenen på baksidan. Sen få hem ett 10-tal säckar med grus/makadam som du ska köra ut, skyffla, kratta, och padda. För att sist men inte minst lägga tillbaka gruset som lagt brevid uppfarten i början?
 
  • Gilla
  • Wow
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Men du ser väl att han skriver att ekonomin är körd. Det är spade och skottkärra som gäller nu.
Jag ser att han skriver:

Görbart för hand av en småbarnspappa eller borde jag hyra minigrävare? Kommer inte att orka köra bort massorna på tomten för hand utan det får nog bli eldriven skottkärra eller ev. hämtning med lastbil.

Svaret är att man behöver ta maskiner till hjälp och då är det ett rimligt projekt.
 
B BAv11 skrev:
Hej,

Vi är lite trötta på uppfarten som består av två helgjutna spår av mönstrad betong (ev. så gammalt som 60-tal), och i mitten ligger singel som vi själva lagt för ett par år sedan då det var gräs från början. Se bild, lite mörk man man förstår ändå. Singelremsan är snygg men inte så funktionell, den är inte paddad utan man sjunker lätt ner med skor och cykelhjul.

Idén är att ersätta med traditionell grusad uppfart som även ska bli lite bredare och inkludera lite av gräset till höger i bild.

Men, detta kräver ju att bila bort en massa betong och att schakta ur 35 cm. Då vi inte har ekonomi att anlita någon just nu, så funderar jag på om detta kan göras helt för hand. Det är ändå ca 100 kvm yta, blir mycket att gräva bort och förmodligen kan vi lägga alla massor utom betongen på vår tomt som är stor bakom huset.

Har tidigare schaktat kanske ett par kubik på tomten och skyfflat singel från två big bags, men detta är i en helt annan liga. Får ju även sätta kantstöd, gärna granit, som är ganska tunga.

Görbart för hand av en småbarnspappa eller borde jag hyra minigrävare? Kommer inte att orka köra bort massorna på tomten för hand utan det får nog bli eldriven skottkärra eller ev. hämtning med lastbil.

Tacksam för råd och tips!
Du har fått massa bra råd och tips i tråden. Från mig ska du få lite siffror!

Har du 100m2 uppfart och vill gräva 35cm djupt pratar vi om 70m3. Antag densitet på 2 så blir det 140 ton.

När vi får hem ett lass med 13 ton sand eller makadam tar det mig ca 6h att lasta allt på skottkärra och köra in det i trädgården.

Så säg 60h på grävande, om du gör det för hand.
Ditt problem är att dina massor delvis ska bilas bort men även måste luckras upp så du kan få upp dem I skottkärran. Underskatta inte hur lång tid det här tar! Detta är ett jäkla slitgöra!

Så nej jag tycker ni ska göra ett mindre jobb nu, kanske marksten. Eller bara låta det vara tills ni är mer säkra på hur ni vill det ska se ut!
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
B BAv11 skrev:
Men inte lägga på betongen menar du, utan bara på gruset?
Ja det "låser" gruset så det inte rör sig lika mycket och ett ton eller två kostar inte så mycket pengar om du hämtar själv.
 
B BAv11 skrev:
Hej,

Vi är lite trötta på uppfarten som består av två helgjutna spår av mönstrad betong (ev. så gammalt som 60-tal), och i mitten ligger singel som vi själva lagt för ett par år sedan då det var gräs från början. Se bild, lite mörk man man förstår ändå. Singelremsan är snygg men inte så funktionell, den är inte paddad utan man sjunker lätt ner med skor och cykelhjul.

Idén är att ersätta med traditionell grusad uppfart som även ska bli lite bredare och inkludera lite av gräset till höger i bild.

Men, detta kräver ju att bila bort en massa betong och att schakta ur 35 cm. Då vi inte har ekonomi att anlita någon just nu, så funderar jag på om detta kan göras helt för hand. Det är ändå ca 100 kvm yta, blir mycket att gräva bort och förmodligen kan vi lägga alla massor utom betongen på vår tomt som är stor bakom huset.

Har tidigare schaktat kanske ett par kubik på tomten och skyfflat singel från två big bags, men detta är i en helt annan liga. Får ju även sätta kantstöd, gärna granit, som är ganska tunga.

Görbart för hand av en småbarnspappa eller borde jag hyra minigrävare? Kommer inte att orka köra bort massorna på tomten för hand utan det får nog bli eldriven skottkärra eller ev. hämtning med lastbil.

Tacksam för råd och tips!
Inget är omöjligt, det beror på hur lång tid du tycker det får ta. Jag hade tagit dit en grävmaskin. Kan du köra sen innan eller du tycker äsch det fixar du? Det gör du nog, men en erfaren maskinist gör det mycket snabbare och säkrare. Var har du inkommande vatten, fiber och el?

En maskin i 5-8 tonsklassen är nog ganska lagom. Beställ dit en balja dom ställer utanför, dra ut betongen med grävaren. Ha vinkelslip redo för eventuell armering som inte vill ge sig. Lasta i baljan och begär hämtning och lämning av ny balja.
Ska du göra detta så det är hållbart, vilket du vill, så ska du schakta bort all matjord ner till mer bärande material. och helst minst 50 cm.
sen markduk, på med 25-30 cm 0-50 bärlager, padda sex överfarter med 500kg padda, lägg på ytterligare lager och padda tills du ligger 5-10 cm under färdig höjd. Sedan lastar du på t ex 0-18 och jämnar av, paddar och du är färdig. Tänk på vattenavrinningen, den är A och O. Många tror att anläggare jobbar med mark, vi jobbar med att leda bort vatten. Gör du dessa steg så får du en bra yta som håller okej, men den kommer kräva underhåll, det gör alla grusade ytor.

Räkna med att du då får köra bort uppåt 50 kubik massor (100kvm*0,5m), det blir en del lass, och varje lass kostar en slant. Du kan ta material du ska fylla med på returen för att spara en peng.

Alternativt så fuskar du, gräver lite och lägger lite grus, men du kommer få problem med sättningar, hjulspår och i värsta fall blir det gegga av hela alltet.
 
Tas betongen bort kommer arbetet med att hålla gräsmattan från grusvägen bli väldigt mycket större.
Svårare att hålla raka snygga linjer som det är nu.
Hel, stabil betong som det är nu är ju drömmen.
Som någon tidigare skrev, komplettera med marksten eller annan hårdgjord yta i bredd med grindstolparna.
Snyggt och (mer) lättskött.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
B BAv11 skrev:
Hej,

Vi är lite trötta på uppfarten som består av två helgjutna spår av mönstrad betong (ev. så gammalt som 60-tal), och i mitten ligger singel som vi själva lagt för ett par år sedan då det var gräs från början. Se bild, lite mörk man man förstår ändå. Singelremsan är snygg men inte så funktionell, den är inte paddad utan man sjunker lätt ner med skor och cykelhjul.

Idén är att ersätta med traditionell grusad uppfart som även ska bli lite bredare och inkludera lite av gräset till höger i bild.

Men, detta kräver ju att bila bort en massa betong och att schakta ur 35 cm. Då vi inte har ekonomi att anlita någon just nu, så funderar jag på om detta kan göras helt för hand. Det är ändå ca 100 kvm yta, blir mycket att gräva bort och förmodligen kan vi lägga alla massor utom betongen på vår tomt som är stor bakom huset.

Har tidigare schaktat kanske ett par kubik på tomten och skyfflat singel från två big bags, men detta är i en helt annan liga. Får ju även sätta kantstöd, gärna granit, som är ganska tunga.

Görbart för hand av en småbarnspappa eller borde jag hyra minigrävare? Kommer inte att orka köra bort massorna på tomten för hand utan det får nog bli eldriven skottkärra eller ev. hämtning med lastbil.

Tacksam för råd och tips!
Arbetsmässigt är det väldigt mycket jobb. Vi grävde ut ca 20 kvadrat en halv meter djupt för ett par år sedan för hand. Det var dock en hel del sten och en bit av ett berg som behövde spräckas. Men det tog ett par månader i ledtid. Vi gjorde det mesta på kvällstid och några timmar varje helg. Vi har tre barn som då var 3, 6 och sju så det gick inte att göra många timmar i stöten. Det var rejält tungt, men platsen var inte helt lättåtkomlig med minigrävare. Skulle vi gjort jobbet igen hade vi nog ändå försökt få dit en minigrävare.
Det är ju dock fullt görbart att gräva ut för hand, men var beredd på att det kommer att ta en hel del tid och vara rejält tungt.
 
G gimmok skrev:
Om det stora problemet är att gå runt bilen och gå på gräset så förstår jag inte varför ni inte kör in bilen i garaget
Ah, du lever fortfarande i villfarelsen att man har garage för att parkera bilen i. 😁 Det är naturligtvis fyllt med cyklar, verktyg, damejanner, gräsklippare och diverse lådor med braatthagrejer. 😉
 
  • Haha
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.