R ravbogu skrev:
Hej,
Jo, jag har flyttat antennen (på vinden) och prövat olika ställen med rätt riktning, men ingen bättring. Har även 5G filter (- 2 st seriekopplade) utan resultat. Det som är underligt är att SVT pixeleringen bara förekommer lite då och då och det varierar hur länge och olika dagar. Så för det mesta funkar SVT marksändningarna OK. Samtidigt så påverkas inte alls TV4 marksändningarna.
Har noterat att när jag använder min gamla Elektrolux Assistent från 70-talet så kan det flimra lite på tv. Har funderat på om det är ngn radio amatör (spion?) eller liknande som ger störning för det är oftast - men inte alltid - sent på eftermiddagen och kväll; framför allt tycks det vara på helgerna. Tänkte på radio sändning mellan ngn familj och långtradare make? Men i dessa tider med mobiltelefoner???!!!
Så jag blir inte klok. Min antenn installatör kan inte heller mäta signal fel på mottagningen. Så han gav upp. Men han har aldrig varit här när störningen är på G.
Teracom vill inte lyssna på mina bekymmer. Och ARN säger att det har pågått för länge för att de skall befatta sig med frågan.
Så tror att det kan vara ngt med el installation som ger frekvens störningen som märktes först efter det att SVT smalnade sändnings frekvensen för några år sedan för att inte störa framtida 5G frekvenser. Eller så kan det vara värmepumpen med all ny el installation under ungefär samma tidpunkt som påverkar frekvensen.
Men vad vet jag? Jag bara prövar olika möjligheter till lösning.
Tacksam för ngn som kan komma med konstruktiva förslag till lösning!
En gammal transformator som står och brummar, kanske på grund av gamla kablar som ger krypström någonstans i elsystemet.
Är det gammal antennkabel från sextiotalet som blivit böjd och klämd? Så byt den. Har den ärgat och sitter för nära en gammal dålig elkabel kan det säkert också störa.
Se till att ha ett fräscht elsystem och skärmade signalkablar så borde det fungera.
 
Följ tipsen ovan: flytta ut antennen från vinden, se över kontakter/kablage, komplettera vid behov med en mastförstärkare (med LTE-filter)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bonord Bonord skrev:
Det är nog bara svag signal. Inga störningar eller elektronik. Jag har fått samma problem efter att Terracom bytte kodning häromåret. Innan dess räckte det med en inomhusantenn för att ta emot fullvärdig signal. Nu pixlar Svt ofta men sällan TV4. Får vinkla antennen olika beroende på Svt eller tv4. Konstigt för signalen kommer väl från samma sändare. Varför begriper jag ej. Dessutom beror det på atmosfäriska förhållanden. Under köldperioderna var det utmärkt mottagning men nu när det blivit varmare blir mottagningen sämre. Skulle vara bra om någon kunnig kunde förklara detta.
Bo Nordström
Hej Bonord

Det finns en mängd faktorer som påverkar TV- och radiokommunikation. Temperatur, som jag tidigare nämnt, är en faktor.

I Per Wallanders ”Den första boken om digital radio” i kapitel 8 på sidan 57 ; ”När det inte är fri sikt”, kan du bland annat läsa om, vad som ingår i din ”Länkbudget” d.v.s. en beräkning hur antennens signal dämpas av ett antal faktorer som; atmosfärgaser, regn, skymd sikt, reflexion, etc.
http://www.perant.se/pdf/Digital_Radio.pdf

Eftersom även temperaturen i luften (rymden) påverkar mottagningen så varierar antennsignalen när solen värmer upp luften. Det ger en variation av signalstyrkan över året och över dygnet.

På sid 112 under rubriken ”Bruset från antennen” står bland annat; ”Antennen brusar inte (resistiva förluster i antennen och antennkabeln brusar, men här förenklar vi och räknar in detta brus i mottagarens brusfaktor F), men däremot fångar antennen upp brus som finns som radiostrålning. Jordklotet har ungefär temperaturen +17°C och brusar därför med brustemperaturen 290 K. En rundstrålande antenn eller riktantenn som riktar sin antennlob mot jordklotet fångar upp detta brus och matar in bruset i mottagaren tillsammans med den önskade signalen.”
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
En bra antenn har allt inbyggt. [länk]
Se till att mata den med en lågbrusig nätdel [länk]

Nu skrev TS att antennen är bytt. Till vad? Vilka 5g-filter? Vilken nätdel?
Min erfarenhet av inbyggda förstärkare i antenner är sådär. Som installatör förespråkar jag externa förstärkare med justeringsmöjligheter.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Min erfarenhet av inbyggda förstärkare i antenner är sådär. Som installatör förespråkar jag externa förstärkare med justeringsmöjligheter.
Eller så har man inte aktiverat spänning i TVn eller anslutit det till antenn.😉
 
martin43 martin43 skrev:
En bra antenn har allt inbyggt. [länk]
Se till att mata den med en lågbrusig nätdel [länk]

Nu skrev TS att antennen är bytt. Till vad? Vilka 5g-filter? Vilken nätdel?
A AndersS skrev:
Eller så har man inte aktiverat spänning i TVn eller anslutit det till antenn.😉
Ofta är så att nästan alla drar antennkabel dom vita kablar som har låg Ω del. dessa gjord för att dra inne huset inte från antennen till tv m.m. Den bästa kabel för att dra från antennen är 75 Ω som jag själv har köpt på Kjell C https://www.kjell.com/se/produkter/...le/luxorparts-antennkabel-utemark-10-m-p41043
Samt hos mig kan jag få olika SVT kanaler som Stockholm Södermanland samt Västermaland detta har med hur signaler blir från tv masten
 
K
Börja med att sätta antennen utomhus. Att ha den på vinden samtidigt som du har långt till sändaren är en nödlösning som inte garanterar någon stabilitet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
SVT har ju egen MUX på andra frekvenser än t.ex TV4. Så både geografin och eventuella andra störningar skulle kunna påverka olika även om de skickas från samma mast.

Men jag hade liknande problem på stugan - och försökte diverser lösningar som kabelbyte etc - och det visade sig att det var TV:ns motagardel som var sämre på SVT-mux:en. Med ny TV var alla problem borta. Så har du inte provat med någon annan box/tv så kan det vara väl värt ett försök.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Min erfarenhet av inbyggda förstärkare i antenner är sådär. Som installatör förespråkar jag externa förstärkare med justeringsmöjligheter.
Televes inbyggda är bra. Ska man "plocka ihop ett paket" gäller det att veta vad man gör, som du. Inte att man åker till Biltema och köper 3 st 69-kronors förstärkare och pluggar in i fel ände av kabeln. Eller skitkontakter av plast som suger upp störningar. Eller att man köper antennkabeln på Biltema. De är kanske bättre nu men en installatör hos mig mätte en färdig 5 m-kabel från Biltema och sa "den dämpar ju som en 50m-kabel!!".
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Televes inbyggda är bra. Ska man "plocka ihop ett paket" gäller det att veta vad man gör, som du. Inte att man åker till Biltema och köper 3 st 69-kronors förstärkare och pluggar in i fel ände av kabeln. Eller att man köper antennkabeln på Biltema. De är kanske bättre nu men en installatör hos mig mätte en färdig 5 m-kabel från Biltema och sa "den dämpar ju som en 50m-kabel!!".
Så är det.
 
Hej alla goda råd,
Vad jag inte fattar är att det är bra HD markbunden SVT mottagning för det mesta, MEN det är bara vissa dagar och vissa tider dessa pixeleringar sker. Det tala r för att det är ngt som stör TEMPORÄRT. Skulle det vara fel på materialet dvs antennkablar, mm så borde det vara mera ALLTID för det är samma material vid båda tillfällena, dvs både när det ät bra och när det är dålig bild. Så min slutsats är att det Måste vara ngt som variera i tid som orsakar pixeleringen.
Jag kan tänka mig att min mottagning på vinden kanske inte är det bästa, men det funkar för det mesta med undantag när ngt stör mottagningen. Så logiskt är det ngt som påverkar mottagningen även om den kanske blir bättre om jag flyttar antennen utomhus.
Fundering: Kan det vara störningar av närbelägna träd? Typ när det blåser. Men jag tvivlar pga att det finns ngn sorts regelbundenhet när störningarna sker, dvs sent em och kvällar. Och inte är vinden så regelbunden?
Just nu tror jag fortfarande att det är ngt utanför min tekniska mottagning som stör mottagningen och orsakar pixelering. Till saken hör att jag har en ganska ny Digital TV (6 år gammal Samsung) som fungerade perfekt de första åren, men sedan kom bekymren i samma väva som SVT frekvensen vid Hörby sändaren byte till Kanal 41 frekvens 634 MHz.
 
Jag skulle prova med att montera antenn uromhus för att få bättre signalnivåer, utifrån att du har långt avstånd till masten.
Du måste börja någonstans och att göra något för att se om det påverkar.

Vad händer om du tar bort de två seriekopplade filtren mot mobilnätstörning, bättre, sämre oförändrat?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Reflektioner mot byggnader etc som i sin tur kan variera pga av väderlek orsakar bitfel.
Du kan utesluta fel i Teracoms utsändningar. Även störningar från annan radioutrustning skulle jag säga är mycket ovanligt.

Du får förbättra din antenninstallation, that's the hard fact.
 
  • Gilla
Klacken och 4 till
  • Laddar…
Snö, moln, regn, inversion - det finns många fler väderfenomen som kan ställa till det.

Hemma hos oss fick vi in ryska sjömän på babymonitorn. De följde inte internationella regler om signalstyrka på olika frekvensband.
 
  • Wow
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.