Vi håller på att bygga hus som ska vara klart i april och funderar på mobilt bredband som alternativt till Telias hutlösa inkopplingskostnader.

Vi har tänkt att ha Lexcom. När detta väl är inkopplat, hur kopplar jag då in olika enheter? Jag har t.ex. en nätverklshårddisk och nätverksskrivare. Pluggar jag bara in dessa? Hur kommer jag sedan åt dem? Hur får de sina IP-adresser? Vad mer måste jag förstå? Jag vill förstå komma åt alla enheter från alla datorer.

Sedan har jag funderat på att ta mobilt bredband från t.ex. 3 och köpa en bredbandsrouter. Hur funkar detta med Lexcom? Hur kopplar jag in routern till Lexcom så att alla datorer anslutna till Lexcom kommer åt internet? Eftersom huset är 2,5 plan kan det vara svårt att köra trådlöst. Men jag vill natuligtvis ha detta också så attman kan sitta på altanen och surfa.

Och så måste jag förstås ha IP-telefoni....

Tacksam för svar och god fortsättning.

/ J
 
Tjo!
Ang ditt lexcom system så borde det inte vara några problem att "bara plugga in". Lexcom systemet har väl någon typ av switch eller hubb som är spindelen i ditt nav/nätverk.

Med ditt mobila bredband så misstänker jag att du likväl måste ha en dator som du kopplar in det mobila bredbandet på.
3G-modemet behöver nyttja sig av någon typ av programvara för att kunna förmedla internet till datorn. Att installera detta på en sedvanlig router kommer inte att funka. Så det blir till att inskaffa en burk till som kan hantera detta som då måste vara igång hela tiden. Som en router och fördela trafik ut till det andra...
 
Med dessa routrar verkar det som jag inte behöver någon dator kopplad till #3G-kortet - har jag förstått rätt?
 
Lexcom är bara en "kabel"

och med den kabel dom har kan man koppla in TV,DATA,TELE på samma kabel.

lexcom är i princip som vilket hemdata nät som helst.

dock så behövs bara ett "nät" , kabeln är utformad så att det inte blir strörningar eller signal förluster.

Det är RJ-45 uttag i vardera ända av kabeln.
 
Måste jag ha en server vid centralen? Eller räcker det med att koppla in skrivare, hårddisk, etc till RJ-45-uttagen och att jag därmed kan nå dessa enheter via de laptops jag kopplar in till nätverket?
 
JK skrev:
Med dessa routrar verkar det som jag inte behöver någon dator kopplad till #3G-kortet - har jag förstått rätt?
I fallet med Ericsson routern så stoppar du ditt sim-kort i den routern. Inget mer behövs för att få Internetaccess.

Så länge den utrustning du kopplar på nätet är avsedd att just anslutas till ett nätverk (och inte till en dator) så fungerar det som du tänkt.
 
Ip-telefoni fungerar knappast över mobilt bredband om du inte bor mitt i stockholm, det blir alldeles för stor fördröjning på talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.