Har någon lyckats ta isär Lerhyttan låd- eller luckfront från Ikea? De har spegel med ”ram” i massivt trä. Min förhoppning är att ramen ska vara sammansatt med plugg i hörnen och att spegeln är en lös skiva. Någon som vet?
Jag skulle behöva justera höjden på några luckor och tänker att det ska gå att göra snyggt bara luckan går att plocka isär
 
  • Enkel grå kökslucka eller skåpsdörr med distinkta ramar, minimalistisk och modern design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H HomerS skrev:
Har någon lyckats ta isär Lerhyttan låd- eller luckfront från Ikea? De har spegel med ”ram” i massivt trä. Min förhoppning är att ramen ska vara sammansatt med plugg i hörnen och att spegeln är en lös skiva. Någon som vet?
Jag skulle behöva justera höjden på några luckor och tänker att det ska gå att göra snyggt bara luckan går att plocka isär
Jag gjorde det på Bestå glasdörr. Se inlägg #7, https://www.byggahus.se/forum/threads/kapa-bredden-pa-en-ikea-vitrindoerr.436753/#post-4498600
Kan kanske vara samma design på din front.
 
H HomerS skrev:
Har någon lyckats ta isär Lerhyttan låd- eller luckfront från Ikea? De har spegel med ”ram” i massivt trä. Min förhoppning är att ramen ska vara sammansatt med plugg i hörnen och att spegeln är en lös skiva. Någon som vet?
Jag skulle behöva justera höjden på några luckor och tänker att det ska gå att göra snyggt bara luckan går att plocka isär
Jadå det är inga problem att korta ner dem. Lite mer pyssel om det är mindre än ramstycket som ska kortas
 
K Kane skrev:
Jag gjorde det på Bestå glasdörr. Se inlägg #7, [länk]
Kan kanske vara samma design på din front.
Spännande, ska prova det. Men förstår inte hur värmen ska hjälpa till att få trälimmet att släppa?
 
H HomerS skrev:
Spännande, ska prova det. Men förstår inte hur värmen ska hjälpa till att få trälimmet att släppa?
Prova utan värme då.
Men jag använder alltid värme vid limdemontage där det är möjligt.
 
K Kane skrev:
Prova utan värme då.
Men jag använder alltid värme vid limdemontage där det är möjligt.
Ska absolut prova! Tack för tipset
 
H HomerS skrev:
Spännande, ska prova det. Men förstår inte hur värmen ska hjälpa till att få trälimmet att släppa?
Du ska nog undvika värme. Luckan har bara en tunn pappfolie som är lätt att missfärga
Knacka försiktigt isär delarna med klossar på baksidan
Det sitter plugg i varje hörn, kan vara dubbla kommer inte riktigt ihåg
 
M Mikael Thalin skrev:
Du ska nog undvika värme. Luckan har bara en tunn pappfolie som är lätt att missfärga
Knacka försiktigt isär delarna med klossar på baksidan
Det sitter plugg i varje hörn, kan vara dubbla kommer inte riktigt ihåg
Lerhyttan har ram i massiv björk och spegeln är skiva med björkfaner. Så det är nog lugnt med värme om man är försiktig.
 
En liten update;
Köpte en 40x40 lucka för att prova dissekera. Provade först med varmluftpistol och en omvänd tving för att pressa isär luckan, lyckades inte alls.
Tog sedan en fein och körde in i skarven på baksidan. Detta gick mkt bättre och jag fick isär luckan. Sitter endast med plugg, inget lim. Spegeln är lös och går att ta ur när en ramdel är borta.
Ramen sitter med 2st 8mm plugg i varje hörn. På 40x40 luckan jag plockade isär satt pluggarna 20mm resp. 42mm in från kanten. Snitten blir helt osynliga från framsidan, men lite märken från sågbladet i skarven på baksidan.
 
  • Hand håller en skadad del av möbel eller konstruktion, slitet, målat trä, inomhus, kartong på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två gråa rektangulära föremål med gångjärn på en beige yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.