Hej!
Håller på o gör iordning garaget, var inte i så bra skick när vi köpte huset för en månad sedan.
Har bytt ut en del trasiga gipsskivor mot hela och har även spacklat alla springor mellan skivorna.

Har nu tänkt måla det, men vet ej vilken färg jag ska välja.

Ska vara en billig färg som täcker bra, vart för sorts färg ska jag välja ? Det är gipsskivor i tak o väggar, så det är väl ett dött material och inte lika viktigt om färgen andas eller inte ?


Coop hade en 10L burk för 199:- vit matt glans 3. Stod att det var vattenburen latexfärg.
Är den bra ?
Latex, blir det oxå som plast ? Eller blir det mer gummiaktigt ?

Beijer hade 10L matt vit glans 6, för 179:- på den stod det att det var plastfärg.

Såg även att cheapy hade en färg, 10L vit helmatt, märket Landora, står att färgen andas, vattenburen för tak o vägg.

Byggmax har jag läst ska ha billig färg, men kommer ej in på deras hemsida.
Är det nån av dom som funkar bra ?

Har räknat ut alla väggar o tak som ska målas och det blev sammanlagt 90kvadratmeter.

All billig färg verkar vara vit, skulle gärna ha haft nån ljusgrå färg, går det att blanda i nån annan färg och röra ihop till ljusgrått ?


Mvh Marcus
 
Billig färg brukar vara detsamma som att måla fler gånger för att uppnå full täckkraft. Om man jämnför den "dyra"färgen och måla 2 ggr och den billiga att måla 3-4 ggr för att få samma resultat så blir priset per kvm oftast detsamma men du sparar tid med den "Dyra".
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.