Hej! Har ett elverk som jag skulle dra igång här i veckan.
Då blev startsnöret kvar i utdraget läge.

Öppnade upp magnapullen och såg att det lossnat en liten plastbit där fjädern ska kroka i.
Har försökt googla, utan framgång tyvärr.

Elverket heter Gebe 2000i, men den har utgått.
Dock ser AL-KO 2000i helt identisk ut så tänker att delarna passar.

Är det någon som vet var man kan hitta reservdelar till dessa?
Bolist verkar sälja det fabrikatet men finns det någon ÅF där jag kan beställa direkt själv ifrån?
 
  • Bärbar, röd och svart generator, kontrollpanel, handtag, märkt "Max 2000i", strömuttag, bränsleintag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en bild på magnapullen och vad som är trasigt
 
Nej jag har tyvärr inte det. Den står i stugan 4 mil härifrån. Men det är iallafall en plastkant som inre delen av fjädern ska hakas fast i.
 
Det kanske går att borra i en skruv som du kan fästa fjädern i?
 
Ja varför inte 😊 värt ett försök. Ska kolla bättre när jag har grejerna framför mig. Tack för tipset 👍
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Har du en bild på magnapullen och vad som är trasigt
Nu har jag hämtat hem den. Så ser magnapullen ut.
 
  • Bild av upplöst remskiva, mätningsmarkeringar, potentiellt bilreparationssammanhang, verktyg synliga, nedsmutsat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tobiasen skrev:
Nu har jag hämtat hem den. Så ser magnapullen ut.
Kan du ta en bild på kåpan rakt uppifrån utan strecken? Ser att det är därifrån fjädern släppt
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Kan du ta en bild på kåpan rakt uppifrån utan strecken? Ser att det är därifrån fjädern släppt
 
  • 20240214_154051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20240214_154030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittar du något ställe där kroken på fjädern kan tänkte sitta fast eller kroka i?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hittar du något ställe där kroken på fjädern kan tänkte sitta fast eller kroka i?
Inte som det ser ut. Möjligtvis att det skulle funka som du nämnde förut, att sätta en genomgående skruv med mutter. Kanske rent av göra ett snitt i mitten med bågfil så fjädern kan träs igenom.
Men åtminstone gå runt skruven.
 
Det är nog tänkt att den ska haka i klacken som sitter vid centrumtappen. Sen är det svårt att se hur.
Om du väljer att borra i en skruv måste du se till att fjädern sitter fast ordentligt.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är nog tänkt att den ska haka i klacken som sitter vid centrumtappen. Sen är det svårt att se hur.
Om du väljer att borra i en skruv måste du se till att fjädern sitter fast ordentligt.
Jo exakt så är det tänkt. Men ett hörn av plastklacken har lossnat. Efter det har fjädern börjat släppa. Får klura på hur jag bäst löser det. Men du ska ha mången tack för engagemanget.
 
Kan du inte skära till klacken igen? När du väl fått spänn på fjädern så sitter den kvar av sig själv
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Kan du inte skära till klacken igen? När du väl fått spänn på fjädern så sitter den kvar av sig själv
Ja kanske det. Måste testa när jag har grejerna framför mig :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.