Jag behöver byta ljuskälla i mina globformade kökslampor, men hur öppnar jag dem? Har försökt vrida glaskupan, men det gick bara runt. Någon som känner igen lamptypen och kan tipsa?

kökslampa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Är det inte bara att dra av glaset rakt ner?
 
Har inte vågat ta i särskilt mycket, men nu har jag testat att sticka in en kniv mellan kalotten och glaset. Det går bra och jag kan bända upp det lite, men det lossnar inte.
 
Ibland sitter det en liten skruv där kabeln går ner i plattan över glaset, efter man lossat den kan då den plattan dras uppåt och glaset lirkas ut.



Skärmbild 2024-02-14 165044.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag har en liknande lampa. Skruva upp skruven i plastpluppen strax ovanför lampan ( alltså inte den som är upp mot taket). Dra upp plattan som sitter mot lampgloben. Nu kan du vrida globen (försiktigt!) så att den lossnar. Är du det minsta skarvig så tappardu globen!!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tack, det verkar rimligt. Behöver skaffa en liten insexnyckel bara.
Återkopplar när jag kommit vidare (eller tappat globen i golvet 🙃).
Vit metallcylinder med skruv, nött yta, närbild, texturerat underlag, brunt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kallades för skolarmatur förr i tiden, gav inte så mycket ljus, men det var varmt ljus , lite klent, men skonsamt för ögonen, lysrörarmaturer kom senare och gav en hel del mer ljus och efter det LED
 
J jonaserik skrev:
Kallades för skolarmatur förr i tiden, gav inte så mycket ljus, men det var varmt ljus , lite klent, men skonsamt för ögonen, lysrörarmaturer kom senare och gav en hel del mer ljus och efter det LED
Kallas även kaféarmatur (av franskt snitt). Jag tog vara på ett antal sådana här opalglober från ett gammalt sanatorium på hemorten. De är tunt handblåsta med en mindre öppning än normalt och ger riktigt fint ljus. Fastsättning är av samma modell som ovan men med en liten vanlig spårskruv. Delen som låser kupan inifrån har ett korkbelagt brätte som ligger an längs hela öppningen. Säkert för att jämna ut belastningen mot glaset.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kallas även kaféarmatur (av franskt snitt). Jag tog vara på ett antal sådana här opalglober från ett gammalt sanatorium på hemorten. De är tunt handblåsta med en mindre öppning än normalt och ger riktigt fint ljus. Fastsättning är av samma modell som ovan men med en liten vanlig spårskruv. Delen som låser kupan inifrån har ett korkbelagt brätte som ligger an längs hela öppningen. Säkert för att jämna ut belastningen mot glaset.
Och en metall som kan krängas ut i sidled, fungrerar bra, har två i köket som alljus.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och en metall som kan krängas ut i sidled, fungrerar bra, har två i köket som alljus.
Stämmer ju det! Det var så jag tog ner dem efter anvisning. Bara att spänna lite i ena änden och sedan skjuta i sidled. Troligtvis så man monterade dem i den armaturen också.

Flera hängande metallföremål, troligen lampdelar, på en trävägg. Ett objekt är markerat med grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från elmuseum.se
 
Redigerat:
R
P Per L skrev:
Har inte vågat ta i särskilt mycket, men nu har jag testat att sticka in en kniv mellan kalotten och glaset. Det går bra och jag kan bända upp det lite, men det lossnar inte.
Att bända med något skulle jag verkligen inte våga göra. Glas gillar inte punktbelastning.

Är det den typ av infästning jag gissar på så bör det kännas "fjädrande" när man drar glaset rakt neråt. Är det stumt så har jag fel.
 
Inga verktyg mer än på skruven som håller plåtbrickan på översidan, då blir glas på golvet. Plåtbricken knuffas upp 20 cm på stången , skruven dras till så den hänger kvar, Se tas tag i kupan med två händer, lyftes upp ca 50 cm och glaset vickas den inre plåten är bara halv och då den att få ut i glashålet, Plåtbiten har som en liten svacka i ytterändarna som ska vara ini kupan. Kupan kommer då att ligga på ytterkanterna av plåtbiten i en nedsänkt del
 
Det stämmer som flera skrivit.
Jag lossade insexskruven (1,5 mm) och lyfte upp plattan. Då kunde man lirka ut lamphållaren ur globen och byta ljuskälla. Knepigaste momentet var att återställa lamphållaren i rätt läge i globens öppning utan att riskera att tappa globen, men det gick bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.