Kontakten på DC-sidan för anslutning av krokodilklämmor eller ringkabelskor är en svag punkt. Tydligen glappade det så precis för mig att laddaren visade fullt batteri utan att batteriet var laddat.
 
G
Att koppla bort en pol på en modern bil kan skapa en hel del negativa konsekvenserna, på vw från åtminstone -15 blir det en hel del felkoder. Ska inte vara någon större fara men det tar ett tag innan de försvinner (om man inte tar bort dem med tex obdeleleven eller liknande)
 
X xxargs skrev:
Bilen kan hålla saker igång och dra en hel del ström upp till en kvart efter att du stängt 'av' bilen (tex många av BMW:s modeller) och då under tiden ger det lägre polspänning.

Vill du kolla batteriets kemiska laddningsnivå så är det att koppla bort ena batteripolen så att inget lastas och sedan vänta minst 12 timmar, helst 24 timmar innan du gör mätningen. Är spänningen runt 12.8 Volt för en MF våtcellsbatteri (de med 'öga med kula i) så är det OK medans AGM-batteri kan dess vilospänning vara lite högre (typ 13.0 - 13.2 Volt beroende på modell) är det under 12.6 Volt trots efter laddning (och har varit oansluten i minst 24 timmar efter laddning innan spänningsmätning), så är det tecken på att den delvis har sulfaterat pga. att den har varit under 50% kemisk laddningstatus under en längre tid eller upprepande gånger.

Även CTEK kan göra fel och hoppa upp och ned i sin laddschema för batteriet för att bilen håller på med ibland periodisk tjuvlast och det blir problem speciellt i slutet av sin laddcykeln och skall avgöra när det är färdigladdat - en modern bil kan stå och konstant ladda ur batteriet upp till 50 mA och är en förklaring varför batterier ofta är tomma redan efter några veckor på långtidsparkeringarna runt flygplatser... eller depåbilar i företagsgarage där någon fordon används sällan och inte sällan finns pirra/kärra med hjälpstartsbatter med några slingor startkablar i någon hörn...

Långsam urladdning till batteriet är helt tom är den värsta tortyren man kan utsätta en blybatteri för - klarar inte speciellt många sådana cykler och tappar mycket kapacitet (räknat i Ah) per urladdningsvarv under dom förutsättningarna

Långsam urladdning - långsam laddning (typ minst 48 timmar om det är från helt tomt batteri) är det som gäller i dessa fallen, medans snabb urladdning (som att starta med en startmotor) återställs inom bara ett antal minuter och som längs inom en kvart även vid rätt trögstartad motor med längre startmotortider.

Med andra ord att ofta köra bensin/dieselvärmare och sedan bara köra motorn för färden i max halvtimme är ett bra sätt att med tiden ta död på batteriet - för batteriet behöver flera timmar för att ta tillbaka den laddning i form av kemisk laddnivå som bensin/dieselvärmaren drog ut i ström då sista biten till full laddning tar mycket tid och motsvarar över en timmes bilfärdtid, särskilt när det är kallt och kalla batteriets kemiska processer vid laddning går långsamt, särskilt när det skall ladda de djupare delarna och mitten av batteriets plattor som urladdats vid långsam urladdning (som bränslevärmare) men inte en startmotorstart som bara tar ytlagret av batteriplattan (därav snabbt återladdas igen)...


Laddare som CTEK är gjorda att ladda batteri som inte är inkopplad till något annat samtidigt - dvs. en av batteripolerna avlyft från batteriet. - det kan göra rätt det mestadelen av tiden även med polerna inkopplade när den laddar på parkeringen - men så fort du är i närheten och känner av din nyckel eller fjärröppnar/låser upp/innerbelysningen tänds etc. så har bilen dragit en del ström och då börja den att ladda från tidigare steg i laddschemat för att kompensera den ökade strömförbrukning och att det laddade ur batteriet lite och du tolkar det hela fel när du tittar på dess display/lysdioder.

Att öppna en dörr så att innerbelysningen tänds, så är hela mätningen förstörd, samma sak när du låser upp etc. och motsvarande med bilnycklar som får bilen att 'vakna till' så fort du kommer i närheten av bilen då att 'vakna till' innebär att det drar rätt mycket ström under en kortare period och polspänningen sjunker.
Dieselvärmare och urladdade batterier har jag erfarenhet av. Försöker ladda bilarna ganska ofta. Kanske för ofta om det nu är problem med laddaren. Mäter jag bara volten över polerna? Finns det inget sätt att kolla hur mycket ström den skickar in i batteriet. Det är där jag tror skon klämmer. Känns som att volten är rätt men den skickar inte på någon A.

Så du rekommenderar att jag ska ta in batteriet i värmen och sedan ladda det. Måste ju gå att ladda ute i bilen också?
 
G OMathson skrev:
Att koppla bort en pol på en modern bil kan skapa en hel del negativa konsekvenserna, på vw från åtminstone -15 blir det en hel del felkoder. Ska inte vara någon större fara men det tar ett tag innan de försvinner (om man inte tar bort dem med tex obdeleleven eller liknande)
Jo tack det vet jag. Tappade alla dörrar på vänster sida, centrallås mm mm när jag slet ut batteriet ur min Skoda Octavia ifrån 07... Letade som en dåre efter trasiga kablar och säkringar men hittade ingenting. Sen fick jag tips att göra en norsk reset och voila, då vaknade alla styrenheter till liv.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Har köpt en ny laddare nu och den verkar fungera bättre.
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Har köpt en ny laddare nu och den verkar fungera bättre.
Kontakta c-tek så kanske dom hjälper dig.
Fick en ny laddare på goodwill fast den vara 3-4år gammal
 
Har samma laddare från Ctek.

Försökte ladda batteriet i bilen vid minusgrader utomhus.

Enligt laddaren laddades batteriet och hela programmet/förloppet genomfördes.

Jag hade därefter ström i batteriet så att belysning, tändning mm fungerade men startmotorn var helt död.

Fick rådet av bilverkstan att ta in batteriet i värmen och ladda upp det minst 48h med laddaren.

De hävdade att batteriet var djupurladdat.

Gjorde som de sa utan att egentligen tro att det skulle fungera.

Bilen startade direkt efter återmontering.
 
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
Antewallgren Antewallgren skrev:
Förresten, är det viktigt att låsa bilen och försätta den i "viloläge" när man håller på att ladda batteriet? Tänkte mest om det annars kanske stör ut laddaren så den sätter fel värden och irrar bort sig i själva laddprogrammet?
Jag hade problem med vår förra XC60 som efter en vanlig service började självurladda batteriet. En lång historia som slutade med att en kaxig Volvomekaniker fick erkänna att det som "omöjligen kunde hända" faktiskt hade hänt och att kunden hade rätt i sitt antagande. Hursomhelst menade Volvoverkstaden att det var viktigt att bilen var låst när man laddade den, annars kunde BMS (Battery monitoring system) luras och att batteriet inte tar emot rätt laddning. Om det stämmer eller inte har jag ingen aning om.
 
B
nino nino skrev:
Kontakta c-tek så kanske dom hjälper dig.
Fick en ny laddare på goodwill fast den vara 3-4år gammal
De har väl 5års garanti så vet inte om det ska kallas goodwill 🙂
 
B breakman skrev:
De har väl 5års garanti så vet inte om det ska kallas goodwill 🙂
Kanske var längre då, garantin hade gått ut iaf.
Nu är det kanske 6-7år sen jag fick den utbytt.
Kablarna gick sönder precis i plast delen som sitter ihop med laddaren och det gick inte att få isär den och byta
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.