Hej jag håller på att köpa ett litet hus med plåttak. Kan man byta till annan material ?? bygglov?
se står det i besiktningsptotokoll detta " Marken består av sand, grundmuren av betonghålsten och blindbotten av plåt.På blindbotten noterades lokala rostangrepp.Syllen som ligger på distanser av träkilar ovanpå grundmuren är av rötskyddsbehandlat virke. Vid stickprovsvis fuktkvotsmätning i syllen uppmättes fuktkvoten till mellan 21-24 %"Hur åtgärdar man detta och vem skall man anlita??
Tack för info
 
Så länge du har pengar till kostnaden av takbyte borde det väl inte vara några problem.

Alla de där ingreppen som du skriver om låter som något en byggfirma/snickare fixar med.
 
  • Gilla
Anna Sergi
  • Laddar…

Bästa svaret

Om vi tar taket. Det är inte säkert att det går att byta till ex. Betongpannor. Det kan bli för tungt för takstolarna. Men det finns dels plåt i många varianter med beläggning och form som ex. liknar takpannor. Dels finns det många olika typer av takpapp. Är dte ett tak med låg lutning så krävs speciella material och metoder.

Syll i rötskyddsbehandlat virke (troligen tryckimpregnerat) är inte så bra. Det ger ofta dålig lukt inomhus. Byte sker standardmässigt, men är relativt komplicerat och dyrt. Fukthalten kan behöva åtgärdas, svårt att säga hur, kan räcka att lägga plast på marken under grunden, eller så kan det behövas en avfuktare (kostar 20 - 50 000 att installera, och ett par 1000 om året i elkostnad. Blindbotten av plåt har jag aldrig hört talas om. Fungerar säkert bra så länge det inte rostar igenom.
 
  • Gilla
Anna Sergi
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Blindbotten av plåt har jag aldrig hört talas om. Fungerar säkert bra så länge det inte rostar igenom.
Mitt Attefallshus levererades med galvaniserad stålplåt på undersidan, om jag förstår saken rätt. Antar att det är bättre än material som riskerar mögla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.