Tänkte bygga fristående bastu vid torpet nästa år. Blir troligen på plintar.

Min fråga i samband med detta: Är det OK att använda tryckt virke i golv & syll vid bastubygge?
Har ju hört att tryckt inte får användas hur som helst i byggnader, och blir då lite tveksam till kombinationen tryckt virke + hög värme + fukt. Hälsofarligt? Någon som vet? Tacksam för svar!
 
Det är säkert inte bra. I alla fall så luktar tryckt virke starkt om man värmer upp det, så du kommer nog inte att kunna vara i din bastu.
 
Håller med... Är garanterat inte nyttigt... Samma sak gäller olika ytbehandlingar av materialet i bastun, man får inte använda vadsomhelst pga eventuella gaser som kan bildas under uppvärming... Bastuolja ska vara en produkt som inte avger nånting farligt....

Har dock inga vetenskapliga fakta, detta är bara vad jag har läst eller hört...

mvh ;)
 
Som syll bör det väl vara OK men som golv?
 
BGC skrev:
Varför jag frågar är att det finns inlägg som detta:

[länk]

Det verkar alltså förekomma?:eek:
Skicka PM till de som har tryckt virke och fråga hur det fungerar ;)
 
Ja... Om de lever... ;)
 
Om jag omformulerar frågan så här:

Hur skulle man kunna bygga ett bra bastugolv på en plintad stuga (ej uppvärmd vintertid)?
I samma stuga ska det även bli ett litet duschutrymme, så golvkonstruktionen behöver vara fuktsäker även där.

Jag har kanske två val som jag ser det:

1. Plastmatta ovanpå på någon form av skivmaterial.
2. Eller klinker ovanpå någon form av skivmaterial.

Vill inte ha glesgolv pga av småkryp och möss, för mycket drag och annat.

Helst skulle jag vilja ha klinker, men är orolig för golvrörelser = spickor med tanke på att det är så stora fukt- och temperaturskillnder. Plus att det står helt ouppvärmt vintertid.

Så... några tips på stabil golvkonstruktion? (Vill/orkar/kan inte gjuta betongplatta, utan vill ha en plintkonstruktion.)

Återigen - tacksam för tips!
 
En vanlig badrumskonstruktion fungerar bra även här.
 
Jag byggde min bastustuga under hösten typ mindre friggebod på plintgrund och med klinkergolv. Valde klinkergolv eftersom det ur brandskyddssynpunkt är ett säkrare alternativ än plastgolv. Dessutom är det betydligare snyggare. Byggde upp golvkonstruktionen med golvreglar och spontade brädor (22 mm) samt dubbla golvgipsskivor som jag primade och tätskiktade innan jag lade frostsäkert klinkers. Hoppas att plintgrunden är tillräckligt stabil så att det inte blir sättningar i grunden eller att styvheten i golvet är tillräcklig för att inga sprickor ska uppkomma. Jag kommer dessutom att vara sparsam vintertid med vattenkastande för att inte blöta ner fogen för mycket så att det uppstår frostsprängningar under plattorna.

Använde bara tryckt virke på syllen och till "blindbotten" för golvisoleringen. Delar uppfattningen att man inte ska använda tryckt virke inuti en bastu på grund av emissioner av skadliga eller hälsovådliga ämnen.

Med vänlig hälsning/Tigersågen
 
man har i tornedalen haft vanlig trägolv i sina utebasur utan mögelskador, man har springor i golvet så man får in friskluft, samt att vattnet rinner ut. Behövs inget tryckt virke, håller massor med år i allafall. Dusch i utebastu? ge er, man tvättar ju sig med balja och vatten, annars försvinner ju vitsen med utebastun. Sätt i även ett elagg i sådana fall.
 
  • Gilla
Tom_Höör
  • Laddar…
Hög värme i golvnivå? Då får du elda mycket och länge. Värme stiger som bekant...
Mvh Eva
 
Precis. I de bastustugor med trallgolv som jag besökt har det varit ganska svalt vid golvet eftersom där kommer in luft. Jag ser inga problem med att använda tryckt virke i golvet och absolut inga problem till syllen. Kanske kan du köpa virket en stund innan och låta det torka lite...
 
Använder obehandlat sibiriskt lärkträ, med några millimeters mellanrum. Funkar bra.
 
morsan skrev:
Skicka PM till de som har tryckt virke och fråga hur det fungerar ;)
Kan garantera att det fungerar bra, morsan. Tror att verandagolvet blir varmare på sommare än bastugolvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.