Hej alla duktiga hobbybyggare och experter. Vi har hittat det perfekta mönstret att ha som bänkskiva efter mycket letande online och i butik. Problemet är att det inte finns som bänkskiva. Men det finns som 60x120cm klinkerplatta. Frågat i butik men där verkar de skeptiska, läckage som kan skada plywoodskivan som klinkern är monterad på o.s.v.. men då kan man väl ha en fuktspärr ifall det är en risk?

Bänkskivan skulle bli ca 330cm lång, plus en till bit på ca 1m efter hörn. 60cm är väl typ standard på bänkskiva så det borde räcka med djupet på den. Kollat på kantprofiler från schluter som kunde vara något för att få till en fin anslutning mellan bänk och vägg, samt för sockeln/kanten utåt.

https://www.schluter.com/schluter-us/en_US/countertops

Sedan tänkte jag en infälld diskho så man slipper kapa ur och greja för diskhon.

Ska jag fortsätta drömma eller är detta görbart?
 
  • Lyxig, grön klinker med marmormönster. 60x120 cm. Polerad yta för hemmet, exempelvis i badrum eller kök. Frosttålig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg gips innan klinkersen, ni kan lägga tätskikt eller rolla, men tror inte det behövs.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kommer det verkligen bli bra med en så "ojämn" skiva? Tänker på fogarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur bred måste fogen vara? Blir bara 2 fogar på 3m långa biten, vad jag hittat hittills så kan fogen vara så lite som 1mm. Måste kolla med leverantör vad som gäller denna..
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A
det jobbiga är när man sliter med kniven så måste den slipas om
 
RoTe
electroluxaren skrev:
det jobbiga är när man sliter med kniven så måste den slipas om
Du tar hellre ett jack i bänkskivan?
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
RoTe RoTe skrev:
Du tar hellre ett jack i bänkskivan?
om man är så in i hel--e klantig i köket att man tillfogar bänkskivan märken , jack, what ever så skall man syssla med något annat tex polera nyckeln till skithuset.
Att sabba eggen på en kökskniv mha sten är ett ögonblicks verk utan att någon kraft används.
Men man kan ju fundera på hur folk och fän bär sig åt och varför de vill ha en beredningsyta som inte går att hålla hygienisk? oavsett hur mycket ytdesinfektion som används! Kul och ge alla gäster en matförgiftning.
 
RoTe
electroluxaren skrev:
om man är så in i hel--e klantig i köket att man tillfogar bänkskivan märken , jack, what ever så skall man syssla med något annat tex polera nyckeln till skithuset.
Att sabba eggen på en kökskniv mha sten är ett ögonblicks verk utan att någon kraft används.
Men man kan ju fundera på hur folk och fän bär sig åt och varför de vill ha en beredningsyta som inte går att hålla hygienisk? oavsett hur mycket ytdesinfektion som används! Kul och ge alla gäster en matförgiftning.
Snacka om att explodera för ingenting... Är du lika aggressiv mot granit eller andra stenmaterial?
 
Hur tjocka är skivorna?
Du kanske måste gera en listbit att sätta i framkant?
Foga med epoxi.
Kanske går att vattenskära i 45grader.
Har lämnat både klinker och stenskivor på vattenskärning men bara raka snitt.

Kolla instagram och tilebrothers, dom gör fina gerningar (och jobb)
 
  • Gilla
Tr00f
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hur tjocka är skivorna?
Du kanske måste gera en listbit att sätta i framkant?
Foga med epoxi.
Kanske går att vattenskära i 45grader.
Har lämnat både klinker och stenskivor på vattenskärning men bara raka snitt.

Kolla instagram och tilebrothers, dom gör fina gerningar (och jobb)
Kan man sätta plattorna i princip kant i kant, lämna typ 1mm och foga med epoxi?

Tänkte köra listbit framtill endera med en klinkerbit, eller täcka för med någon list i rostfritt tänkte jag skulle funka.

Ska kolla tilebrothers, tack för tips!
 
Tr00f Tr00f skrev:
Kan man sätta plattorna i princip kant i kant, lämna typ 1mm och foga med epoxi?

Tänkte köra listbit framtill endera med en klinkerbit, eller täcka för med någon list i rostfritt tänkte jag skulle funka.

Ska kolla tilebrothers, tack för tips!
Ja det tror jag, men kolla upp med tillverkaren
 
  • Gilla
Tr00f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.