Någon som kan rekommender vilken bänkskiva som är bäst, skulle beställa en i granit men blev rekommenderad att välja laminat istället. Någon som har erfarenhet av olika material som kan ge tips??
Tacksam:)
 
Blev du rekomenderad laminat istället för granit?? Granit och laminat är ju två skillda saker kan man ju lugnt säga.
Det finns ju lite att välja på:
granit = dyrt tungt men ack så snyggt
Laminat = Hundratals olika färger/mönster att välja på, kan se jättebra ut men kan ha lite brister
Högtryckslaminat= som ovan fast mycket dyrare men bättre
Trä=Finns mycket att välja på. Furu, bok, Ek, Valnöt, Wenge. Finns både billigt och väåldigt dyrt beroende på träslag, Kräver en del skötsel och kan vara känsligt mot fläckar osv.
Rostfritt=mest positivt, kan beställas i vilka mått som helst
Sedan finns det lite specialmaterial såsom, corian mm. Oftast nån typ av kompositmaterial.

Finns säkert fler alternativ
 
Hejsan,
vi har laminat idag . Jättebra, tåligt, lätt att hålla rent, men dock lite "plastig" känsla.
Vi ska nu byta ut hela köket ( planerat till i vår ) och då kommer jag att välja granit . Trots att det blir dyrare tycker jag att det är värt det! Slår man ut kostnaden på den tiden man har sitt kök ( 20 år ? ) så är det väl värt pengarna.
Nu har jag ju inte haft granit tidigare , så jag hoppas att alla råd ( som bla har givits här i forumet ) om att det är oslagbart uppfyller förväntningarna :)
 
Vad som är bäst beror på vad du vill ha ut av det.

Mest praktiskt är tveklöst Plåt.
En högkvalitativ heltäckande plåtdiskbänk är extremt tålig, tål stötar på ett annat sätt än granit och är väldigt lätt att hålla efter.
Kostar dock multum och det finns alltid risk för en viss Bårhuskännsla.

Ekonomiskt är Högtryckslaminat bäst.
Väldigt billigt (~300.-/m), underhållsfritt och överlag tåligt. Dessvärre "plastigt", slitage och märken går inte att förbättra och utformningsmöjligheterna är gannska begränsade.

Trä är ett bra mellanting.
Du får vad du betalar för; 200.-/meter för Ek är inte värt att Elda med ens. När det blir dyrare blir det bättre.
Alla tjatar om Valnöt; men det är aningens dyrt om än väldigt trevligt. Mahogny, däremot, kan många gånger vara väldans prisvärt.
Den enda egentliga nackdelen med trä är det eviga underhållet.

Granit är Kärlek.
Brutalt dyrt men ack så trevligt att jobba på. Kan kännas lite väl hårt och kallt, men den oöverträffade gedigna kännslan råder bot.
 
Illunion skrev:
Granit är Kärlek.
Brutalt dyrt men ack så trevligt att jobba på. Kan kännas lite väl hårt och kallt, men den oöverträffade gedigna kännslan råder bot.
Trevligt att jobba på? Hade stenskiva ett tag jag bodde utomlands och det var det mest värdelösa jag haft. Man måste ställa ner saker med största försiktighet och man är alltid nervös för att nåt ska gå sönder.
 
Bäst vet jag inte men vi är så nöjda med vår Zodiaq skiva. Skickar en bild som kan ge dig lite "hum" om skivans utseende. Bilden är tagen innan köket är färdigt så det har hänt lite mer.

Vi ville egentligen ha en svart granitskiva men priset stämde inte med vår plånbok. Vi tänkte då oss IKEAS stenmjölskiva men priset samt den matta skivan föll oss inte i smaken men när vi fick tips om Zodiaqskiva slog vi till. Zodiaq består av kvartsbaserat kompositmaterial och enligt återförsäljare är materialets basegenskaper att jämföras med natursten, men är överlägsen pga en hårdare,porfri yta. Efter att ha haft denna skiva nu i ett par månader är vi oerhört positiva och är inte ledsna för att det inte blev granit. Skivan finns i olika nyaner samt både matt som högpolerat. Vår skiva är 2 cm tjock och vi fick diskho underlimmad, utsågning för häll samt alla hörn fint rundade utan extra kostnad.
 
  • IMG_0031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ZOE skrev:
Bäst vet jag inte men vi är så nöjda med vår Zodiaq skiva. .
Hur mycket kostar en sådan? Vart köpte ni denna?
 
Skivan köptes hos Värnamo sliperi & glasmästeri. Jag tror att maxlängden utan skarv är 3 m men det är inga problem då skarven är i stort sätt osynlig. Hela skivans längd är 4,65 m och kostade 12 300 kr . Den korta skivan fortsätter en bit upp mot diskhoarna vilket gjorde att skarven knappt syns samt att hörnet i L:et rundades. Det är inte det billigaste alternativet till bänkskiva men helt klart ett bra alternativ till granit.
 
f91jsw skrev:
Trevligt att jobba på? Hade stenskiva ett tag jag bodde utomlands och det var det mest värdelösa jag haft. Man måste ställa ner saker med största försiktighet och man är alltid nervös för att nåt ska gå sönder.
Är inte överdrivet försiktig när jag ställer ner saker på vår granitskiva. Och ingenting har gått sönder hitills. Drämmer så klart inte ner grejorna, men det gör jag inte på trä/plåt heller. Det enda jag är extra försiktig med är när jag ställer ner dricksglas, av naturliga skäl. Inte ett dugg orolig för att själva skivan skall gå sönder dock.

Granit av rätt kvalitet är oöverträffad när det gäller mattillredning och bakning. Ångrar inte en sekund att vi valde det materialet.
 
Granit ... laminat ...... traditionellt .....

vi har nyligen byggt ett nytt hus i vilket vi valde att sätta in bänkskivor med laminat från HTH. Detta är vi visserligen nöjda med MEN något vi hellre gjort om vi fått göra om det hade varit att sätta in bänkskivor i betong. Riktigt snyggt!! kolla in www.betongdesign.se . Även om det var för sent att sätta in bänkskivor i betong så lätt vi iallfall gjuta ett soffbord som vi är nöjda med. Vi får se när det är tid att byta bänkskivor i framtiden.
 
granit eller rostfritt är ju helt klart bäst ur hållbarhetssynpunkt. laminaten är ju mer fuktkänslig, massivskivan kan ju spricka, men hur repkänslig är rostfria skivan? annat rostfritt blir det ju lätt repor i. men jag kan inte förstå hur man kan rekomendera laminat istället för granit!! mer än ekonomisk synpunkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.