J jonaserik skrev:
Nu ska du inte vara sådan, att ge en speciel vara i länk är nog på gränsen till reklam och kan uppfattas så, även det är mot regelverket. Men en TS ska nog ha möjlig att själv välja sort och inköpsställe, utan någon specifik produkt som länk. Kan hålla med om att det går att länka till en typ av produkt och skriva vad en TS ska söka på. Är det bättre för ditt kanske ego.
Du kan väl bara skriva "Sök på XXX" så vet man vilken sorts produkt du menar? Eller åtminstone ta bort de delar av länken som är kopplade till din sökhistorik...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
richardtenggren
H hempularen skrev:
Det är nog ett av problemen. Jag har dock uppfattat (rätt/fel ??) att en rostfri kastrull inte fungerar för att magnetfältet från induktionen behöver ett magnetiskt material för att "absorberas". Magnetfältet går så att säga förbi det icke magnetiska materialet. Magnetfältet skapar virvelströmmar i den magnetiska bottenplattan på kärl som har en sådan. Virvelströmmarna skapar värme pga. resistansen i järnet.
Förenklat så är det kanske så, men jag försökte läsa på lite om det då det känns motsägelsefullt när man använder induktion till att smälta stål och även andra icke magnetiska material i industrin.
(Vi hade en professor inom metallurgi som påvisade att även hans nyckelknippa(nycklar är sällan magnetiska) i fickan blev varm i närheten av en induktionsugn.)

Tyvärr så har jag inte hunnit läsa på så mycket, men vill minnas att även austenitiskt stål har en viss magnetisk permeabilitet, om än mycket lägre än ferritiska och martensitiska stål.

Jag hittade någon artikel om att det snarare beror på att överföringen av energi blir ~ 20% lägre till austenitiskt stål än mot ferritiskt, vilket resulterar i en oönskad värmeutveckling i induktionsspolen. Så kanske är det den största anledningen och inte reglertekniken som jag var inne på.

Jag gillar ju ändå nörderi, och gissar att @mattiasp kan sin materialfysik bättre än mig, så han kanske kan bjuda på ett bättre svar, bergsman som han är :)
 
Det brukar finnas ferrit som är magnetiskt i rostfria stål som man använder i hushålls produkter.

Kylskåpsdörrar är ju magnetiska och "rostfria" rosttröga.
 
Jag har rostfri gryta med en 'fot' baserad på en ren aluminiumplatta för värmespridning tillverkade i tiden kring när induktionssspisar inte var speciellt vanliga och avsåg främst att värmas mot vanliga elplattor med sina typiska 3 stycken kontaktpunkter och lätt att bränna vid punktmässigt på grytsidan - tidigare (1960-tals) dito rostfria grytor hade ofta en fotkappa med koppar istället för att förbättra värmespridningen över botten.

idag lägger man in ett lager ferritisk material i denna fotkappa för att det skall absorbera energi när det körs på induktions-spisar. kör man mot gaslåga så är värmespridningen rätt bra redan från början och behovet av värmespridande plattor i grytbottnar betydligt mindre i jämförelse med standard elplatta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.