Köpt nytt hus och vi kommer göra om köket innan inflytt. Kommit fram till att vi skall ha gråa luckor men inte bestämt bänkskiva. Frugan vill ha en marmor-liknande skiva i stenkänsla (själva marmor är uteslutet). Själv är jag inne på en svart. Att jag är inne på svart är att jag tror den är mer "tålig" mot syra/fläckar än vit? Rätta mig gärna om jag har fel. Man läser runt på olika sidor om dom olika egenskaperna som olika material har. Står att vissa, som tex komposit, kvarts, Silestone etc, är tåligt mot både repor och vätska/syra MEN gäller det även om skivan är vit/marmor? Tanken är ju självklart inte att vi skall misshandla bänkskivan och inte vara försiktiga men om man har en Silestone i marmorutseende och missat en droppe rödvin på kvällen och upptäcker detta nästa morgon. Är det bara att ta en trasa och tvätt bort och fläcken är borta? På en svart Silestone tänker jag att det är lättare att "få bort" ev. fläcken då det inte syns lika bra. Men det kanske bara nåt jag fått för mig?

Vilken bänkskiva med "stenkänsla" i marmorutseende är bäst, dvs mot repor/syra/fläckar? Kollat på Dekton men frugan gillade inte den känslan då det inte kändes som sten...
Tacksam för hjälp i bänkskive-djungeln.
 
Vi har bara haft vårt kök i några månader så jag vet inte hur skivan kommer åldras, men jag kan berätta om en liten incident som skedde första veckan.

Vi köpte en skiva som heter Silestone Eternal Statuario (polerad) som nästan är nästan helt vit, men med väldigt ljusgrå ådror. För övrigt supersnygg mot våra gråa lådor! Första veckan med köket sköljde vi en låda med cocktailtomater som vi ställde på bänkskivan så att de kunde rinna av. Tyvärr glömde vi lådan där över natten och när vi sedan lyfte på den morgonen därefter såg vi intorkat orange-rött vatten under den som verkade ha etsat sig in i materialet. Vi tvättade först några gånger med diskmedel och sedan gick vi över till Jif innan vi i panik hörde av oss till leverantören. De blev väldigt förvånade då de aldrig hört något liknande, men rådde oss att fortsätta med Jif några vändor till och annars gå över till T-röd. Efter kanske 4-5 vändor med Jif var fläcken borta.

Slutet gott, men det var lite stressande där och då. Jag gissar att intorkat rödvin hade gett liknande bekymmer. Vi är fortfarande mycket nöjda med vårt val, men vi är lite mer försiktiga nu.
 
För en egen bänkskiva.
Köp billigast möjliga och klä in med den golvklinker du tycker om.
Då får du en ytterst slitstark skiva för en billig peng. Tröttnar du så är det bra att lägga på nytt klinker.
Mitt ”hemmabygge” som gjordes vid en enklare köksrenovering, nytt kakel, bänkskiva och socklar i klinker

men för att svara på din fråga så är självklart en mörk bänkskiva mer tålig mot rödvinsfläckar och annat.
Kök med svart klinker bänkskiva, diskho och vitvaror vid fönster med krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
D Denaxe skrev:
Köpt nytt hus och vi kommer göra om köket innan inflytt. Kommit fram till att vi skall ha gråa luckor men inte bestämt bänkskiva. Frugan vill ha en marmor-liknande skiva i stenkänsla (själva marmor är uteslutet). Själv är jag inne på en svart. Att jag är inne på svart är att jag tror den är mer "tålig" mot syra/fläckar än vit? Rätta mig gärna om jag har fel. Man läser runt på olika sidor om dom olika egenskaperna som olika material har. Står att vissa, som tex komposit, kvarts, Silestone etc, är tåligt mot både repor och vätska/syra MEN gäller det även om skivan är vit/marmor? Tanken är ju självklart inte att vi skall misshandla bänkskivan och inte vara försiktiga men om man har en Silestone i marmorutseende och missat en droppe rödvin på kvällen och upptäcker detta nästa morgon. Är det bara att ta en trasa och tvätt bort och fläcken är borta? På en svart Silestone tänker jag att det är lättare att "få bort" ev. fläcken då det inte syns lika bra. Men det kanske bara nåt jag fått för mig?

Vilken bänkskiva med "stenkänsla" i marmorutseende är bäst, dvs mot repor/syra/fläckar? Kollat på Dekton men frugan gillade inte den känslan då det inte kändes som sten...
Tacksam för hjälp i bänkskive-djungeln.
Svart komposit är inge vidare, tex ifrån silestone, den drar år sig vätska och kan få fläckar, kolla ist efter en granit eller en quartzite, tålig och finns i väldigt spännande utseende, en ljus granit som många har I lager är viscount white, tålig och prisvärd granit!
 
Jag har mörkgrå granit med borstad yta. Fungerar klockrent. Inga fläckar och smuts samt eventuella repor syns inte på den borstade ytan. Inte speciellt dyrt heller jämmfört med komposit.

Ända nackdelen så här långt är att talrikar har spruckit men det gäller ju all typ av sten.
 
GoC GoC skrev:
För en egen bänkskiva.
Köp billigast möjliga och klä in med den golvklinker du tycker om.
Då får du en ytterst slitstark skiva för en billig peng. Tröttnar du så är det bra att lägga på nytt klinker.
Mitt ”hemmabygge” som gjordes vid en enklare köksrenovering, nytt kakel, bänkskiva och socklar i klinker

men för att svara på din fråga så är självklart en mörk bänkskiva mer tålig mot rödvinsfläckar och annat.
[bild]
Snyggt! Tänkt göra en bänkskiva med 60x120cm klinker. Vad har du undertill, tjockare plywood? Frågat i butik där de är skeptiska till klinker som bänkskiva.. finns det risk för fuktläckage genom fogarna, och behövs isåfall fuktspärr av något slag?
Hur bred behöver sockeln vara, kan den vara för smal? Eller bara så den täcker för vad man nu har under klinkern. Tack på förhand för svar! Inte hittat många som byggt på detta sätt 😁
 
BirgitS
Tr00f Tr00f skrev:
Snyggt! Tänkt göra en bänkskiva med 60x120cm klinker. Vad har du undertill, tjockare plywood? Frågat i butik där de är skeptiska till klinker som bänkskiva.. finns det risk för fuktläckage genom fogarna, och behövs isåfall fuktspärr av något slag?
Hur bred behöver sockeln vara, kan den vara för smal? Eller bara så den täcker för vad man nu har under klinkern. Tack på förhand för svar! Inte hittat många som byggt på detta sätt 😁
Grantitkeramik är nästan vattentät men andra former av klinker är det inte. Fogar är definitivt inte vattentäta. Det är ju därför man har tätskikt under klinkern i badrummet.

Fogar tar dessutom åt sig färg, t.ex. rödbetsspad, frukt och bär, samt är känsliga för syror t.ex. från citroner.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Tr00f Tr00f skrev:
Snyggt! Tänkt göra en bänkskiva med 60x120cm klinker. Vad har du undertill, tjockare plywood? Frågat i butik där de är skeptiska till klinker som bänkskiva.. finns det risk för fuktläckage genom fogarna, och behövs isåfall fuktspärr av något slag?
Hur bred behöver sockeln vara, kan den vara för smal? Eller bara så den täcker för vad man nu har under klinkern. Tack på förhand för svar! Inte hittat många som byggt på detta sätt 😁
Jag har limmat granitkeramiken på den gamla bänkskivan, fogat med svart klet. Undrar om det inte var MS-polymer
Sargen/sockeln är ek som jag svartbetsat och som limmats fast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.