Hej!

Jag undrar om jag kan få vägledning angående grundläggning och kostnader.

Planen är att bygga ett komplementhus och i detta skall det rymmas ett förråd, en verkstadsyta, ett gästrum, en bastu med dusch och förmodligen toalett.

Just nu är är skissen att det ska bli 10,8m lång och 4,2m brett.

Marken är i princip morän så man behöver skrapa bort lite ytskikt och ta några skoptag för några stenar kanske.

Det finns många grundtyper med olika fördelar men hur ska man välja vilken?

Hur mycket kan det kosta att ta in någon som gör det respektive att göra det själva i pris per kvm?

För info; kikar just nu på en byggsats från Lövångers bygg och bilden på ungefärligt utseende kommer från deras app.
 
  • 3D-modell av en ladugård med rött och vitt trä, brunt tak, dörrar, fönsterlösa väggar, vit snickarglädje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bevakar denna tråd- har själv lite tankar på komplementhus och funderar på grundlägging.
Platta på mark är ju trevligt, men budgetmässigt kanske det hamnar på plintgrund ändå då jag då kan göra det mesta själv.

Iaf en 50-80 k för grund för 40kvm har jag räknat med om jag skulle gå på isolerad platta (inkl grävning osv).

Går jag på det billigare spåret med plintar och sen bara singel, ev med betongplattor på senare, så räknar jag med betydligt mindre. Då gräver jag troligen själv också. Så kanske 10-15 kkr i det fallet.
 
  • Gilla
Tant Ehn och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bevakar denna tråd- har själv lite tankar på komplementhus och funderar på grundlägging.
Platta på mark är ju trevligt, men budgetmässigt kanske det hamnar på plintgrund ändå då jag då kan göra det mesta själv.

Iaf en 50-80 k för grund för 40kvm har jag räknat med om jag skulle gå på isolerad platta (inkl grävning osv).

Går jag på det billigare spåret med plintar och sen bara singel, ev med betongplattor på senare, så räknar jag med betydligt mindre. Då gräver jag troligen själv också. Så kanske 10-15 kkr i det fallet.
Tittar jag på Lundqvist trävaruhus där man kan klicka i grund (garageplatta) så kostar det ca 200tkr för arbetet och material sen tillkommer grävning. Finner det hutlöst dyrt och orimligt.

Lite intresserad av en murad grund också, tänker att man då kan använda källaren under till matförvaring i en inre lucka. Men den grundtypen kanske inte är bra ?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61
En komplementbyggnad får max vara 30 kvm

Ang grund , betongplatta kan göras ngr cm ovan mark . Plintgrund kommer hamna typ 40 - 50 cm (minst) ovan mark .
Så lite beroende på hur byggnaden skall nyttjas , hur lättillgänglig det skall vara för gräsklippare - skottkärra mm.
Ett garage tex kan inte ha en tröskel 50 cm ovan mark .

Byggde själv grund till bostadshus och garage (betongplatta)
Grävmaskin fick jag ta in en entreprenör till , pålning av grund till bostadshus likaså .
Fyllning av betong + hjälp med detta är också en kostnad .
Men att placera ut frigolit element och armering + ev vatten / avlopp är inte svårt .
 
Redigerat:
  • Gilla
kalleelin och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
En komplementbyggnad får max vara 30 kvm

Ang grund , betongplatta kan göras ngr cm ovan mark . Plintgrund kommer hamna typ 40 - 50 cm (minst) ovan mark .
Så lite beroende på hur byggnaden skall nyttjas , hur lättillgänglig det skall vara för gräsklippare - skottkärra mm.
Ett garage tex kan inte ha en tröskel 50 cm ovan mark .

Byggde själv grund till bostadshus och garage (betongplatta)
Grävmaskin fick jag ta in en entreprenör till , pålning av grund till bostadshus likaså .
Fyllning av betong + hjälp med detta är också en kostnad .
Men att placera ut frigolit element och armering + ev vatten / avlopp är inte svårt .
Det är bra synpunkter angående höjd, därför är platta förmodligen bäst eller en låg isolerad grund med kantelement typ varmgrund eller vad det heter.

Komplementbyggbader och 30kvm är inte någon regel vad jag vet, du tänker på Attefallare.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
En komplementbyggnad får max vara 30 kvm

Ang grund , betongplatta kan göras ngr cm ovan mark . Plintgrund kommer hamna typ 40 - 50 cm (minst) ovan mark .
Så lite beroende på hur byggnaden skall nyttjas , hur lättillgänglig det skall vara för gräsklippare - skottkärra mm.
Ett garage tex kan inte ha en tröskel 50 cm ovan mark .

Tant Ehn​

Tittar jag på Lundqvist trävaruhus där man kan klicka i grund (garageplatta) så kostar det ca 200tkr för arbetet och material sen tillkommer grävning. Finner det hutlöst dyrt och orimligt.

Lite intresserad av en murad grund också, tänker att man då kan använda källaren under till matförvaring i en inre lucka. Men den grundtypen kanske inte är bra ?
En attefallare får max vara 30 kvm. En bygglovspliktig komplementbyggnad får vara "hur stor som helst", eller om man bor utanför detaljplanerrat område kanske inte ens det behövs om man har en huvudbyggnad på plats redan.

En plintgrund behöver inte hamna 40-50 cm ovan mark. Min friggebod står just nu ca 10 cm ovanför mark. Har funkat utmärkt i 50 år. Det är kanske lite för lite för att rekommendera det, men det beror ju mycket på markförhållandena.
Skall man ha välisolerat bjälklag så tillkommer ju höjden från det - dock behöver inte nödvändingtvis en garagedel ha ett sådant golv, utan där man man nöja sig med singel.
Och man kan också låsa så att en ev garageport ligger ned till marknivå, även om väggkonstruktionen i sig sitter på plintar, då blir det ingen tröskel alls.

Prissmässigt: 200tkr är nog om man lejer ut allt, i mitt fall tänkte jag nog lägga ut isolering/kantelement osv själv och bara ta in för grävningen och betongbil/gjutning.

Med "Murad grund" - tänker du krypgrund då?
Är inte säker på att det är så mycket billigare, inte om du lejer ut det iaf.
Gör man det rätt så är det nog helt ok. Viktigt är väl att det blir bra dränerat, inte ligger i en sänka osv då.

Nedan finns lite konstruktionsexempel från träguiden som jag tycker är väldigt bra:

https://www.traguiden.se/konstrukti...undlaggning/oppen-plintgrund/?previousState=1

https://www.traguiden.se/konstrukti...g/grundlaggning/uteluftsventilerad-krypgrund/
 
  • Gilla
Tant Ehn
  • Laddar…
R
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
En plintgrund behöver inte hamna 40-50 cm ovan mark. Min friggebod står just nu ca 10 cm ovanför mark. Har funkat utmärkt i 50 år.
Hur har du lyckats med 10cm?
Har man 10cm ifrån marken till undersidan av bjälklaget så blir det va 320-350mm till ök invändigt golv beroende på vilket golv som läggs på spångolvet..

Sedan skulle jag aldrig rekomendera endast 100mm i luftning under en så stor byggnad som TS avser att bygga utan man bör ha åtminstone såpass högt att man kan åla sig inunder..
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Mitt garage har betongplatta ca 50 mm ovan mark . Murat upp ett lager med lättbetong sten så träpanelen kommer upp ett bit från marken .
Byggde även ett kallförråd som en förlängning av garaget . Ytterväggar står på leca block och blocken står på en gjutet fundament 40 cm bred x 10 cm tjock (makadam under) . Golvet är 6-10 cm makadam .
Så enkelt att komma in med trädgårdsprylarna på hjul .

Vill man att byggnaden ska överleva ngr årtionden är det viktigt att trä kommer upp en bit från marken .
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hur har du lyckats med 10cm?
Har man 10cm ifrån marken till undersidan av bjälklaget så blir det va 320-350mm till ök invändigt golv beroende på vilket golv som läggs på spångolvet..

Sedan skulle jag aldrig rekomendera endast 100mm i luftning under en så stor byggnad som TS avser att bygga utan man bör ha åtminstone såpass högt att man kan åla sig inunder..
Nu är det en oisolerad gäststuga/bod byggd 1974 som står på en dränerad plätt (inte jag som byggt). Bjälklaget är troligen 95mm (jag har inte rivit/flyttat den än), så golvet ligger ca 20cm ovan mark.
Den har troligen sjunkit lite under åren också, stod troligen ngn cm högre från början.

Kan hålla med om att så lite som 100mm under en 40 kvm byggnad inte är att rekommendera, även om jag inte håller med om att man måste kunna åla sig under: Att det luftas och att se för inspektion torde vara det man vill åstakomma ?
Men i vilket fall så kan man bygga det utan bjälklag för garagedelen (man kör nog inte in fordon på ett träbjälklag helst heller med tanke på hur man bör dimensionera det i så fall), så en tröskel borde inte behövas...
 
Tomture61
T Tant Ehn skrev:
Det är bra synpunkter angående höjd, därför är platta förmodligen bäst eller en låg isolerad grund med kantelement typ varmgrund eller vad det heter.

Komplementbyggbader och 30kvm är inte någon regel vad jag vet, du tänker på Attefallare.
Beror på om du ska bygga med eller utan bygglov .
En komplementbyggnad får i detaljplanerat område ej vara större än 30 kvm .
Utöver 30 kvm kräver bygglov .
Bor du utanför detaljplanerat område så får du bygga hur stort du har pengar till .
 
R
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nu är det en oisolerad gäststuga/bod som står på en dränerad plätt. Bjälklaget är troligen 95mm (jag har inte rivit/flyttat den än), så golvet ligger ca 20cm ovan mark.
Den har troligen sjunkit lite under åren också, stod troligen ngn cm högre från början.
Oj inte så bra under arbete med andra ord..

Med ett bjälklag så kommer golvet i TS fall att hamna ca 500mm över mark om man bygger det på plintar och vill ha det isolerat…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Men i vilket fall så kan man bygga det utan bjälklag för garagedelen (man kör nog inte in fordon på ett träbjälklag helst heller med tanke på hur man bör dimensionera det i så fall), så en tröskel borde inte behövas...
Vet inte varför du pratar om garage ska TS ha det? Jag läste komplementbyggnad med förråd och verkstad…
 
R Rejäl skrev:
Oj inte så bra under arbete med andra ord..

Med ett bjälklag så kommer golvet i TS fall att hamna ca 500mm över mark om man bygger det på plintar och vill ha det isolerat…

Vet inte varför du pratar om garage ska TS ha det? Jag läste komplementbyggnad med förråd och verkstad…
Det var appropå en kommentar ovan: "Ett garage tex kan inte ha en tröskel 50 cm ovan mark ."
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Beror på om du ska bygga med eller utan bygglov .
En komplementbyggnad får i detaljplanerat område ej vara större än 30 kvm .
Utöver 30 kvm kräver bygglov .
Bor du utanför detaljplanerat område så får du bygga hur stort du har pengar till .
Tack gör engagemang men det var inte riktigt byggreglerna jag frågade efter, har relativt bra koll på dom.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tomture61
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ett komplementhus (byggnad - bostad - komp.hus) är en attefallare .
[länk]
Nej, ett komplementhus kan vara en attefallare men måste inte vara det. Attefallare är ett specialfall av komplementhus eller komplementbostadshus. Du får liksom inte reda på allt om komplementhus genom att kolla på en sida om just attefallare.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.