Hej,
Jag har en bit mark som inte är detaljplanerad det finns dock en områdesplan från 1985 som pekar ut den här marken som "Bostadsområde komplettering en- flerbostadshus". Har ett sådant dokument någon juridisk verkan idag?
Tack,
 
Har du några specifika planer för marken?
 
M MetteKson skrev:
Har du några specifika planer för marken?
Ja, jag försöker att få stycka av och få bygga nytt enbostadshus. Ska nu skriva en överklagan till Länsstyrelsen. Det jag försöker ta reda på är om detta kan på något sätt hjälpa till. Översiktsplanen pratar om komplettering av bostäder på kommunens utpekade områden och den här områdesplanen från 1985 pekar ut aktuell mark som lämplig för komplettering. Kommer nog att skicka med den i överklagan i vilket fall men vore intressant att veta om den fortfarande har någon verkan.
 
Du pratar om överklagan till Länsstyrelsen, vad är det du ska överklaga? Har du fått avslag på något från kommunen (förhandsbesked/bygglov)? Eller har Lantmäteriet sagt att en avstyckning är olämplig? Det är svårt att ge tips utan mer info.
 
Vad står det i översiktsplanen om det aktuella området? Är det utpekat för bebyggelse där i?
 
Hej,

Tack för er input, blev lite mycket annat och stå i ett tag. Överklagan är nu inskickad så nu är det bara att vänta (igen). Jag valde att inte hänvisa till områdesplanen, läste igenom kommunens argumentation för att avslå och det blir andra faktorer som jag använder i min överklagan.

Tack igen,
Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.