Hej!

Ska inom kort få till en liten gästtoa och en liten tvättstuga i en stor hall som vi har.

Måtten kommer bli följande.
Badrum (toa/tvättställ)
1,2x1,6m
Tvättstuga (maskin och diskho)
1,2x2,2m
Dessa rum kommer ha en enkel skiljevägg.

På golvet kommer det bli marmor på gästtoan och något enklare kakel i tvättstugan.
Golvet är idag ett ojämnt gammalt trägolv (ca: 25x95mm) där då en yta på totalt 1,2x4,2m ska bli nya rum.

Har en 2år gammal Nibepump (luft/vatten) och utanför väggen till den blivande tvättstugan sitter ett gammalt vattenburet element.
Under golvet kommer jag isolera med 195-220mm. Sedan är det en källare med jordgolv.

Kanske massa onödigt vetande, men nu till den viktiga frågan. Vad skulle ni tro är smartast och mest kostnadseffektivt i längden?
Vatten eller el till golvvärmen?

Vatten är dyrare i installation. Såpass är jag med.
Vi är inte ute efter supervarma golv, utan mer att de inte är iskalla under vinterhalvåret och att tvätten torkar hyfsat bra. (Har även en liten avfuktare)
Sommarhalvåret stängs det troligtvis av helt.

Tacksam för alla tankar och frågor 😊
 
Skulle nog välja vatten till golvvärmen om man ändå gör om.
Detta för att det är ändå en faktor 3-4 ggr lägre uppvärmningskostnad iom LVVP samt att skulle elgolvvärmen gå sönder och börja gå på max samtidigt som det skulle vara extremt högt elpris ... tja då kan det bli dyrt innan det upptäcks.
 
Jag skulle också satsa på vatten. Slangen är ju inte dyrare än en värmekabel, utan enda möjliga nackdelen är att den har lite högre bygghöjd men det kan man ju kompensera för när man ändå bygger nytt.
Sen kanske man vill ha en liten elpush också så man får komfortvärme även på sommaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.