P pmd skrev:
På gpsjam.org kan man se GPS-störningar. Titta på 25:e & 26:e december förra året.

[länk]
[länk]

Störningarna tycks vara mest i sydligaste Sverige. Störsändarna tros finnas i Kaliningrad och/eller på fartyg i Östersjön.
Jag var inne på något liknande, men vad jag förstod så drabbar det främst saker en bit ovanför marken som (i fredstid) flyg.
 
P
O [old rusty] skrev:
Jag var inne på något liknande, men vad jag förstod så drabbar det främst saker en bit ovanför marken som (i fredstid) flyg.
Ja, en störsändare på marken täcker ett större område högre upp. (Enkel geometri).

Jag tror inte att man behöver vara så orolig för att ens gräsklippare ska bli utstörd. Smileyn i inlägg #10 finns där av en anledning. :)

Dels är gräsklipparen på marken och dels så har man ju en referensstation på tomten för att eliminera positionsfel.
Fast alltför stora positionsfel kan nog referensstationen tycka är omöjliga att korrigera.
 
  • Gilla
Alxxx
  • Laddar…
Endast 1000 kvadrat känns ju lite löjligt när Lubas största klarar 5000 kvadrat för samma pengar.
 
Redigerat:
R
Hur ofta har en vanlig villa större gräsmatta än 1000m2.. inte speciellt ofta..
 
Nej, men då kan man ju t ex köpa Lubas modell för 1000 kvadrat som kastar nästan hälften så mycket som Husqvarnan.
 
R
Men det kanske är som att jämföra en Mercedes (Husqvarna) med Lubas (Ford)
Inte riktig samma kaliber på klipparna..
 
Nä, Luba har ju hållt på med GPS-RTK-styrda klippare i några år mer än Husqvarna...
 
  • Gilla
Alxxx
  • Laddar…
R
Haha ha har hört att dom inte är pålitliga..:
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
P
Brukar robotgräsklippare tåla att förvaras "utomhus" (oisolerat förråd) vintertid?
 
P pmd skrev:
Brukar robotgräsklippare tåla att förvaras "utomhus" (oisolerat förråd) vintertid?
Kan inte svara för alla klippare men min klarar det utan problem. Jag brukar dock ta ur batteriet och förvara det inomhus.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Husqvarna 320,430x,450x nera epos kan man välja oregelbunden eller systematisk klippning. Själv föredrar jag en golfgreen look på gräsmattan framför en massa ränder.
 
Skumpe
S sevenfifty skrev:
Husqvarna 320,430x,450x nera epos kan man välja oregelbunden eller systematisk klippning. Själv föredrar jag en golfgreen look på gräsmattan framför en massa ränder.
Dom är för dyra. De kostar 45000 kr för motsvarande 25000 kr för Luba. Det är för stor skillnad. Hade den kostat 10-15% mer hade de haft bra konkurrens men nästan dubbelt så mycket? Nä....
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Dom är för dyra. De kostar 45000 kr för motsvarande 25000 kr för Luba. Det är för stor skillnad. Hade den kostat 10-15% mer hade de haft bra konkurrens men nästan dubbelt så mycket? Nä....
Husqvarna 320 nera systematisk klippning 3300 kvm kostar ca 41 tkr
Luba 3000 ca 30tkr
Prisskillnad ja .. men alla tomter lämpar sig inte med systematisk klippning (fördel Husqvarna) sen har Husqvarna ett stort återförsäljarnät i Sverige som kan hjälpa dig vid behov. Personligen skulle jag inte lägga 30tkr på en luba i dagsläget.
 
P
Är det nån här i tråden som har koll på hur stort område en referensstation för GPS-styrda gräsklippare brukar ha? Vi har en tomt som är lite mindre än 4000 kvadratmeter varav gräsmattor knappt 1500 kvadratmeter. Gräsmattorna är dock ganska utspridda så referensstationen bör nog helst täcka hela tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.