För att inte påverka takhöjden i blivande verkstad tänker jag mig följande lösning:
Med stöd av befintliga timmerväggar monteras två st limträbalkar ovanför dagens bärande balkar vilka förankras med limträbalkarna på lämpligt sätt.

Limträbalkarna är även tänkta som uppregling för en landgång på vinden, ev blir det ett helt golv med fler reglar.

Kan detta fungera?
Limträbalk 2st 42x225 Enbart landgång.
Alternativt
Byggreglar 45x195 cc 600 med brädgolv.

Utrymmet bestod tidigare av 3 st mindre rum/förråd på betongplatta.
Plattan bortbilad, undertaket rivet, innerväggar rivna och kutterspånet samlat i säckar.

Uthus med timmerstomme, sadeltak.
Tidigare tegeltak, idag plåt.

Mvh Anders
 
  • Ett tomt vindsvåning med synliga träbjälkar, spännband och digitalt inlagda gula och röda element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild visar en illustration kombinerad med fotografi: träbjälklag pågår, golvbjälkar delvis tecknade inom konstruktionsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar stöds av metallförstärkningar i ett orenoverat rum med fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grov källare, stödstolpar, betonggolv, röd vägg, grus, skottkärra, skopa, renoveringsarbete, osorterat grus och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel skiss av en byggnad med garage, stall, och verkstad markerade. Verkstadsområdet har måttangivelser 4,40 x 5,40 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cool lösning. Kommer någon last från yttertaket ner på bjälklaget?
 
En pelare på går upp i nock. Sedan två pelare till (blåa på bilden). Dock ingen större belastning. Gammalt tungt tegeltak som numer är ett plåttak i snözon 2.
Första tanken var att stötta underifrån med pelare och balk men tyckte takhöjden skulle påverkas för mycket.
Innan rivning fanns stöttning på två av dessa 5 balkar iform av innervägg (röda på bilden)
 
  • Schema för bokhylla med linjer, måttangivelser, och placerade föremål i planvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Anders_cc skrev:
En pelare på går upp i nock. Sedan två pelare till (blåa på bilden). Dock ingen större belastning. Gammalt tungt tegeltak som numer är ett plåttak i snözon 2.
Första tanken var att stötta underifrån med pelare och balk men tyckte takhöjden skulle påverkas för mycket.
Innan rivning fanns stöttning på två av dessa 5 balkar iform av innervägg (röda på
Ifall väggen bara stöttade balkarna som får taklast, så skulle jag fundera på att endast förstärka dessa två balkar.

Där blåa takpelarna kommer ner nära väggen kan det räcka att bara förstärka balk lokalt mellan vägg och takpelare genom att limma och skruva på något på befintlig bjälke.

För bjälken där pelaren angripper mitt på, behövs förstärkning längs hela dess längd genom att limma och skruva på något. Alternativt att du stoppar in några snestag mellan bjäklagsbjälke och bjälke i tak, så att du får ett typ av fackverk/takstol.

Tror det kommer bli svårt att räkna hem de två intiella förslagen du hade samt det jag presenterade nu. Kommer troligtvis behövas betydligt grövre saker för att klara taklasten.

Har du snörasräcken på taket och är det relativt enkelt att skotta det?
 
Inga snörasräcken, det mesta halkar av taket. Ja enkelt att skotta.
Kanske förstärka balken med mittpelarlasten (grön skiss) och de andra två balkarna som du föreslog samt limträbalkar/reglar som min grundtanke.
Skulle balkarna hänga med tiden går det säkert att stötta mer. Tror/hoppas inte taket faller in.

Tänker ifall denna lösning med ovanliggande lastavväxlande balk är rimlig, eller om den måste vara på undersidan...? Då blir frågan vilken dimension som krävs.
 
  • Trägolv och takbjälkar, en central stolpe, arkitektoniska linjer lagda ovanpå för visualisering eller planering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö med golvmarkeringsband, reflekterande ytor och synligt tak med träbjälkar. Spegeleffekt och delvis synlig trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd lada med svart tak, en stängd garageport, och olika föremål utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.