Vi har precis gjort ett stambyte på tre våningar. Gamla gjutjärnsrör för avlopp är sönderslagna och ersatta med plaströr. De nya fina plaströren går genom det gjutna valvet mellan våningarna. Det är rätt mycket luft mellan de nya plaströren och betonggolvet. Luft, lukt och oljud rör sig fritt mellan våningarna på grund av att det inte är tätt omkring avloppsrören. Då kommer frågan: Ska man täta mellan de nya avloppsrören och den omgivande betongen? Om man inte tätar så kan man enkelt se i källaren om det läcker någonstans ända från övervåningen. Om man tätar kommer ev fukt från en läcka att stanna någonstans på vägen där man troligtvis inte ser om det blir blött.
Och OM man ska täta, vad ska man i så fall täta med?
 
  • Rörinstallation i hörn med genomföring genom vägg, flexibla slangar, gråa plaströr, vitmålad betongvägg, kabelklammer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni måste ju gjuta fast avsticket & stående stam vid varje våningsplan.
D.v.s hela "plattan" i den slitsen ni har för att dra upp avlopp & vatten i.

Man gör oftast ett gjutning som är formad som en kopp, där man på lägsta punkten sedan monterar man skvaller-rör, som "varnar" vid läckage inne i slitsen.

Varken brandskydd, ljud, lukt blir ej acceptabelt med den lösning ni har nu

Ta ett kort längre ifrån oxå så man ser
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ni måste ju gjuta fast avsticket & stående stam vid varje våningsplan.
D.v.s hela "plattan" i den slitsen ni har för att dra upp avlopp & vatten i.

Man gör oftast ett gjutning som är formad som en kopp, där man på lägsta punkten sedan monterar man skvaller-rör, som "varnar" vid läckage inne i slitsen.

Varken brandskydd, ljud, lukt blir ej acceptabelt med den lösning ni har nu

Ta ett kort längre ifrån oxå så man ser
Tack jawen! Vi har anlitat en professionell vvs-firma med lång och gedigen erfarenhet för stambytet. Är tätningen något de ska ombesörja? Jag har inte fått någon som helst information om detta.
 
H HantverksMannen skrev:
Tack jawen! Vi har anlitat en professionell vvs-firma med lång och gedigen erfarenhet för stambytet. Är tätningen något de ska ombesörja? Jag har inte fått någon som helst information om detta.
Kan du ta flera kort, gärna typ ifrån dörringången så man kan se helheten.

MvH Jawen
 
J jawen skrev:
Kan du ta flera kort, gärna typ ifrån dörringången så man kan se helheten.

MvH Jawen
Här kommer en bild till. Bilden är tagen i vår källare. Det är två avloppsrör. Det närmast väggen går till toalett på våning 2. Avloppsröret närmast kameran går till toaletten på våning 1. De rör som inte är inkopplane ännu är kall- och varmvatten till toaletten på våning 2 som inte är klar ännu.
 
  • Rörkonstruktion och kablar i tak, inomhus, ofärdig installation, genomföringar, grå avloppsrör, kopparledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H HantverksMannen skrev:
Här kommer en bild till. Bilden är tagen i vår källare. Det är två avloppsrör. Det närmast väggen går till toalett på våning 2. Avloppsröret närmast kameran går till toaletten på våning 1. De rör som inte är inkopplane ännu är kall- och varmvatten till toaletten på våning 2 som inte är klar ännu.
..och en bild till.
 
  • Ett hörn av ett rum med synliga rör och ledningar längs väggen och taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det ser seriöst ut allmänt, men kanske en klamning till på stående stam ( ett fäste som håller stående 110 mm rör fast i väggen!

Men dom måste självklart gjuta/täta genomföringarna genom bjälklaget.
Hålet som bara har lite "glapp" där röret går måste nog spacklas tätt med gipsbruk (Gipsum), för betong är för grovt för den genomföringens glipor.

Det större hålet i hörnet d.v.s stående stam kan gjutas med betong efter att man fixat en gjutform underifrån, men verkar som många hantverkare bara använder gipsbruk till alla hål oavsett storlek.

! såg nu efter att jag postat att du lagt ut en bild till, så den stående stammen är redan klamrad bra !
 
J jawen skrev:
Det ser seriöst ut allmänt, men kanske en klamning till på stående stam ( ett fäste som håller stående 110 mm rör fast i väggen!

Men dom måste självklart gjuta/täta genomföringarna genom bjälklaget.
Hålet som bara har lite "glapp" där röret går måste nog spacklas tätt med gipsbruk (Gipsum), för betong är för grovt för den genomföringens glipor.

Det större hålet i hörnet d.v.s stående stam kan gjutas med betong efter att man fixat en gjutform underifrån, men verkar som många hantverkare bara använder gipsbruk till alla hål oavsett storlek.

! såg nu efter att jag postat att du lagt ut en bild till, så den stående stammen är redan klamrad bra !
Tusen tack för dina svar! Jag ska ta detta med vvs-firman (som jag för övrigt tycker är kanon att ha att göra med). Tack igen.
 
Ska dom bygga in allt i en slits eller ska det vara synligt?

Känns ju som dom skulle dragit vattenrören närmare emot avloppsrören.
Varför drar man ett vattenrör/15mm koppar så långt ifrån stående stammen?
 
J jawen skrev:
Ska dom bygga in allt i en slits eller ska det vara synligt?

Känns ju som dom skulle dragit vattenrören närmare emot avloppsrören.
Varför drar man ett vattenrör/15mm koppar så långt ifrån stående stammen?
Vatten och avlopp upp till 2a vån ska byggas in i en "fyrkantig låda" genom toa på våning 1 upp till toa på våning 2.
Kopparröret du nämner går iväg ut till förrådet så det röret har inte med stambytet att göra.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
H HantverksMannen skrev:
Tusen tack för dina svar! Jag ska ta detta med vvs-firman (som jag för övrigt tycker är kanon att ha att göra med). Tack igen.
De är inte klara, eller?

Pexen verkar inte inkopplad och det kan mycket väl vara så att gjutning är planerad (det är normalt inte rörisarna som ställer sig och blandar betong).
 
Och ska man vara lite petig så sätter man inte en 90 graders T-kors vid utsticket.
Det ska vara 45 graders utstick på 110 röret som går till din toalett på våning 1.

Rörledningar i tak, vattenledningar, koppar, PVC, ventilationsrör, rörmärkningar, isolering, övergångsstycken, hål i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan se ut så här oxå.

PVC-rör T-koppling för avloppsvatten, grå, anslutningsdel för rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller den vanligaste typen PVC-rör med en gren, avloppsrör, grått, VVS-komponent, vit bakgrund, anslutningsstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MvH Jawen
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Och ska man vara lite petig så sätter man inte en 90 graders T-kors vid utsticket.
Det ska vara 45 graders utstick på 110 röret som går till din toalett på våning 1.

[bild]

Kan se ut så här oxå.

[bild]

Eller den vanligaste typen [bild]

MvH Jawen
Låter definitivt logiskt. Ska påpeka detta.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
J jawen skrev:
Och ska man vara lite petig så sätter man inte en 90 graders T-kors vid utsticket.
Det ska vara 45 graders utstick på 110 röret som går till din toalett på våning 1.

[bild]

Kan se ut så här oxå.

[bild]

Eller den vanligaste typen [bild]

MvH Jawen
Först och främst så heter det grenrör.

Bild nr 1 du länkade är också 90* (88*) fast med benämning mjukböj.

Det fungerar bra med 90 gradigt på vertikal ledning (om man inte har specifika ljudkrav), det ska däremot undvikas helt och hållet horisontellt.

Jag föredrar personligen 45* eller med mjuk böj men det är inget problem att montera som de gjort.
Det äter inte lika mycket plats i höjd som t.ex ett 45*.

Om trådskaparen nu ska behålla en god relation med sin entreprenör så börja med att låta dem slutföra sin del innan monteringsantaganden slängs fram.
 
  • Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
P PRLS skrev:
De är inte klara, eller?

Pexen verkar inte inkopplad och det kan mycket väl vara så att gjutning är planerad (det är normalt inte rörisarna som ställer sig och blandar betong).
Allt är draget och klart och arbetet med själva stambytet är avslutat. Men det kan mycket väl vara så att rörarna har tänkt att det ska gjutas igen när de kopplat in vattnet till 2a vån. Däremot ville snickaren platta igen kanalen som han byggt där alla rör går upp till 2a vån. Och även om det ska sättas in en inspektionslucka blir det krångligt att gjuta efter det. Så jag vet inte riktigt vem som har bollen och jag har inte hört något om att gjuta. Jag tycker alla inblandade är goa gubbar och jag vill definitivt ha en fortsatt god relation med dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.