En tid tillbaka har vi haft en unken/möglig lukt i tvättstugan. Jag misstänkte fuktskada och kontaktade försäkringsbolaget som skickade en tekniker. När han väl var här luktade det inget och han hittade inga fel.

När jag körde igång tvättmaskinen igen så kom lukten tillbaka. Men det konstiga är att lukten bara finns när man kör den och några timmar efteråt. Kläderna luktar fräscht och maskinen eller slangar luktar inget. Jag kan helt enkelt inte lokalisera lukten. Jag har rengjort maskinen enligt instruktionerna och tvättat med ättika, men inget hjälper.
.
Vad kan det vara? Nu är jag så trött på det så jag gärna köper en ny maskin för att bli av med det, men är rädd för att det inte löser problemet. Några tips på vad jag ska göra mer?
 
Vad har ni för vatten in i huset? Kommunalt eller eget?
 
FreQa FreQa skrev:
Vad har ni för vatten in i huset? Kommunalt eller eget?
Kommunalt.
 
J JLeo skrev:
Kommunalt.
Hmm ok då blev det svårare. Kan inte gissa mycket mer då..
Får önska lycka till!
 
Sluta fegtvätta på för låga temperaturer, sluta använda snabbprogram och köra 90-graders program regelbundet. Förslagsvis när du tvättar sängkläder som klarar det alldeles utmärkt om dom är i bomull och av ok kvalitet. Detta är dom viktigaste sakerna.

Ytterligare åtgärder skulle kunna vara att inte överdosera tvättmedel, byta tvättmedel till ett utan zeoliter och sluta använda sköljmedel.

EDIT: eller förresten ...... om du är helt säker på att det inte kommer från maskinen så måste det väl komma från golvbrunnen/avloppet?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Sluta fegtvätta på för låga temperaturer, sluta använda snabbprogram och köra 90-graders program regelbundet. Förslagsvis när du tvättar sängkläder som klarar det alldeles utmärkt om dom är i bomull och av ok kvalitet. Detta är dom viktigaste sakerna.

Ytterligare åtgärder skulle kunna vara att inte överdosera tvättmedel, byta tvättmedel till ett utan zeoliter och sluta använda sköljmedel.

EDIT: eller förresten ...... om du är helt säker på att det inte kommer från maskinen så måste det väl komma från golvbrunnen/avloppet?
Som sagt har jag kört 90-graders program med bl a ättika mer är än en gång men ingen skillnad.

Visst skulle det kunna vara avloppet, just nu utesluter jag inget. Men har även där rengjort med bikarbonat och ättika, och tycker inte lukten kommer därifrån.

Och den stora frågan är varför lukten bara finns när maskinen är igång? Jag kan lämna kläderna i maskinen med luckan stängd och lukten kommer försvinna.

Edit: Eller kanske inte så konstigt att det försvinner efter ett tag om det är madkinen? Läste i en annan tråd att testa köra med citronsyra flera gånger i rad, så ska testa det också.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Halv flaska Klorin i tvättmaskinen och ett 90-gradersprogram.

Följt av några diskmaskinstabletter i trumman och ytterligare ett 90-gradersprogram.

Detta tar biofilmer som kan lukta, både i tvättmaskin och golvbrunn.
 
A
Tömmer du nålfällan från vatten efter tvätt?
Använder du flytande tvättmrdel?
 
Hoppas över husmors kurerna, använd klorin som Claes skriver, det är bakteriedödande, när det luktar finns bakterier.
Jag fick köra klorin 3 gånger på 90 grader innan vår maskin slutade lukta.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar att det inte är maskinen som är problemet utan avloppet.
När maskinen tömmer så kommer det lukt ur tex. golvbrun, handfat, där utloppsslangen är monterad, någon avluftning för avloppet i tvättstugan, läckande avloppsrör...
Bara gå runt och lukta.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
J JLeo skrev:
Som sagt har jag kört 90-graders program med bl a ättika mer är än en gång men ingen skillnad.
Nja, det har du inte alls sagt.

Det finns gott om trådar här på BH om illaluktande tvättmaskiner och jag ser många såna diskussioner på andra forum också. Ett mönster i alla dessa trådar är att frågeställaren vägrar acceptera att lukten beror på handhavandefel. Nu säger jag inte att det är så i ditt fall men en annan gemensam nämnare är ointresset av att eliminera orsaken till problemet OCH bristen på återkoppling.

Jag lutar nog också åt att det är avloppet som faktiskt luktar, tror att @Kontoristen7 är något på spåret. Men OM det är maskinen så med tanke på att tvätten än så länge inte luktar illa så är det ju ingen panik och därmed himla lätt att testa att ändra sina tvättvanor och avvakta ett par veckor för att se om det ger resultat. Istället för att testa med massor av olika medel.

Men som sagt, i.o.m. att tvätten inte luktar illa så ...... Avloppet!
 
Tack för alla tipsen. Ska testa köra med klorin och undersöka avloppet lite mer.

En annan sak jag kom och tänka på. Under tidigare ägare var det en vattenläcka under tvättstugan och man kan se gamla fuktfläckar i trossbotten. Hur det ser ut i isolering etc har jag egentligen ingen aning om. Skulle det kunna finnas någon torkad mögel eller liknande som börjar lukta när maskinen tömmer? (Någon aktiv fuktskada eller läckage finns för närvarande inte, det har en fukttekniker kontrollerat).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.