Tog bort en duschvägg för att få plats med ett badkar. Tidigare ägare hade tänkt att duschväggen skulle överleva hans barnbarn och satt fast den med konstruktionslim samt ungefär 20st skruv/plugg.

Sprickor i kaklet och klinkers är från när han borrat för pluggen, brännmärkena är från mitt multiverktyg när jag plocka bort den.

Nu till mig fråga, jag har likadant klinkers och kakel. Tror ni man kan våga sig på att knacka bort de skadade plattorna och ersätta med nya utan att behöva renovera om hela badrummet? Bästa tillvägagångsättet att få bort plattorna utan att skada närliggande och tätskikt under?

Kan tillägga att duschen inte används ofta, någon gång i månaden när barnen vill bada och när enstaka gäst vill ta en dusch. Kommer renoveras inom 5år men vill gärna snygga till innan dess.

Duschhörna med kakelväggar, svart mögel längs fogar, duschslang och toalettpappershållare synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumsvägg med kakel, mögelskador eller smuts längs fogar, modern svart ljustermostat till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel och smuts på kakel vid ett skadat område med ett hål, behov av rengöring och reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med skruvhål och smutsiga märken, vita ytor med sprickor och skavanker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg med avflagande målning och synlig underliggande yta. Fuktproblem eller åldersrelaterat slitage eventuellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gammalt är badrummet, vet du vad det är för tätskikt bakom kaklet?
 
Designen känns ju 90-tal så ganska troligt målat tätskikt.
 
Hålen kommer ju vara kvar, men med den nyttjandegrad du beskriver tycker jag det låter som skit samma. Silikon i hålen. Kan du inte sätta nån sån där kakeldekor som skydd och/eller ett drapperi som skydd hängandes?
 
Centano Centano skrev:
Hur gammalt är badrummet, vet du vad det är för tätskikt bakom kaklet?
Stefan N Stefan N skrev:
Designen känns ju 90-tal så ganska troligt målat tätskikt.
-96
 
J Jontha skrev:
Hålen kommer ju vara kvar, men med den nyttjandegrad du beskriver tycker jag det låter som skit samma. Silikon i hålen. Kan du inte sätta nån sån där kakeldekor som skydd och/eller ett drapperi som skydd hängandes?
Absolut, hade kunnat silikona hålen och lite fog där limmet ryckt ut det men vill ju att det skall vara någorlunda snyggt med. Tänker om det går att kakla om någorlunda riskfritt, annars får jag väl måla men frågan är om det heller blir så snyggt.
 
K Kvackatore skrev:
Absolut, hade kunnat silikona hålen och lite fog där limmet ryckt ut det men vill ju att det skall vara någorlunda snyggt med. Tänker om det går att kakla om någorlunda riskfritt, annars får jag väl måla men frågan är om det heller blir så snyggt.
Kör på! Det är liten risk att du får en vattenskada på en vägg med stora kakel om du är noga när du river och kaklar på nytt.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
J
Eftersom det är precis ovanför badkaret hade jag skruvat upp en hylla med förvaring för duschgrejer. Googlade lite och de täcker ju perfekt dina märken.
Ett modernt badrum med duschkabin, handdukar och hygienprodukter. Neutralt färgschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montage av olika duschar och badrumsförvaringslösningar i modernt, minimalistiskt design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Eftersom det är precis ovanför badkaret hade jag skruvat upp en hylla med förvaring för duschgrejer. Googlade lite och de täcker ju perfekt dina märken.
[bild][bild]
Tack för idéen, dock är det på båda sidor samt golv. Duschväggen satt som en dörr in till ett duschutrymme med tre väggar. Jag tror jag skall försöka ta loss plattorna och göra om det. Iaf testa och se hur hårt de sitter.


Modernt badrum, grå kakel, duschhörna med frostad glasdörr, handdukar, toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte måla denna kolumn med kakel i en avvikande färg? Finns bra kakelfärger sägs det. Lär ju duga gott för detta.
 
K Kvackatore skrev:
Tack för idéen, dock är det på båda sidor samt golv. Duschväggen satt som en dörr in till ett duschutrymme med tre väggar. Jag tror jag skall försöka ta loss plattorna och göra om det. Iaf testa och se hur hårt de sitter.


[bild]
Du har ställt ett badkar där?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har ställt ett badkar där?
Ett litet barn leker med badleksaker i ett bubbelbadkar i ett kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Perspektiv 😊
 
  • Älska
SvanteC
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
[bild] Perspektiv 😊
Men detta var innan du rev alltså? Är det för det estetiska du rivit?
 
BirgitS
K Kvackatore skrev:
Jag tror jag skall försöka ta loss plattorna och göra om det. Iaf testa och se hur hårt de sitter.
Med moderna tätskikt av folietyp så finns det en arbetsgång för hur man reparerar tätskiktet efter borttaget kakel för att säkerställa att tätskiktet förblir helt tätt. Det går inte med tätskikt från 90-talet, det är omöjligt att få det helt tätt efteråt oavsett hur man gör.

Sen får du förstås ta vilka risker du vill med ditt hus.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men detta var innan du rev alltså? Är det för det estetiska du rivit?
Ja, innan rivning.
Nej, av praktiska skäl, barn skvätter mycket vatten och listen var i vägen för att skrapa in det till brunnen. Hade jag vetat hur väl uppsatt det var så hade jag låtit det vara.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.