Ska använda gamla 16mm rör för att dra nätverkskablar till alla rum i huset. Vet att det finns slimmad kabel som får plats och löser problemet med platsbristen i rören. Men är det värt besväret att dra dubbla kablar? I dagsläget så är det draget kabel till en tv och en datorer och resten rullar på wifi vilket funkar fin fint.
Det som kommer att kopplas in totalt trådbundet efter installationen är två tv, två datorer och ett X-box. Där alla enheter är i separata rum.
 
Går rören mellan dosor och ett uttag i varje, så behöver du dubbelkabel med 2X8X2. Eller dra två stycken samtidigt ', tänk då på att du måste mäta av längder och dra kanske sista biten med två. Annars finns det några. Och baklänges till anslutningen, server.
https://elmaterial.se/shop/272-data...y9TdXPSsMNcfHrmZezVM9E9Uxj6TzafcaAthfEALw_wcB

https://compu-mail.se/sv/p/goobay-c...hWgweLE00ca-CTLpP69-H0En93GHd_VoaAoJ1EALw_wcB

https://www.conrad.se/sv/p/logilink...utm_content=Shoparize.com+CSS#productTechData

https://www.av-connection.se/?PNo=G...UeXenuHq5NV74gSFynHs-nHY2TAF7c94aAvwqEALw_wcB
 
J jonaserik skrev:
Går rören mellan dosor och ett uttag i varje, så behöver du dubbelkabel med 2X8X2. Eller dra två stycken samtidigt ', tänk då på att du måste mäta av längder och dra kanske sista biten med två. Annars finns det några. Och baklänges till anslutningen, server.
[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Nej det går från dosa via rör till en plats i huset. Jag kan alltså dra direkt till alla rum från en plats. Passade på när isoleringen var borta på vinden.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Kanske är tänkt som nätverk då och går till en gemensam plats för en server. Och då räcker det en kabel, X8 ska du ha dubbla uttag så blir en dubbelkabel. 2X8X2 Grattis.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Går rören mellan dosor och ett uttag i varje, så behöver du dubbelkabel med 2X8X2. Eller dra två stycken samtidigt ', tänk då på att du måste mäta av längder och dra kanske sista biten med två. Annars finns det några. Och baklänges till anslutningen, server.
[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
J jonaserik skrev:
Kanske är tänkt som nätverk då och går till en gemensam plats för en server. Och då räcker det en kabel, X8 ska du ha dubbla uttag så blir en dubbelkabel. 2X8X2 Grattis.
Japp tänkt för nätverk. Jag som dragit rören på vinden själv och nyttjat befintliga vp-rören som gick ner i väggarna. Därför endast 16mm.
Min fråga är väl mest om det är värt att dra dubbla för att framtidsäkra, eller om det ör onödigt med tanke på merjobb och hur jag nyttjar internet idag.
 
Om du inte absolut behöver flera GB/sek dedicerat till varje pryl så räcker det med en kabel. Behöver du koppa in flera prylar på ett ställe så löser du det med en billig switch.

Sen är det såklart inte fel med dubbla kablar om det går... Med lite lagom våld och glidmedel brukar det funka.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du inte absolut behöver flera GB/sek dedicerat till varje pryl så räcker det med en kabel. Behöver du koppa in flera prylar på ett ställe så löser du det med en billig switch.

Sen är det såklart inte fel med dubbla kablar om det går... Med lite lagom våld och glidmedel brukar det funka.
Jag har egentligen inget behov nu, men det man brukar ångra mest är det man inte gjorde... 😁 Om kabeldragningen går relativt smärtfritt kan jag åtminstonde dra fram två kablar men bara koppla in ett uttag till att börja med.
 
Finns även möjligheten att koppla vidare med en switch efter en trång sektion i rörsystemet, låta det grena ut sig efter switchen till andra rum eller fler enheter etc. Så har vi gjort på vissa ställen och funkar perfekt.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
S
I våra sovrum har ett räckt i 2/4 sovrum, de andra 2 har behövt två. I vardagsrummet har vi använt 5 av 6 uttag och i gillesstugan har vi använt 4/6 uttag.

Så enligt min erfarenhet, 2 i sovrum, 6 eller fler i vardagsrum :)
 
S SueCia skrev:
I våra sovrum har ett räckt i 2/4 sovrum, de andra 2 har behövt två. I vardagsrummet har vi använt 5 av 6 uttag och i gillesstugan har vi använt 4/6 uttag.

Så enligt min erfarenhet, 2 i sovrum, 6 eller fler i vardagsrum :)
Jisses 6 uttag. Kan bli tight med så många kablarna i ett 16mm rör 😁
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Kanske liten switch i rum som behöver ansluta flera utrustningar. Lösning jag använt.
 
Dra dubbla kablar, så är det gjort sen och du kan ägna dig åt nått roligare, t.ex spela spel online på din PC ansluten till world wide web via din nydragna kabel :)
 
40 Gbps / källa IEEE 802.3-standarder.

så att...

edit: Det är 7 st Pr0n filmer i sekunden så kör dubbla så har du 14 st.
 
Man kan också tänka såhär. Rör/slang är samma för enkel eller dubbel. Samma med uttaget i dosan. Man spar ingen plats på enkelt uttag om man sätter dem i dosa. Man spar inte mycket tid heller.

Så det är lika bra att dra dubbelt till varje plats. Rätt vad det är så behöver du en till.
 
  • Gilla
Johan456 och 4 till
  • Laddar…
Kan man drar man dubbelt, inget att spara på
 
  • Gilla
Mats och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.