K
J Jimmy Andeblom skrev:
Staffan

Att du försöker göra dig lustig på min bekostnad är sorgligt men att du inte känner till allvaret i faran med asbest är skrämmande. Det finns otroligt lättlästa och väl evidensbaserade handlingar om faran med asbest och arbetet i fabriken i Lomma är ett mycket mörkt kapitel fullt med ignorans och okunskap
Fiber från asbest är otroligt lätta och kan hänga kvar i luften i ett vindstilla rum otroligt länge. Just på denna grund vilar oron huruvida man kan inhalera asbestfiber när materialet inte längre är intakt eller inkapslat. Asbest som innehåll i ett material som inte är poröst och släpper ut fibrerna är således inte alls farligt, så länge man inte påverkar genom att såga eller på annat sätt påverkar materialet.
Om jag förstår det rätt så menar du att asbest inte är farligare än räkning och/eller bara farligt i samband med rökning?!
Jag kan inte annat än tycka synd om dig i ditt resonemang. Åh andra sidan är det inte ditt fel att du inte förstår.
Det fanns ingen fara i dina fast monterade fönsterbänkar.
 
KristinaRT
J Jimmy Andeblom skrev:
Precis, det är precis det jag menar. Jämförelsen måste göras med aktuell fakta. Asbest förekommer inte alls i lika stor grad numera, det livsfarliga stendammet förekommer däremot i mkt större utsträckning. Skillnaden mellan stendammets inverkan på alveolerna och bronkerna i lungorna jämfört med asbest är tydlig. Asbesten fäster likt en krok med hullingar och skapar inflammation i cellerna. Gasutbytet kan därför inte fungera som det ska och lungornas kapacitet är för alltid försämrad.
Nej, asbest (som når ner i alveolerna) är små nanofibrer, med stor likhet till kolnanorör.
Dessa fibrer är precis lite för stora för att kunna fagocyteras (ätas upp) av makrofager, vilket gör att de dels blir kvar i vävnaden irriterar (skapar inflammation samt skadar vävnaden lokalt) och dels gör att macrofagerna fortsätter försöker fagocytera (vilket också leder till inflammation).
Kronisk inflammation predisponerar för cancer. Kronisk regeneration av vävnadsskada orsakar fibros. Låter läskigt eller hur? Men faktum är att alveolerna är utsida precis som huden och vi andas dagligen in partiklar, virus, svampsporer och annat ”mög” som ger små lokala skador och/eller inflammation och i de allra allra flesta fall löser kroppen det.

Reparationsmeksnismerna blir lite sämre med åldern, risken att något går fel och det blir cancer likaså. Om man utsätter sin kropp för andra farligheter, som cigarettrök, samtidigt ökar också risken för cancer och fibros. Vissa individer har sjukdomar som gör att reparationsmekanismerna fungerar sämre, men det är ovanligt. MAO är man icke-rökare, lungfrisk och inte lastgammal kan lungorna hantera det mesta.
Men man behöver ju inte vara dum för det, för att förbli lungfrisk - använd alltid skydd vid damm-skapande arbete. Och sluta röka om man har den vanan!!!!
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Väcker denna tråd igen. Hitta gamla papper på min kåk som jag renoverar där de anger att det är asbetscement i fönsterbrädorna. Är dödsbo utan släkt så det finns liksom ingen att fråga om de är original…Ser dock spontant inte ut som det och är lite trött på betala för ytterligare asbetsprov (har lämnat in 4 st på andra detaljer so far med negativt resultat 😀)
 
  • Golvrumsbild: lampa, grå matta, trägolv, par svarta skor, dörr, skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettdörr eller partition, metallfäste och gångjärn, slitna kanter, säkerhetslucka på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå texturyta med röd pilteckning nära vitt föremål och silverfärgade vertikala linjer. Bilden är vinklad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sida med text, delvis suddig, referenskoder och tekniska specifikationer, sannolikt byggnads- eller anläggningsrelaterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger till några bilder. Tycker inte de ser ut som asbetscement, men vad vet jag…
 
  • Ett bord med marmormönster, en blå IKEA-kasse, trägolv och en svart stol syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikalt stående bord med marmormönster och reflektion, intill vit vägg med svart metallstänger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rafff Rafff skrev:
Väcker denna tråd igen. Hitta gamla papper på min kåk som jag renoverar där de anger att det är asbetscement i fönsterbrädorna. Är dödsbo utan släkt så det finns liksom ingen att fråga om de är original…Ser dock spontant inte ut som det och är lite trött på betala för ytterligare asbetsprov (har lämnat in 4 st på andra detaljer so far med negativt resultat 😀)
Det behövs inget asbestprov för dina fönsterbräden. Om du inte borrar i dem är de inte farliga, de sitter bra där de sitter och kommer fungera i generationer.. Vill du ändå byta dem av visuella skäl förpackar du dem i plastsäck och slänger i avsedd container på ÅVC.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det behövs inget asbestprov för dina fönsterbräden. Om du inte borrar i dem är de inte farliga, de sitter bra där de sitter och kommer fungera i generationer.. Vill du ändå byta dem av visuella skäl förpackar du dem i plastsäck och slänger i avsedd container på ÅVC.
Tack och det har jag koll på. Känner dock olust att ha asbets i huvudtaget och kommer nog byta ut dom om misstanken kvarstår.
 
Rafff Rafff skrev:
Tack och det har jag koll på. Känner dock olust att ha asbets i huvudtaget och kommer nog byta ut dom om misstanken kvarstår.
Byt om du är oroligt lagd, det krävs inget asbestprov för att byta och då slipper du känna olust. Ändra i beskrivningen också så nästa ägare ser vilket mtrl du monterat om det inte är uppenbart ( tex trä)
 
  • Gilla
Rafff
  • Laddar…
Rafff Rafff skrev:
Tack och det har jag koll på. Känner dock olust att ha asbets i huvudtaget och kommer nog byta ut dom om misstanken kvarstår.
I en kåk från den tiden kan man ju fundera på om venttrummorna är i eternit?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I en kåk från den tiden kan man ju fundera på om venttrummorna är i eternit?
Kollat redan. Dom är i stål och ingen asbest i isolering.
 
Det där är enligt vad jag kan se eternitbrädor. Helt hundraprocentigt ofarliga så länge man inte borrar eller sågar, det är bara dammet från dem som uppstår vid bearbetning som är farligt. Om du vill byta dem och är väldigt orolig, spraya med vatten innan du drar ur skruvarna så kan de inte damma. Ångest är absolut inget man ska ignorerar, folk har fått hjärtinfarkt för mindre ångestladdade situationer än fönsterbrädor.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det där är enligt vad jag kan se eternitbrädor. Helt hundraprocentigt ofarliga så länge man inte borrar eller sågar, det är bara dammet från dem som uppstår vid bearbetning som är farligt. Om du vill byta dem och är väldigt orolig, spraya med vatten innan du drar ur skruvarna så kan de inte damma. Ångest är absolut inget man ska ignorerar, folk har fått hjärtinfarkt för mindre ångestladdade situationer än fönsterbrädor.
Ha ha, ingen fara alls med varken ångest eller hjärtat. Men känns bara dumt att ha dem kvar. Rätt var det är så blir man tvungen att flytta och så kommer nästa köpare och börjar borra och riva i dem i tron att de är i sten. Dessutom tycker jag att de är fula och tänkte nog ta bort dem ändå. Men då hamnar dom rätt på återvinningscentralen i alla fall.
 
Rafff Rafff skrev:
Ha ha, ingen fara alls med varken ångest eller hjärtat. Men känns bara dumt att ha dem kvar. Rätt var det är så blir man tvungen att flytta och så kommer nästa köpare och börjar borra och riva i dem i tron att de är i sten. Dessutom tycker jag att de är fula och tänkte nog ta bort dem ändå. Men då hamnar dom rätt på återvinningscentralen i alla fall.
Jag tycker tvärtom att de är rätt snygga, och till skillnad från tex trä eller stenmaterial tål de vatten. Förra ägaren till vårt hus hade bytt till fula furubrädor och använt asbestbrädorna till rabattkanter. De var som nya när vi tog bort dem.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.