Hej!

I slutet av maj i fjol installerade vi solceller. Det är totalt 28st paneler av modell JA Solar 390W.

12st i öst.
16st i väst.

Växelriktare: Sungrow SG10RT
Inga optimerare.

Nu till problemet. Mitt på dagen får vi ett ordentligt tapp trots att 24st paneler totalt i båda riktningar har sol på sig samtidigt. Till problemet hör att 2st paneler i väst skuggas länge av en takkupa. Dessa 2 paneler sitter även lägre och med annan lutning än övriga 14 paneler i samma slinga. Min tanke är att dessa 2 paneler fördröjer och drar ner produktionen i hela slingan då det tar lång tid för solen att gå runt och nå dessa 2 paneler. Tänker jag rätt?

Samma fenomen uppstår delvis i öst där 2st paneler sitter lägre och med annan lutning än övriga 10 paneler i samma slinga och skuggas delvis av takkupa efter lunchtid. Däremot verkar inte det påverka lika mycket då dessa 12 paneler i öst producerar mer än 16 paneler i väst.

Bifogar några bilder och uppskattar om någon kunnig kan utläsa något från bilderna.

Har påtalat problemet för min installatör som är inne på att koppla förbi panelerna som sitter i annan lutning än övriga och som skuggas av takkupor för att se om tappet blir mindre mitt på dagen.

Jag vill ju dock hitta en lösning där dessa 4 paneler kan behållas och inte bara kopplas förbi. Läste t.ex. att man kan sätta optimerare på enskilda paneler av typ Tigo TS4-A-O. Skulle det kunna vara en lösning i mitt fall? Är det kompatibelt med mitt system? Finns det andra optimerare eller en annan bättre lösning på problemet?

Uppskattar all hjälp jag kan få, för jag vill ju ha ett så optimalt system som möjligt.
 
  • Skärmavbild av mobilapp som visar effekt- och spänningskurvor för en inverter den 11 juni 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • App-skärmdump som visar spännings- och strömkurvor för solenergisystem, daterad 11 juni 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilappskärm för solenergisystemkontroll med val för spännings- och strömmätningar, MPPT-spårning och fasledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksida av apparat med anslutna kablar och etiketter, teknisk installation, organiserad kabelhantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabelanslutningar, etiketter, elektrisk utrustning, teknisk installation, suddig bakgrund, närbild, svart och rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En galen och felaktig installation utifrån det du beskriver enligt min mening. Hur ser takytorna ut ?
 
K
  • Gilla
1921
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Det låter som att ni är inne på rätt spår. Att du behöver 4st optimerare. Tigo ska vara kompatibelt med alla.

Det bästa hade varit sungrows egna optimerare. Då de övervakas av växelriktaren, men om de är kompatibla med just din modell och kan installeras på bara några enstaka paneler vet jag inte. [länk]
Tack för svar. Ska be dom kolla i första hand om Sungrows egna är kompatibla med mitt system och om dom går att använda på enstaka paneler. Skönt att få bekräftat att jag är inne på rätt spår i alla fall och att det kanske finns en lösning 👍🙂
 
M mortimer skrev:
En galen och felaktig installation utifrån det du beskriver enligt min mening. Hur ser takytorna ut ?
Har inga bilder nu, men det är ett brutet sadeltak (mansardtak?) med mindre takkupor som skuggar de lägre panelerna.
 
Jag försökte hitta någon data. Jag hittade det här. http://www.jasolar.com/uploadfile/2019/0603/20190603114345468.pdf
Där hittar jag inget om några dioder. Om de saknas så kan en skuggad panel dra ner hela slingan. En diod skulle koppla förbi panelen när den inte tillför något. Men en optimerare medför ju att de tillför det de kan även om de har lite sämre förhållanden.

Om inte alla paneler sitter skuggfritt i samma vinkel så ska man ha minst dioder.
 
  • Gilla
1921
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag försökte hitta någon data. Jag hittade det här. [länk]
Där hittar jag inget om några dioder. Om de saknas så kan en skuggad panel dra ner hela slingan. En diod skulle koppla förbi panelen när den inte tillför något. Men en optimerare medför ju att de tillför det de kan även om de har lite sämre förhållanden.

Om inte alla paneler sitter skuggfritt i samma vinkel så ska man ha minst dioder.
Fick till mig innan installation att panelerna hade dioder och därför trodde de inte att optimerare skulle behövas. Jag frågade nämligen om optimerare redan innan installation.
 
Om de har dioder så ska de inte dra ner hela slingan om de blir skuggade. Jag vet ju inte om jag hittade rätt datablad.
 
Den som är vaken ser.
 
  • Teknisk specifikation och mekanisk ritning av solpanel från JA Solar, med mått och elektriska parametrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1921
  • Laddar…
Ja, se där. Då borde det ju fungera. Om de finns och är anslutna.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, se där. Då borde det ju fungera. Om de finns och är anslutna.
Så i teorin skulle det fungera som det är nu menar du? Det inringade området på bilden där produktionen ökar är när solen når de sista 2 skuggade panelerna. Så det känns ändå som att det är där problemet ligger? Eller kan det vara något annat? Övriga paneler har sol på sig från lunchtid eller kanske innan lunch t.o.m. Producerar dom inte mer för att solen står i syd då, eller ska jag få in mer från 24 paneler som har sol på sig från syd-läge?
 
  • Mobilapp visar effekt och spänning över tid för en växelriktare, med markerat område på grafen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jag tycker att det borde fungera som det är. Men uppenbarligen gör det ju inte det.
 
Du har ju solcellspanelerna mot öst och mot väst, då med lågt stående sol som det är i februari, blir det en svacka på effektkurvan vid ca lunchtid.
Alltså ungefär som din total-effektkurva ser ut. Vad har du för uppvinkling på panelerna?
Jag tror tyvärr att Daniel109 inte har eller har haft någon solcellsanläggning.

Titta på effektkurva för MPPT1(Sträng 1) och MPPT2(Sträng 2) då kan man ofta se vad som spökar.
Du har väl 2 st separata seriekopplade solcellspanelsträngar?

Med effektoptimerare på skuggdrabbade paneler blir det bättre. Jag vet inte om Tigo TS4-A-O 700 W går att ha i på en kina växelriktare sungrov, du får kolla upp det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Du har ju solcellspanelerna mot öst och mot väst, då med lågt stående sol som det är i februari, blir det en svacka på effektkurvan vid ca lunchtid.
Alltså ungefär som din total-effektkurva ser ut. Vad har du för uppvinkling på panelerna?
Jag tror tyvärr att Daniel109 inte har eller har haft någon solcellsanläggning.

Titta på effektkurva för MPPT1(Sträng 1) och MPPT2(Sträng 2) då kan man ofta se vad som spökar.
Du har väl 2 st separata seriekopplade solcellspanelsträngar?

Med effektoptimerare på skuggdrabbade paneler blir det bättre. Jag vet inte om Tigo TS4-A-O 700 W går att ha i på en kina växelriktare sungrov, du får kolla upp det.
Bilderna i tråden är från 11 juni 2023 och en typisk solig sommardag. Ja, en sträng på MPPT1 och en sträng på MPPT2. Bifogar bilder på taket (foton tagna igår).
 
  • Ett tak med solpaneler, snö, en text som indikerar skuggade paneler och väderstrecket väst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Soltakpaneler på hus, snö, fönster, skorsten, värmeanläggning, "Öst"-skylt på himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Kan du se produktion per slinga så ger ju det ledtrådar, som Arnodt skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.