S
Vi har en liten "mellanhall" på 1 kvm där det i taket, exakt centrerat, sitter en takdosa med lamputtag. I stora hallen ska vi sätta spotar i innertaket och då skulle vi vilja ha en likadan spot i "mellanhallen", och att sätta den någon annanstans än exakt i mitten är tämligen otänkbart.
Problemet är ju förstås att där sitter en dosa, med allehanda sladdar.

Hur ska man lösa detta? Den enda, kanske lite för kreativa, lösningen jag kan tänka mig är om man på något sätt kan lösgöra takdosan (sitter bergfast, är säkert skruvad från insidan) och putta den åt sidan så att den ligger löst under innertaket.
Det finns säkert skäl att inte göra på detta sätt, men är det ens möjligt att få loss en dosa från framsidan?
 
  • Vit tak med infällda spotlights och mörka, öppna eluttagslådor; röd pil pekar på en lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vägguttagdosa med elledningar och anslutna, oskyddade WAGO-klemmor, installationsarbete, osäker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du vind eller bjälklag ovanför?
 
S
Bjälklag med glespanel
 

Bästa svaret

Totte_S
Det finns spotar som passar i dosor.
 
S
OK, vi tänkte nog sätta plejd-spotar i resten av hallen så det hade ju varit snyggt om det var samma.
Passar en sådan spot i en dosa även om den är fylld med kablar? Det är ju knappt så man får dit locket med lamputtaget igen, så det känns tveksamt...
 
S
Att du ens funderar på att bryta loss dosan och låta den ligga löst i undertaket diskvalificerar dig från att pyssla med el.

Ja jag vet, jättedryg kommentar. Men din tankegång är verkligen jättedum och jag vet ärligt talat inte om du skämtar eller var seriös. Om du skämtade så ber jag om ursäkt, det gick inte hela vägen fram hos mig isåfall :)
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
S
S SueCia skrev:
Att du ens funderar på att bryta loss dosan och låta den ligga löst i undertaket diskvalificerar dig från att pyssla med el.

Ja jag vet, jättedryg kommentar. Men din tankegång är verkligen jättedum och jag vet ärligt talat inte om du skämtar eller var seriös. Om du skämtade så ber jag om ursäkt, det gick inte hela vägen fram hos mig isåfall :)
Nej, det var ju knappast ett skämt. Men jag förstår helt klart att det är en dålig idé. Det var därför jag postade här, för att förhoppningsvis få förslag på en bra lösning. Men tack för din input.
 
S
Det finns ingen bra lösning om du inte vill öppna taket eller kan acceptera en spot som får plats i dosan. Men du är ju i ett helt eget ”rum” så varför inte bara köra en plafond eller liknande?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad är det för 6 st hål i taket, har du gjort dom nu.
 
S
J jonaserik skrev:
Vad är det för 6 st hål i taket, har du gjort dom nu.
Ja, där ska i spotlights. Lampan i mitten ska förstås bort.
 
Då får du problem att få ihop det på ett bra sätt, dosan i taket sitter stenhårt och tas den bort så blir det helt fel med allt. Den måste vara kvar då den även är en kopplingsdosa med ledningar för matning och tändning, kanske även vidarematning till annan belysning med. Så för att göra en lång historia kort, sätt igen hålen/spackla/måla om och sätt en armatur med kanske 5 eller 6 lampor på, som riktas olika.
Eller riv ner hela taket och börja om på ruta 1 med all el ovanför. Det finns ingen genväg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
S AndersRo skrev:
Ja, där ska i spotlights. Lampan i mitten ska förstås bort.
"ska förstås bort" förstår jag inte. Stöter på det resonemanget då och då. Varför skulle spotlights utesluta en armatur i mitten av taket?

Vi har precis byggt nytt kök och jag har spotlights där jag ville ha dem men självklart har jag även en takdosa avsedd för en takarmatur på lämplig plats över köksbordet. Det ser jag som lika självklart som du ser det som självklart att det ska bort :D
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du behöver en elektriker för detta, jag menar inte för att du inte får utan för jag tror verkligen du behöver en elektriker.

Kanske det går att såga upp en bit av taket där dosan sitter och sen beroende på hur det ser ut sätta någon ny dosa med lock bredvid din spot. Sen får du ju då dit med nytt gips, spackla och måla.

Men det är oerhört mycket jobb för vad du åstadkommer. Spots börjar ju dessutom bli lite ute, jag tycker du ska tänka om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Fanken också, är spotar ute? Det visste jag inte. Tack för infon. Då får jag börja om.
 
  • Haha
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.