Det beror lite på om man är byggnadsvårdsfanatiker eller inte. Är man inte det så är gipsskivor nog den enklaste lösningen.
 
Claes Sörmland
Jag tycker det ser ut som en putsad tegelvägg, troligen en del av murstocken och dess utkragningar. Ser ut som kalkputs med mycket sand i, typ 1910-20-tal.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det beror lite på om man är byggnadsvårdsfanatiker eller inte. Är man inte det så är gipsskivor nog den enklaste lösningen.
Och den inte lika enkla lösningen? 😅
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker det ser ut som en putsad tegelvägg, troligen en del av murstocken och dess utkragningar. Ser ut som kalkputs med mycket sand i, typ 1910-20-tal.
Fick svar från ägaren av huset att det är lerklining på timmervägg. Men tack för tips.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Röda Torpet skrev:
Fick svar från ägaren av huset att det är lerklining på timmervägg. Men tack för tips.
Är samtliga väggar i huset lerklinade?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är samtliga väggar i huset lerklinade?
Det tror jag ej.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker det ser ut som en putsad tegelvägg, troligen en del av murstocken och dess utkragningar. Ser ut som kalkputs med mycket sand i, typ 1910-20-tal.
Hmm tips på hur jag skulle kunna se skillnaden på de två?
 
R Röda Torpet skrev:
Och den inte lika enkla lösningen? 😅
Ingen expert på området men jag tror Gysinge har en del litteratur du kan läsa. Jag tror, med betoning på tror, att man annars limmar upp någon form av papp (istället för tidningspapper) som det sedan går att tapetsera på. Man pappspände också timmerväggar förr.

Men som sagt lyssna på någon som vet.
 
  • Gilla
Röda Torpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.